Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

HDF/Voere Titan II 9,3x62 - Uppfräschning till 2000-talet.....

Featured Replies

Publicerat

Tanken är att fräscha upp denna trevliga pang så den kan hänga med ut på älgjakten till hösten. Bössan kommer från min far som haft den sedan 90-talet och inte jagat med den alls. Med andra ord så borde det finnas en hel del liv kvar i pipan. 

Målet är en lätt bössa som man inte behöver vara allt för rädd om i skogen.  Det sitter en Aimpoint 1000 på den som kommer farligt nära mitt öga när man skjuter med den idag så det kommer nog bli en del justeringar för att hantera rekylen, stocken känns inte helt optimal men då HDF/Voere köptes av Mauser så lär det inte finnas mycket till andra stockar att välja på.

Det jag hoppas hinna med innan oktober är:

-Gänga för ljuddämpare

-Montera ljuddämpare, funderar på en compact modell ?

-Montera rödpunktsikte av nyare modell, Vortex SPARC II ?

-Byte av bakkappa till en trevlig rekyl absorberande modell

När det kommer till dämpare inser jag att en compact modell kanske inte är optimalt för 9,3 men då fokus kommer ligga på lite vikt så får det kanske bli en kompromiss. Pangen väger idag in på 3,6 KG med piplängd på 58 cm. 

Självklart lite bilder..

post-15905-0-03942700-1430849225_thumb.j

post-15905-0-83135000-1430849242_thumb.j

post-15905-0-43670100-1430849256_thumb.j

post-15905-0-18525800-1430849277_thumb.j

Publicerat

Varför rödpunktssikte? Du har ju ett alldeles utmärkt Trijicon... :wink:

Börja med en rejäl översyn, lossa systemet, kolla kolvträt, evt frilägg pipan, ihopdraget/torkat trä vid lådskruv/korsskruv?, pilla isär allt, rengör, olja in metalldelar, olja insidan på stocken, kapa stocken, montera bakkappa, skruva ihop, kolla baser, ringar, montera kikare, skjut och njut.

Det fixar du en eftermiddag :smile:

Publicerat

Hdf Titan II, bra och robusta grejer som väl är lätta att få att skjuta bra. Löjligt billiga begagnade men svåra att hitta reservmagasin till. Har en i 6,5x55. Det är en bössa som i grunden är rätt tung så målet lätt bössa är svårt att nå. För övrigt låter planen bra. Med en rejäl genmgång och antagligen plastbäddning kommer du långt. I mitt fall låg pipan emot pga träet kompakterats något vid rekylklacken. 

Publicerat
  • Författare

Varför rödpunktssikte? Du har ju ett alldeles utmärkt Trijicon... :wink:

Börja med en rejäl översyn, lossa systemet, kolla kolvträt, evt frilägg pipan, ihopdraget/torkat trä vid lådskruv/korsskruv?, pilla isär allt, rengör, olja in metalldelar, olja insidan på stocken, kapa stocken, montera bakkappa, skruva ihop, kolla baser, ringar, montera kikare, skjut och njut.

Det fixar du en eftermiddag :smile:

Jag kanske känner någon som är duktig om inte annat ;)  Du har helt rätt i att det kommer att bli en komplett genomgång av vapnet och stocken.  Rödpunkten bottnar i att vi nästan alltid jagar med hund och på kort avstånd där vi har mark.  har inte helt bestämt mig där så kanske blir ett Trijicon ändå..

Hdf Titan II, bra och robusta grejer som väl är lätta att få att skjuta bra. Löjligt billiga begagnade men svåra att hitta reservmagasin till. Har en i 6,5x55. Det är en bössa som i grunden är rätt tung så målet lätt bössa är svårt att nå. För övrigt låter planen bra. Med en rejäl genmgång och antagligen plastbäddning kommer du långt. I mitt fall låg pipan emot pga träet kompakterats något vid rekylklacken. 

Det är helt klart mycket pang för pengarna, ska bli kul och se hur detta exemplar skjuter :) Den väger in på 3,6 kg nu utan sikte så du har nog ganska rätt i att den inte är lätt från början. 

Publicerat
  • Författare

Jag har kollat lite på dämpare och gängning. Var först inne på en M14 gänga men då jag läser på lite så ser det ut som att pipan minst måste vara 15,5m för att få till M14 gängan. Mätte pipan förut och den landar på ganska exakt 15mm, så det ser kanske lite mörkt ut för en M14. 

Blir att konsultera smeden som gängar, vad har ni för erfarenheter där?

post-15905-0-51843900-1430995943_thumb.j

Publicerat

Kör på M14, och teleskopdämpare.

Publicerat
  • Författare

Bokat gängning av pipa, blir M14. 

