Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Trevliga jaktgrannar

Featured Replies

Publicerat

Ja vad ska man säga. :)

Publicerat
  • Författare
Ja vad ska man säga. :)

Inte så mycket bara ducka när det smäller OM MAN HINNER ;D

Publicerat

Andra våningen ??? Måste väl varit toppfågel?

Publicerat
- Dessbättre är det här ganska ovanligt, säger Jan Nilzon.

Tycker kommentaren är bra, "ganska ovanligt". Men i norrland är man väl van vid det mesta när det gäller jakt ;D ;D

Publicerat
Andra våningen ??? Måste väl varit toppfågel?

kan ju ha sutit i ett älgtorn? Det finns ju låga våningshus också? :)

Publicerat

Ena dags tidningen skrev att det var en flygande älg kalv :D man undrar ju, nä rent ut sagt för jävligt

Publicerat

Kopierat från dagens Norrbottens-Kuriren den 2/11-06

"Det var en rikoschett"

HAPARANDA, KURIREN.

Älgjägaren som i söndags avlossade kulan gick genom fönster och innerväggar i ett bostadshus i Västra Nikkala träder nu fram:

- Det var en rikoschett från älgkalvens bakben. Jag har inte gjort något fel, säger Ture Brännström, Haparanda.

Händelsen i söndags då en gevärskula gick genom fönstret på andra våningen i ett hus i Västra Nikkala är fortfarande under polisutredning.

Nu träder Ture Brännström, Haparanda, fram som den som avlossat skottet. Han är 70 år gammal och har jagat älg i 49 års tid. Han är skogsägare och jagar dels i Sangijärvi jaktområde med ett jaktlag, dels i området där det bostadshus som träffades av gevärskulan finns.

- Jag skulle försöka fälla en älgkalv som hade sprungit av och an i området sedan kon blivit skjuten tidigare. Jag ställde mig på pass på en äng på västra sidan av Seskarövägen. Min son skulle försöka skrämma den över vägen åt mitt håll, berättar Brännström.

Sonen lyckades skrämma upp djuret och Brännström avfyrade ett skott mot kalven.

- Det var på cirka 50 meters håll och jag såg att det tog för den knäade direkt. Sedan hoppade den upp och sprang ungefär 100 meter innan den stannade.

Då sköt han ytterligare två skott mot älgen som inte träffade och älgen försvann in i skogen.

När mörkret föll såg Brännström det för gott att avsluta eftersöket och i stället ta upp det följande morgon. Under kvällen ringde en person som berättade för honom om den förlupna kulan.

- Jag förstod direkt att det måste ha varit jag som skjutit. Jag ringde till de boende i huset och berättade hur det låg till, säger Brännström.

Rikoschett från bakben

Nästa dag hittades älgkalven med hjälp av en inhyrd hundförare och djuret avlivades.

- Då såg vi att ett bakben var brutet och skottskadat, berättar Brännström

Enligt honom har skottet avfyrats från ängen på tillåtet område och kulan först träffat älgens bakben och sedan ändrat riktning och fortsatt snett uppåt mot huset.

Han är förvånad över att kulan inte splittrats eller mosats av träffen mot älgens ben.

- Det är en godkänd ammunition som inte borde klara en sådan träff, säger han.

Han beklagar det inträffade och är beredd att stå för kostnaderna för den krossade rutan och övriga materiella skador.

- Det var en rikoschett från älgkalvens bakben. Jag har inte gjort något fel, säger han.

Felaktiga uppgifter

Han motsäger de uppgifter om att han skulle ha fällt en älgtjur i området med under dess stipulerade jakttid 4-7 september.

- Då var jag inlagd på sjukhus och inte i älgskogen, slår han fast.

Uppgiften i gårdagens Kuriren om att Brännström ska ha hörts av polisen är felaktig. Det har ännu inte skett. Dock låter Haparandapolisen meddela att utredningen i ärendet fortgår.

- Resultatet av den tekniska undersökningen ska analyseras under de närmaste dagarna och då vet vi bland annat vilket vapen som avlossat skottet, säger utredningschef Jan Nilzon.

Göran Lahti

Publicerat
Kopierat från dagens Norrbottens-Kuriren den 2/11-06

"Det var en rikoschett"

HAPARANDA, KURIREN.

Älgjägaren som i söndags avlossade kulan gick genom fönster och innerväggar i ett bostadshus i Västra Nikkala träder nu fram:

- Det var en rikoschett från älgkalvens bakben. Jag har inte gjort något fel, säger Ture Brännström, Haparanda.

