Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Första jaktställ/kläder - lite frågor

Featured Replies

Publicerat

Hej, första posten på forumet. Har såklart sökt runt lite men inte hittat något ämne som beskriver detta! 

Jag förstår att jaktkläder delar många, en falang gillar inte Gore-Tex, en annan har inget emot det. Jag hör nog till den sistnämnda. Jag har inte jagat mycket, men jag är rätt aktiv ute i skogen (trots att jag bor i storstad), och med skidor - och jag har bara goda erfarenheter. Detta trots att det kan bli varmt när väderleken är lite mer förlåtande. Nåväl.

Jag var på XXL idag och köpte en Chevalier Action Ranger-jacka med tillhörande byxor. Jackan gillar jag väldigt mycket - trots att jag är vänsterskytt och att den har en ficka där. Jag tänker att jag inte packar den fickan full. Själva tyget runt låset verkar även det följsamt när jag stod hemma och provanlade bössorna. Tror ni att det är ett bra val ändå? Byxorna däremot är jag lite skeptisk till! Dels för att jag inte vill se ut som en uniform i skogen, dels för att de faktiskt är lite tajta i midjan men bra storlek i övrigt. Att de är lite väl synkade kanske är ett mindre problem egentligen, men jag är väl lite fåfäng på den punkten får jag väl erkänna! Att de är lite tajta i midjan gör att jag är lite osäker på om de klarar ett tjockare merinounderställ (ska prova i e.m. när jag kommer hem). Jag funderar på att köpa ett icke matchat set byxor istället och kollade in Chevalier Pointer Camo. Dels är de billigare, dels verkar de vara lite smidigare i midjan. Men de har såklart inte Gore-Tex. Hur viktigt är det på byxorna i ert tycke? Är det ett par bra byxor i övrigt? Hur tänker ni kring det här med matchade ställ - jag vill inte se ut som Sigge från Stureplan i Stockholm (trots att jag är härifrån) med Blasern i högsta hugg och det matchade Chevalier-stället uppknäppt. 

Vad gäller jakttyp så är jag rätt ny, så har inte riktigt bestämt mig - jag säger att det kommer vara väldigt all-round, med allt ifrån älg (pass), fågel (ripa och and) till vildsvin (vak)!  Tacksam för svar!

Publicerat

Tja och välkommen till forumet!

Gore-tex i byxor... har inte en susning, tycker man blir blöt oavsett om vädret vill det. Har goretex brallor men har inte använt dem på många år pga djup förälskelse i skinnbrallor. Och jaktjackor som du köpt är heller inget jag använder direkt. Vind och vattentät (hyggligt) gortex anorak om det är busväder och så väst för plugg och prylar över det är min grej. Jagar mest med hagelbössa och upplever mej hindrad i rörligheten med jackor. Köpt ett antal tweed och andra jackor men när man väl kommer till passet så åker de av fort  :cool:

Så det är svårt att råda, testa det du köpt om det känns bra för dej.

Publicerat

Köp lite av varje så blir du nog nöjd ;)

Publicerat

Jag tycker det är mer värt att byxorna är vattentäta på knäna, i benslut och i ändan än att hela byxan skall vara det. Varför jag vill ha det så är för att vid ansmygning eller eventuellt skottläge så är det knän och ända som i första hand kommer i kontakt med väta och när man går i blött ris t. ex. så blir byxsluten blöta och fukten transporteras uppåt efter byxbenen. Helt vattentäta byxor blir lite väl instängt och fuktigt tycker jag och byxorna i motsats till jackan är ju lite svåra att ventilera.

Jag har dessa byxor till jakt, fiske och till vardags och är kanon nöjd. Eventuellt att dom är något för varma på sommaren.

http://www.naturkompaniet.se/tierra-ace-pant-m#description-tab 

Publicerat

Mkt beror juh på om man går eller står. 

Som passare är det juh en typ av kläder, och ska man mota gris i tätningar så är det flera ombyten.

Publicerat

Om man skall ha ett set med jaktkläder är det enligt mig att rekommendera, Norrönas recon ställ, att då acceptera att det prasslar, är för tjockt/varmt på sommaren och lite stelt i kylan på vintern, i övrigt är det så otroligt mycket för pengarna.

