Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

.243W mot 6,5x55 och .270W skillnader någon?

Featured Replies

Publicerat

;)

Var inne och tittade på widforss auktionskatalog. Jag funderar på att byta ut min 6,5a. Mest använ för vakjakt på rå och räv.

Då ser jag några pang i kaliber 243 och 270 win.

Kan någon kaliberintresserad dra några basfakta om vad som skiljer.

Allt jag vill ha är den optimala flackskjutaren med måttlig köttförstöring och obefintlig rekyl. ;D

MVH

H

Publicerat
Allt jag vill ha är den optimala flackskjutaren med måttlig köttförstöring och obefintlig rekyl.

svårt att få att klatcha du ;)

men om du vill ha lite rekyl + att du bara jagar rå och räv, då vill jag vara så trisst så jag säger 222rem med en Barnes X kula! då får du mild rekyl + flackskjutande kaliber + mild köttförstöring.

Varken 243win, 6,5x55 eller 270win är obetydliga i sin rekyl. Dock beror det på hur man uppfattar rekyl. För mig är 222rem obetydlig i rekylen, medans en annan person kanske kan sträcka sig till 6,5x55 och tycka att den är obetydlig i rekylen. Så det är väldigt individuellt.

Men som sagt, går du på rekyl + flackt + lite köttförstöring så hade jag valt 222rem + Barnes X.

Går du på flack + lite köttförstöring, hade jag tagit 270win och en premiumkula.

MVH/Jocke

Publicerat

243win! Knappt kännbar rekyl, flack kulbana och bra kulutbud. Valet är givet :P

Dock är ju frågan om du behöver en klass 1

Publicerat
  • Författare

Har 30-06 för klass ett.

Men jag skulle känna mig helkorkad om det dök upp en saknad älgkalv och jag satt och vakade med klass 2 :-[

MVH

H

Publicerat
Allt jag vill ha är den optimala flackskjutaren med måttlig köttförstöring och obefintlig rekyl. ;D

Den kaliber skulle jag också vilja ha ;D när någon hittar den kan ni väl tipsa oss.

Det skiljer rätt mycket i rekyl mellan .243 och .270 dock tycker jag effekten i rådjur är likvärdig.

Kan inte påstå att jag hör någon direkt skillnad i mynningsknall mellan de två,dock har .270 en kraftigare mynningsflamma vid mörkerskytte.

För egen del hade jag valt .270,kanske mest beroende på att jag haft en med vilken rådjuren föll till backen som träffade av blixten.

Vill du ha klass 1 light så är ju valet enkelt.

Dock hade jag inte tittat närmare på widforss winchester i .270 då den verkar vara helt sönderborrad i såväl låda som kolv.

/Micke

Publicerat

Knepigt.. Min .243:a har blivit stående pga gris överallt speciellt efter att jag en morgon fick en nasse i pass under vårbocksjakten och där satt jag med min ruskigt kära Sako Varmint.. Surt!

Så då blir det till att titta på en .270 win. Den kan du ladda upp i rätt bra hastighet speciellt om du väljer en 9,1 grams kula. Den blir inte lika flackskjutande som .243 men du dräper med lätthet älgkalven.. Jag har lagt en hyfsat stor gris med den kalibern och det gick utmärkt även.

Rekylen.. jag är skotträdd så jag ogillar bråkiga vapen. Jag hade den kalibern i en Sako 75 HS och ett rätt rejält sikte på så matchvikten var rätt påtaglig. Det gav ett lugnt och trevligt skytte med vapnet. Handladdar du så kan du nog ta fram laddningar till ngn klass 2 kula som blir riktigt fina men då lär du få leta efter en hård kula så du inte skjuter sönder i onödan. Böt min Sako 75a mot en Finnlight i .308 för att få ned vikten och trivs med den men saknar helt klart kalibern! Funderat på en Finnlight i .270 win faktiskt men skillnad är för liten för att det ska vara värt det.

Även funderat på Sako 85 i .270 eller .270 WSM.. det vore mumma det!!!

Mvh!

Publicerat
Knepigt.. Min .243:a har blivit stående pga gris överallt speciellt efter att jag en morgon fick en nasse i pass under vårbocksjakten och där satt jag med min ruskigt kära Sako Varmint.. Surt!

Mvh!

Inte alls knepigt  ;D Varför inte bli så excentrisk som jag är och "odlar" sextaggare,  har inga som helst problem med att släppa en massa äckliga trikingrisar för att få nedlägga den där med omsorg utvalda bocken med min nätta .223 ;D

/Micke

Publicerat

Använde själv 270win på älgtjuren jag skjöt i höstas med mycket gott resultat. Hurvida den är flackskjutande vet jag tyvärr inte då jag bara skjutit på 80m med aimpoint. Vad beträffar rekylen finns inget att klaga på, det är som ett mellanting mellan 6.5x55 och 30-06 fast "skönare", tycker bättre om 270'ins rekyl i min bössa än 6.5'an.

