Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tuben sitter löst, vad göra?

Featured Replies

Publicerat

Ja, alla kan nog räkna ut att jag är nybörjare genom frågeställningen. Men vet man inte så...

Saken är också den att det har inte gått så många skott genom bössan, den är nästan ny vill säga. Åkte till vapenhandlaren där jag köpte vapnet, de konstaterade att tuben hade flyttat på sig, men det var bara att dra åt torxen på ringarna som klämmer mot siktet. Något jag kan tänka mig göra naturligtvis, men det jag funderar på mest är korset. jag kan tycka att det är viktigt att korset är precis i lod och våg med vapnet. Något vapenhandlaren sa var rent personligt hur man ville ha det. Stämmer det...en lång frågeställning men tacksam för svar.

Mvh/

Publicerat

Klart som fanken att korset ska sitta rätt i förhållande till vapnet! Men sedan får ju sägas att alla kanske

håller vapnet lite olika, det var kanske så han menade?

Publicerat

Både ja o nej. Skjuter man på normala avstånd för en älgjägare så har lutningen ingen större inverkan o du kommer inte bomma för det. Ska man däremot klicka o skjuta olika avstånd så blir betydelsen större. Typ ingen håller bössan rakt. Monterat några sikten och 99% är/var normala älgjägare/söndagsjägare och när man satte siktet rakt mot vapnet så fick man vackert göra det "rakt" enligt deras mått mätt.

Mao inge jättetydligt svar på din fråga men lite svar på varför de svaret kanske uppkom.

Publicerat

Klart som fanken att korset ska sitta rätt i förhållande till vapnet!

för all del men många vill ha den rakt för dom vilket kan va allt annat än rakt. Har skådat ett par riktigt snea fan. O då är ändå den värsta jag skådat på en tävlingsskytts bössa. Förvissa tävla han i älgbana men lutningen va grotesk

Publicerat

Den bör vara rak jämte hur du håller bössan för skall du justera upp så skall du rakt upp, är korset snett får du skruva upp och åt sidan vilket är mkt jobbigare att få bra

Publicerat
  • Författare

Precis min tanke WestCoast. Men vet inte riktigt hur jag ska gå till väga för att få detta. Blir nog att jag försöker göra så gott det går, när jag ligger på banan.

Publicerat

Det är ganska enkelt - hiva av siktet, lägg ett vattenpass på basen. Fixera bössan när den är rak. Montera siktet, lägg vattenpasset i våg eller häng ett lod så du kan se det i kikaren 10-15 meter framför bössan. Vrid in kikaren så den stämmer med lodet/vattenpasset. Spänn fast kikaren, kontrollera. Ta loss bössan. Klart att skjuta in.

Personligen hade jag börjat med att slipa in ringarna först - men det är väl bara jag det.......

/T

Publicerat

Jup slipa in och montera kikaren så du upplever den rak.

Har ett 20cm pass när jag monterar och sedan vrider den "rakt"

Publicerat
  • Författare

Tack för hjälpen pmt, dock känner jag en viss ironi i sista meningen:)

Känner inte att jag har tillräcklig kunskap el verktyg för att ge mig på att slipa in ringarna. Finns nu en gummibeläggning mellan ring o tub som får sitta där ett tag till.

Publicerat
  • Författare

Burris ring o tub för övrigt;)

Publicerat

Tack för hjälpen pmt, dock känner jag en viss ironi i sista meningen:)

.....

Ironi vet jag inte om det är - det är mer en erfarenhet som säger att om kikaren inte vill sitta bär som regel inte hela ringen. Eller så har man en attans fräsig rekyl.

/T

Publicerat

Har du Burris Zee ringar med plastinlägg behöver du inte slipa in dom. Plastinläggen kompenserar. Beroende på vad det är för bössa och baser, skulle jag kolla upp om inte baserna behöver slipas in. Ett sånt arbete (om det ska va till nytta) görs hos en bra vapensmed som vet vad han sysslar med, vi pratar tiondelar och hundradelar. Det kostar dock inte många kronor.