Men det är inte så enkelt att klä sig, detta oavsett om man vill se insliten ut och rätt, trots att det i sig då enbart är en fråga om att vara "hipster", jag har runt 4-5 jackor, 6  byxor, 4 väster, 8 olika underställ, av olika kvalité och tjocklek, samt 4-5 olika par fotbeklädnader, ie kängor, stövlar och annat.

Om man bortser från färgen, ie grön, brun eller beige så är det ingen skillnad på jaktkläder och friluftskläder och jag skulle påstå att man som första gångs jägare bör rikta intresset mot friluftskläder från märken som Klättermus, Fjällräven, Norröna mfl för att hitta bra kläder som passar för aktiviteter. 

Fördelen med det är att man får mycket funktion för pengarna, rena jaktställ kan man inhandla på Itab mfl postorder ställen. /CHristian

Publicerat

Jag har inget vinterställ (annat än ett tunt överdrag i vinterkammo), utan har valt att skaffa tunna byxor och jackor med möjlighet att öppna för vädring då jag rör mig mycket. Skall jag sitta på pass på vintern byltar jag bara på mig med fler lager under.

De skall vara "vattentäta" och inte låta tokmycket, första paret byxor var bara vindtäta men väldigt trevliga i övrigt och tänkte att jag tar något över om det är fulväder, men efter första turen med hunden genom ett hygge med sly i morgondagg slopades icke vattentäta byxor annat än på skjutbanan :)

Publicerat

Håller med hippshot vad gäller klädsel på överkroppen, kör med olika tröjor om det inte hällregnar, då har jag en tyst skaljacka!

Byxorna däremot vill jag ha någon form av membran på. Det är istort bara blåsiga dagar med uppehåll som det inte är fukt i vegetationen på mornarna....

Visst torkar ett par bommullsbyxor relativt fort, men jag gillar inte att vara blöt om benen.....

mvh/Urban

Publicerat

skall man gå mkt är gore tex eller annat membran IKKE att ha :) sitta på pass..gore tex ja tack :D 

bara va jag tkr.

du kommer ha så mkt jaktkläder imon en snar framtid. det är en sjukdom som aldrig tar slut verkar det som ^^  du kommer snart lära dig va som duger till dig, o när du väl har tillräkligt med jaktkläder så kommer du att gå ut i dina blåkläder och dina vanliga kläder... ^^ 

Publicerat

Håller mest med hippen här..... Ska man röra sig mycket är en bra ofodrad väst värd sin vikt i guld, ska man sedan härja i vassruggar och björnbärssnår så ger man snart upp allt man liner heter - då väljer man skinnbyxor.

Jag har haft en hel del olika kläder genom åren - men det där med jaktställ är för passkyttar som står mer än de rör sig.

Numera är det centrala i min jaktklädsel kretsande runt en Barbour väst, två ofodrade anoraker utan liner (en mossgrön och en i ljus camo), ett par skinnbreaks och ett par skinnbyxor. Och en bra hatt! I övrigt är det "kläder efter väder" - det kallt så blir det mer kläder under, är det varmt blir det mindre kläder under..... Sedan har jag en snygg tweedrock med - och en massa annat med, men det är ren lyx i sammanhanget.

En sån där stretchig buff är suverän som halsduk och för att dra upp för att täcka ansiktet när kråkorna närmar sig. Liksom bra tunna handskar som sitter tight - lämpligen inköpta på närmaste byggmarknad.

Så mitt råd i all enkelhet - satsa på rörlighet och funktion efter hur du jagar och de kraven du har. Liner är som regel överskattat - i synnerhet vad gäller Chevalier, jag har gett upp det märket eftersom skiten aldrig håller.

