Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vilken 12-Volt lerduvekastare är vettigast att köpa?

Featured Replies

Publicerat

Jag var ut och sköt lite lerduvor på lägdan utanför kåken idag.

Hade totalt glömt bort hur jäkla skitkul det var!

Så nu vill jag köpa en "riktig" elektrisk lerduvekastare så jag kan leka själv utan att behöva någon som kastar duvorna åt mig.

Har kikat lite på den som XXL säljer, och på Champion Wheelybird och Easybird.

Samtliga ligger rätt ok i pris.

Är det någon som har erfarenhet av någon av ovanstående kastare, eller någon likvärdig i samma prisklass? (Runt 4,000kr).

Publicerat
  • Författare

Det blev en Genzo Supertrapp dubblé med wobbler och förlängningssladd från Hylte...

Publicerat

Kom gärna med en utvärdering av den för jag är riktigt sugen på o skaffa en elektrisk kastare.

Jag har nu en fjäder kastare som skall enligt reklamen kasta 90m men den kastar max 60.

Tycker det är lite för kort och duvan går lite för långsamt för att det skall bli bra träning.

Publicerat

Tror du har gjort ett bra köp. När jag skulle köpa elektrisk för ett par år sedan letade jag runt efter omdömen och dem flesta höll Hyltes högre än övriga i prisklassen.

Jag har föregångaren som bara kastar enkelduvor och är mycket nöjd, bra fart på duvorna. Sneglar dock en hel del på denna uppgraderade för att kunna skjuta dubblé. Berätta gärna hur det funkar när du har hunnit prova.

Publicerat
  • Författare

Jajamen!

Återkommer när jag provat den. :)

Publicerat

Bra, även jag intresserad :)

Publicerat
  • Författare

Skickas idag...

Lär inte komma innan helgen, men hoppas kan man ju. :)

Publicerat

Tror du har gjort ett bra köp. När jag skulle köpa elektrisk för ett par år sedan letade jag runt efter omdömen och dem flesta höll Hyltes högre än övriga i prisklassen.

Jag har föregångaren som bara kastar enkelduvor och är mycket nöjd, bra fart på duvorna. Sneglar dock en hel del på denna uppgraderade för att kunna skjuta dubblé. Berätta gärna hur det funkar när du har hunnit prova.

Hur långt kastar din kastare duvorna?
Publicerat

Max 15 meter.....sen är det bara lite damm i luften :tongue:

Publicerat

Har inte riktigt reflekterat över vad det kan röra sig om i meter. Ska genast gå ut och prova. Återkommer.

Publicerat

Nu har jag varit ute och kastat några duvor på närmsta vall. I lätt mot/sidvind gick duvorna 60-65m mätt med avståndsmätare.

Publicerat

Nu har jag varit ute och kastat några duvor på närmsta vall. I lätt mot/sidvind gick duvorna 60-65m mätt med avståndsmätare.

Dum fråga, men har du spänt fjädern till max??

Publicerat

Hmm jag hade hoppats på lite mer schvung i kastaren.

Skulle helst se min blivande kastare få iväg duvorna närmare 90meter.

Speciellt om man skall köra dubbla duvor.

Den jag har nu så går dubbel duvorna jäkligt lågt jämfört med singel duvorna.

• 3 weeks later...
Publicerat

Har nu varit ut och provat lite mera. Ändrade vinkeln på kastaren lite då den var väldigt brant. Då gick duvorna 70-75. Fjädern var ställd på minsta. Skruvade upp till nästan max och då gjorde dem 80-85.

Väntar spänt på omdöme om dubblékastaren.

Publicerat

Har nu varit ut och provat lite mera. Ändrade vinkeln på kastaren lite då den var väldigt brant. Då gick duvorna 70-75. Fjädern var ställd på minsta. Skruvade upp till nästan max och då gjorde dem 80-85.

Väntar spänt på omdöme om dubblékastaren.

Det lät lite bättre
  • 2 weeks later...
Publicerat

Roligt med elektrisk kastare, har en Champion Wheelybird som köptes förra året ny för 2400:- om jag kommer ihåg rätt, var nått sånt iaf.

Kastar låga duvor runt 60m, höga 70m+, hade dock vart skoj med wobbler.

/Baner

Publicerat

Jag köpte också en eldriven kastare förra helgen på Skene Järn, Interjakt, Eazybird tror jag den hette.

2.895 eller nått.

Riktigt nöjd.

Idag beställde jag en fjärrkontroll med mottagare på RS online, http://uk.rs-online.com/web/p/remote-control-systems-kits/7043256/,för o kunna skjuta mot duvor etc.

Tror det blir toppen!!

Publicerat

Hej hur fungerar fjärrkontrollen[emoji4]

Publicerat
  • Författare

Nu har jag ÄNTLIGEN fått tid att testa kastaren.

Jag kan säga att jag är nöjd. :)

Visst, den krossar någon duva i kastet någon enstaka gång, men det är typ 1 på 50, så det är inget att hänga upp sig på.

Kastlängden är fullt tillräcklig.

Missar jag duvan tar den 3-4 meter upp i träden som står 50 meter bort.

Wobblern har jag inte hunnit prova ännu. -Måste bli duktigare på att skjuta först... :P

Publicerat
  • Författare

Läste fel... 

• 2 weeks later...
Publicerat

Hej hur fungerar fjärrkontrollen[emoji4]

Den funkar utmärkt.

Klippte bara av sladden till fotpedalen och la över en reläutgång på fjärrkontrollskortet och byglade till momentan funktion.

Enkelt och funkar Utmärkt.

• 2 weeks later...
Publicerat

Den funkar utmärkt.

Klippte bara av sladden till fotpedalen och la över en reläutgång på fjärrkontrollskortet och byglade till momentan funktion.

Enkelt och funkar Utmärkt.

Hur lägger man över en reläutgång på fjärrkontrollen? 

Funkar även denna remote på en Genzo Supertrap Dubble tro? 

Publicerat

Hur lägger man över en reläutgång på fjärrkontrollen? 

Funkar även denna remote på en Genzo Supertrap Dubble tro?

Ja självklart.

Du har ju en pedal, det enda pedalen gör är att skapa en slutning, kontakt mellan två kablar, i fjärrkontrollen jag länkade till ovan gör du samma sak typ.

Där finns 3 skruvplintar att koppla in på.

COM - Inkommande spänning, dvs kabel 1 i sladden till pedalen

NO - Normaly Open, här kopplar du in sladd nr 2.

NC - Normaly Vlosee, används inte i vårt fall.

Bygla så att fjärrkontrollen påverkar relät, det som du ovan kopplat in din avklippta pedalsladd på, MOMENTANT, dvs den drar relät när du håller knappen intryckt.

Klart..

• 3 years later...
Publicerat

Hej, väcker denna tråd. 

Grunnar på att köpa kastare nu i vår. Kinakastarna, fr bl.a Hylte ligger ju på kring 4kkr nu och en Promatic av billigaste snitt och slag kosta tre tusen till. Är det värt att kosta på de extra tre tusingarna på en Britt framför kineserna?

Ni som skaffade kinakastare i denna tråds barndom, går dom fortfarande bra?

• 2 months later...
Publicerat

Jag fick en lerduvekastare i födelsedagspresent från Hylte.

Jag har bara provat den en gång hittils men den fungerar bra.

Nu är den ställd på det lägsta men den kastar längre än min hand kastaren redan.

Double duvorna var sådär dom ligger väldigt nära varandra så man kan ibland ta dom med ett skott.