Enda som talar emot skulle väl i så fall vara priset på ammunitionem, du skjuter 2-3 övningskott med 6.5x55 per 270win  :-

Publicerat

Nu ska jag vara riktigt tråkig. Varför inte behålla 6,5:an den är ju helt strålande till det du ska använda den till.  Om du inte är nöjd med bössan så köp en annan 6.5:a. Tack vare rädslan för blyförbudet finns det jätte många kanon fina 6.5:or till salu till riktigt bra pris.

Publicerat

Vet ej om kalibrarna, men dom vapen jag har skjutit med på vilt har jag då aldrig känt nån rekyl?  Annat att tänka på.. :P

Publicerat
Inte alls knepigt  ;D Varför inte bli så excentrisk som jag är och "odlar" sextaggare,  har inga som helst problem med att släppa en massa äckliga trikingrisar för att få nedlägga den där med omsorg utvalda bocken med min nätta .223 ;D

/Micke

Finns en i mitt tycke avgörande skillnad.. Du arbetar med att pligga 6-taggare, du har fler tillfällen på en månad att skjuta än vad jag har på en hel säsong vilket gör att du med gott samvete kan odla dina excentriska böjelser. Jag har inte samma möjligheter och vill därför kunna skjuta en gris om möjligheten skulle uppstå.

Mvh!

Publicerat
Finns en i mitt tycke avgörande skillnad.. Du arbetar med att pligga 6-taggare, du har fler tillfällen på en månad att skjuta än vad jag har på en hel säsong vilket gör att du med gott samvete kan odla dina excentriska böjelser. Jag har inte samma möjligheter och vill därför kunna skjuta en gris om möjligheten skulle uppstå.

Mvh!

Finns ingen skillnad :) jag avsåg min privata jaktmark på vilken jag enbart jagar på fritiden.

Skulle aldrig falla mig in att skriva en rad om vad jag gör på arbetstid här.

För övrigt tror jag att du har fler jaktdagar på din fritid än vad jag har.

:-* :-*

/Micke

Publicerat
Finns ingen skillnad :) jag avsåg min privata jaktmark på vilken jag enbart jagar på fritiden.

Skulle aldrig falla mig in att skriva en rad om vad jag gör på arbetstid här.

För övrigt tror jag att du har fler jaktdagar på din fritid än vad jag har.

:-* :-*

/Micke

Finns visst en skillnad, du jagar och skjuter rådjur på din arbetstid och lär inte ens nästan vara lika "lätt tryckt" som jag när du kommer ut på helgen på din egen mark... Om du redan lagt 10 rådjur på arbetstid så lär inte nr 11 på lördagen generera någon större pulsstegring om jag säger så  :-*

Under rådjursboomen så sköt jag under några år ett 30-tal rådjur per säsong och i slutet av säsongen så tja då var det inte alls lika skoj att skjuta och jag misstänker att den känslan infinner sig hos dej typ andra veckan i oktober  ;D

Mvh!

Publicerat
jag misstänker att den känslan infinner sig hos dej typ andra veckan i oktober  ;D

Mvh!

Riktigt så likgiltig är jag inte utan det är både intressant och spännande att se vad fjolårets gafflar kommer med för uppsättningar i år.

När jag går ut och jagar så jagar jag individer istället för "rådjur" vilket kan vara nog så spännande och om det är en medaljbock så lkan pulsen vara ganska hög innan jag kommit till skottläge.

Sköt en fin i år som jag tänkte låta J-förbundet mäta åt mig på Elmia i vår.

Men du gullet ta du och mumsa i dig dina trikinkotletter så smyger jag på minba bockar. ;) :-*

/Micke

Publicerat
Riktigt så likgiltig är jag inte utan det är både intressant och spännande att se vad fjolårets gafflar kommer med för uppsättningar i år.

När jag går ut och jagar så jagar jag individer istället för "rådjur" vilket kan vara nog så spännande och om det är en medaljbock så lkan pulsen vara ganska hög innan jag kommit till skottläge.

Sköt en fin i år som jag tänkte låta J-förbundet mäta åt mig på Elmia i vår.

Men du gullet ta du och mumsa i dig dina trikinkotletter så smyger jag på minba bockar. ;) :-*

/Micke

Nej likgiltig lär du inte vara, då skulle du inte hålla på.. Förstår dina tankar kring individerna, på den tiden då vi hade mark där man kunde ägna sig åt den här jakten så tänkte jag åt ditt håll även om du är typ tre snäpp mer seriös än jag  :-

Trikinkotletter är kanonkäk.. utan trikinerna då rå.. Ja jävlar, de e ju Elmia i sommar.. visst kör de vartannat år nu mera?

Mvh!

Publicerat

Behåll 6,5:an & brotscha upp den till 6,5 - 284 Norma om du upplever den som slö. Prestandan blir väldigt lik 270W då.

Publicerat
  • Författare

:D :D

Vad många svar det blev.

Tittade på widforss och insåg att ett år till med pappas 6,5 går fort. Ligger kvar på den men skall ordna ett nytt sikte.

Jag var ute och sköt min 30-06 och vi kan nog bli vänner så småningom, men visst är 6,5an att föredra vid lugna fina skott på längre håll.

/H