Hoppa till innehåll

JÄVLA SKIT


ozzian

Recommended Posts

hej

jag hade det jobbigt idag, min värsta dag!

fick skjuta ettfölsto med föl ungen hängabe utanför gick inte att få ut fölulungen.

sköt två hagelskott ihuvudet me ingen effekt

hämtade mer ammo och då dog hon

hur i helvete kan en hagesmäll inte döda på 1m håll.

kalber 12 och us 3-7

 

ursäkta felstavningar för detta fattar jag ej!

jävligt jobbigt just nu!

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

fruktansvärt tråkigt när det blir så när man gått å väntat så länge men tycker ju att det borde ha tagit så tjocka skallben har ju inte hästar 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

beklagar förlusten av hästar.

jag brukar försöka skjuta in bakifrån i skallen. där finns inget skallben av storlek och man tar även nervknippet som går ner i ryggraden. Jag avlivar får med ojämna mellanrum med 22,an och den tar sig inte genom skallbenet på fåren.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Huffa...beklagar. Förstår till fullo det jobbiga i situationen med affekt och stress. Men för att vara lite krass...inte 100% utfört. Läs sid 16 och 17 i nedanstående länk ("L22an") så är du bättre förberedd om det händer igen. 1 meter är för långt avstånd med hagel (5-25 cm max). Riktpunkt högt i pannan där pannlugg fäster in. Där är skallbenet ganska tunnt. OBS! det är bättre att hamna lite för högt än för lågt...för långt ner så har hästarna ett stort hålrum...frontalsinus. Små lätta projektiler (t.ex blyhagel) slår då igenom första benväggen men tappar sin mesta effekt och orkar inte igenom den inre väggen och blir liggande skramlande i bihålan. Bakifrån som beskrivs ovan är dock inte inte heller att rekommendera...lättare att missa där om man inte har järnkoll på anatomin. Högt upp i pannan är enklast för 'lekmän'...se bilder på sig 16 i nedanstående författning.

Så...som svar på din fråga Ozzian...om du skjuter på för långt håll och hamnar lite lågt så är det fullt möjligt att en hagelsmäll biter dåligt på en häst....vilket du dessvärre fick uppleva...beklagar :-(

Sen måste också djuren efter skott i hjärnan blodstickas efteråt...men det har du nog koll på.

Mvh / Matti

http://www.jordbruksverket.se/download/18.3c1967aa13afeea1eb88000854/1370040540522/2012-027.pdf

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

:sad: Beklagar en tråkig upplevelse och en förlust. Du gjorde vad du kunde. Ingen är perfekt förrän kunskaperna sitter där (om ens då). Åter igen, beklagar.   

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

tack alla, är fortfarande snurrig

 

krall, jag sköt nog på ca 30-40cm avstånd men tror nog att bakifrån om nästa gång

ett hål rätt igenom 2cm under örat ocj ett skott mellan ögonen  3 cm från cc

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mellan ögonen är på tok för långt ner...då hamnar du i frontalsinus. Pannluggsfästet. Kolla sidan 16 i L22an...det finns bra bilder där.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Right between the eyes som på amerikansk film torde vara lämplig riktpunkt i strid med folk, men på de flesta djur är en fungerande tumregel att ögonen och riktpunkten (i pannan) ska bilda en liksidig triangel.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mellan ögonen är på tok för långt ner...då hamnar du i frontalsinus. Pannluggsfästet. Kolla sidan 16 i L22an...det finns bra bilder där.

ok, siktar högre nästa gång om jävulen kommer igen,,,, mår fortfarande skitdåligt

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ok, siktar högre nästa gång om jävulen kommer igen,,,, mår fortfarande skitdåligt

Skickar en varm kram i eländet. Tyvärr ingen större tröst efter det du fått uppleva.  :sad:

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ok, siktar högre nästa gång om jävulen kommer igen,,,, mår fortfarande skitdåligt

Huffa...ja fy fasiken vilken pärs  :sad: Sköt om dig och de dina!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tråkigt, beklagar! Det finns ju bultpistoler på nima för drygt 1000 kr. Det tycker jag är överlägset bäst när man behöver avliva häst. Man trycker den ju emot och har då bra koll på var det träffar. Hagel funkar ju också och det blir som en slugg på 0,5 meters håll men det är inte mkt att sikta på. Hamnar man då bara en cm bredvid hjärnan så kan det förstås bli som du tyvärr fick erfara idag.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...