Händelsen i söndags då en gevärskula gick genom fönstret på andra våningen i ett hus i Västra Nikkala är fortfarande under polisutredning.

Nu träder Ture Brännström, Haparanda, fram som den som avlossat skottet. Han är 70 år gammal och har jagat älg i 49 års tid. Han är skogsägare och jagar dels i Sangijärvi jaktområde med ett jaktlag, dels i området där det bostadshus som träffades av gevärskulan finns.

- Jag skulle försöka fälla en älgkalv som hade sprungit av och an i området sedan kon blivit skjuten tidigare. Jag ställde mig på pass på en äng på västra sidan av Seskarövägen. Min son skulle försöka skrämma den över vägen åt mitt håll, berättar Brännström.

Sonen lyckades skrämma upp djuret och Brännström avfyrade ett skott mot kalven.

- Det var på cirka 50 meters håll och jag såg att det tog för den knäade direkt. Sedan hoppade den upp och sprang ungefär 100 meter innan den stannade.

Då sköt han ytterligare två skott mot älgen som inte träffade och älgen försvann in i skogen.

När mörkret föll såg Brännström det för gott att avsluta eftersöket och i stället ta upp det följande morgon. Under kvällen ringde en person som berättade för honom om den förlupna kulan.

- Jag förstod direkt att det måste ha varit jag som skjutit. Jag ringde till de boende i huset och berättade hur det låg till, säger Brännström.

Rikoschett från bakben

Nästa dag hittades älgkalven med hjälp av en inhyrd hundförare och djuret avlivades.

- Då såg vi att ett bakben var brutet och skottskadat, berättar Brännström

Enligt honom har skottet avfyrats från ängen på tillåtet område och kulan först träffat älgens bakben och sedan ändrat riktning och fortsatt snett uppåt mot huset.

Han är förvånad över att kulan inte splittrats eller mosats av träffen mot älgens ben.

- Det är en godkänd ammunition som inte borde klara en sådan träff, säger han.

Han beklagar det inträffade och är beredd att stå för kostnaderna för den krossade rutan och övriga materiella skador.

- Det var en rikoschett från älgkalvens bakben. Jag har inte gjort något fel, säger han.

Felaktiga uppgifter

Han motsäger de uppgifter om att han skulle ha fällt en älgtjur i området med under dess stipulerade jakttid 4-7 september.

- Då var jag inlagd på sjukhus och inte i älgskogen, slår han fast.

Uppgiften i gårdagens Kuriren om att Brännström ska ha hörts av polisen är felaktig. Det har ännu inte skett. Dock låter Haparandapolisen meddela att utredningen i ärendet fortgår.

- Resultatet av den tekniska undersökningen ska analyseras under de närmaste dagarna och då vet vi bland annat vilket vapen som avlossat skottet, säger utredningschef Jan Nilzon.

Göran Lahti

Där ser man varför 70åringar inte ska jaga :D

Nedå, man ska absolut inte dra alla över en kamm.Men visa borde nog stå över älgjakten när åldern börjar stiga.

Publicerat
Där ser man varför 70åringar inte ska jaga :D

Nedå, man ska absolut inte dra alla över en kamm.Men visa borde nog stå över älgjakten när åldern börjar stiga.

Det finns bättre och sämre 70 åringar precis som 30 åringar. Det är upp till individen att känna detta. Min farfar dog för 5 år sedan vid en ålder av 83 år, då spöade han fortfarande alla i det här laget på älgbanan med sin 1900 och aimpoint.

Publicerat

Gick inte kulan igenom en vägg mm? Måste säga att det låter som bullshit.. om kulan träffat bakben och visslat iväg så torde den ha gått in i kåken på tvären och därmed stannat fort som f-n. Han har nog en del problem att vänta från Polisen..

Mvh!

Publicerat
Gick inte kulan igenom en vägg mm? Måste säga att det låter som bullshit.. om kulan träffat bakben och visslat iväg så torde den ha gått in i kåken på tvären och därmed stannat fort som f-n. Han har nog en del problem att vänta från Polisen..

Mvh!

Jag el. HPDA Janne återkommer i ärendet när mer info finns.

Publicerat

Mvh!

håller med! jag menar, Om kulan träffade benet så måste den antingen ha splittrats eller åtminståne börjat vobbla!

jaja det ska bli intressant och se hur detta slutar.

Publicerat

Jo det låter skumt.. men man ska väl inte säga nåt innan man vet...

Publicerat
  • Författare

Kulan han använt är en Lapua naturalis och den går väl inte sönder vid träff.