/T

Publicerat

För den rörliga jakten med växlande väder har jag satsat på bra kvalitet  från friluftsidan. Det som funkar bäst  för mig är ett tunt underställ  (läs Merinoull etc.) utanpå den en snabbtorkande skjorta i fleece som dels tar upp fukten inifrån men också snabbt för ut den mot yttre lagret, därefter en relativt  tunn vindtät jacka med krage, det viktiga med denna är att det måste vara dragkedja under armarna för ventilation. Det är grundstället , funkar på fjället och i skogen och är lagomt varmt. Vid lite sämre väder en friluftsjacka från Bergans (1-lagers), med stretch på vitala delar. Fördelen med dessa friluftsjackor är möjligheten till ventilation, och bra justerbara huvor. Välj en med huva som följer med när du vrider på huvudet och som har en styv framdel, man vill inte ha en huva som fladdrar och hänger ner framför ögonen och när man vrider på huvudet ser man bara innerdelen. Militära m90 är oöverträffat som byxor.

Regnbyxor följer alltid med. Mina är lättviktsbyxor med dragkedja ända upp till höften och kan öppnas både uppifrån och nerifrån, bra då man snabbt kan trä på byxorna utan att ta av kängorna, men även bra då det går att dra ner kedjan en bit från höften för ventilation om det inte regnar så mycket. Vanliga jaktkläder har säkert sin plats, men jag tycker friluftsidan vinner klart på  funktionalitet.   

Publicerat

Köp från Engelsons eller ITAB, bra kläder till billigt pris :)

Publicerat

Apropå Engelsson....var väl lite skeptisk  till kvaliteten, men beslöt ändå att testa  deras fleeceskjorta (finns inte så många som säljer fleeceskjortor.)

Måste säga att jag är helnöjd med dom och de säljs till riktigt bra pris, tror jag betalade 200:- för 2 st.  100:- st.. Det är faktiskt oslagbart. 

Rekommenderas å det varmaste , är så sköna att de blivit mina favoritskjortor även vardagsvis. Det bästa är att när man tar dom ur tvättmaskinen,( visserligen med ganska högt varv på centrifugeringen) så är dom nästan torra nog att ta på sig direkt. Jooo..jag beställde ett extrapar. 

Publicerat

Efter att ha testat ett antal goretexfabrikat och fått köpa nytt varje säsong så har jag gett upp. Kronans lövhög och ett par byxholkar vid regn är mitt val på underkroppen. Däremot en jacka i goretex fungerar. Det fungerar inte som det är tänkt ändå och ska man vara aktiv och gå långt så är risken för artillerield i baken överhängande med ett par goretexbyxor.

Publicerat

Kör uteslutande på ITAB och Engelsons, tycker det är mycket prisvärda kläder. 

Tex hos ITAB så finns Outback jaktbyxorna, har använt dem en säsong nu som hundförare och det är inget som gått sönder på dem. Visst, impregneringen börjar släppa lite men det är bara att tvätta dem med nytt medel.

Publicerat

Fördel med GoreTex i brallor, är att man kan fjärta utan att grannskapet märker det. Annars är det mest nackdelar ;-)

Publicerat

Kör uteslutande på ITAB och Engelsons, tycker det är mycket prisvärda kläder. 

Tex hos ITAB så finns Outback jaktbyxorna, har använt dem en säsong nu som hundförare och det är inget som gått sönder på dem. Visst, impregneringen börjar släppa lite men det är bara att tvätta dem med nytt medel.

Kör också uteslutande med dessa fabrikat, testat dyrare märken men har inte riktigt känt vad ett par dyra gortex kan som inte ett par från ITAB kan i förhållande till pris :)

Publicerat

ITAB's membrankläder är tyngre och andas sämre än motsvarande GoreTex. Men sitter/står man mest still på pass eller förflyttar sig makligt spelar ju inte det nån roll. Och om man rör sig mycket är alla membranvarianter i de flesta fall ganska olämpligt ändå. ITAB har välsydda och väl konfektionerade kläder...så ja, jag stödjer din uppfattning :-)

Publicerat

Jag kör med vanliga friluftsbyxor från Lundhagsför rörlig jakt. På överkroppen har jag en vindtät tröja och en fjällrävenjacka vid behov. Funkar bra utom när det ösregnar en heldag.

Under mer stillasittande jakter kör jag med Biltemas ställ. Inte så statusgivande men det funkar helt ok. Jag har inte testat det i hällregn men står i vart fall mot lättare regn under några timmar.