Blir att riva ur systemet från stocken i helgen. 

Ska man passa på och kapa pipan något eller ligga kvar på 58 cm, vad tror panelen ? :)

Publicerat

Vad panelen tro har jag ingen aning om. :wink:

Jag tycker du ska köra med en smidig dämpare utan att kapa pipan. 58cm är inte väldigt långt. Tycker du att det blir för långt/tungt är det bara att kapa och gänga om. Det kostar i runda slängar en femhunka, men det är väldigt svårt att göra tvärtom, om man råkar kapa för mycket.

Publicerat
  • Författare

Vad panelen tro har jag ingen aning om. :wink:

Jag tycker du ska köra med en smidig dämpare utan att kapa pipan. 58cm är inte väldigt långt. Tycker du att det blir för långt/tungt är det bara att kapa och gänga om. Det kostar i runda slängar en femhunka, men det är väldigt svårt att göra tvärtom, om man råkar kapa för mycket.

Jag är funderar på AimZonic Triton 42, den bygger bara 11cm. Det känns vettigt. Blir nog  att behålla piplängden på 58, man vill ha lite fart också ;)

Publicerat
  • Författare

Tagit bort stocken. Blir eventuellt att lämna in för gängning av pipan till veckan, M14. 

post-15905-0-34754800-1431673535_thumb.j

post-15905-0-42973800-1431673537_thumb.j

Publicerat

Det ser väl bra ut. har du beställt dämpare?

Ska vi se på det med stocken vid tillfälle?

Publicerat
  • Författare

Det ser väl bra ut. har du beställt dämpare?

Ska vi se på det med stocken vid tillfälle?

Licens inlämnad hos polisen. Har ju 3 månader på mig att fundera.. Blir att komplettera ansökan med fabrikat och serienummer. Blir nog en Triton 42.

Det vore trevligt :)

Publicerat

e8f20adb09c3c2bb382a00411081fe43.jpg

Man eller mes? Bössan kommer sannolikt att bli lite omanligare men destå behagligare att skjuta med. ;-)

Publicerat

45a5d80e287662a17ed8ff55f5b9a67e.jpg

Stocken kapad, vinkeln på bakkappan något justerad. Fastskruvad och slipningen påbörjad. Ett riktigt skitjobb med bandslipen. Det finns dock hopp om att det blir ett anständigt resultat.

Publicerat

Ni har säkert räknat ut det, men anledningen till att jag är här och klyddar i projekttråden är att jag fått förtroendet att montera bakkappan. :wink:

Nu är det klart, TS får uppdatera med bilder själv när han hämtat stocken. 

Det är lite kinkigt när stocken är betsad och lackad, väldigt svårt att inte komma åt kolven med bandslipen trots maskeringstejp. Man måste också lämna några tiondels mm kant i övergången från kolvträ till bakkappan.  Har man en trären stock kan man slipa kolven och bakkappan i ett och sedan bara gå på med oljan. Näväl, hantverket får duga åt Herrn.

Publicerat
  • Författare

Sådär!

Som nybliven jägare och vapenägare träffade jag MarkusR via några bekanta på den lokala jaktklubben KJSK där det är svårt att inte springa på Markus när man håller på med kulskytte! Sedan dess har han med ett tålamod av stål mer eller mindre fått utstå alla mina frågeställningar som nybliven jägare. Han hade även möjlighet att hjälpa mig i mitt senaste vapenprojekt så ett stort tack för det :)

Då är följande klart:

-Gänga för ljuddämpare

-Byte av bakkappa till en trevlig rekyl absorberande modell

Följande är kvar:

-Sikte

-Ljuddämpare (öppen licensansökan inlämnad)

En ny sexig pachmayr decelerator bakkappa i rött monterades. Ska bli spännande att testa, kombinerat med en ljuddämpare borde ge en trevlig upplevelse. 

post-15905-0-67506700-1432239896_thumb.j

post-15905-0-10693900-1432239899_thumb.j

post-15905-0-97121500-1432239901_thumb.j

• 3 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Händer inte så mycket just nu väntar fortfarande på licensen till dämparen.

Funderar på vilken ammo som ska inhandlas när det blir dags för skytte. Det blir fabriksladdad oryx 325 gr eller barnes TTSX i 250gr men då blir det att handladda...

Optik lutar åt Meopta Meostar R2 i 1-6x men inget bestämt där heller.

Publicerat

Vågar du inte skjuta innan dämparen sitter på? Fegis ;-)

• 10 months later...
Publicerat

Hej Danberne! Har du gett dig på att justera trycket? Jag har en likadan bössa i 30-06 som går lite väö trögt. Men jag vet inte hur det justera, vet du?