Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tillvägagångssätt vid ansökan om vapenlicens

Featured Replies

Publicerat

Hejsan!

Här har ni en kille (gubbe?) på dryga 30år som precis tagit Jägarexamen :smile:

Är så till vida helt ny här på forumet och hoppas på att läsa mycket här som kan vara till hjälp som nybliven jägare.

Har faktiskt letat runt lite ang att söka licens för första gången och hur allt detta hänger ihop, men kanske har jag missat någon tråd där svaret står.

Det jag funderar på :

Jag har bestämt mig för att köpa ett Klass 1 vapen men jag vet inte vilket och inte heller kanske vilken kaliber det blir, men jag måste ju ansöka om licens på just klass 1 vapen innan jag kan handla?

Hur gör man detta, hittar dokument på polisens hemsida ang ansökan om vapenlicens men, där vill de veta vapen-id, tillveknr, fabrikat osv.

Hur går jag tillväga?

Den andra frågan är - man måste även fyllla i hur vapnet ska förvaras (fabrikat och modell) men jag har ännu inte köpt något vapenskåp, måste jag göra det innan jag kan anöska om licens?

Tack på förhand :smile:

Publicerat

Hej och Välkommen!

Tror kanske din första post hamnade i fel forum men jag svarar :)

Alternativ 1:

Du kan bestämma dig för ett klass 1 gevär och då skickar den handlaren in ansökan komplett med all information som serienr mm till polisen.

Alternativ 2

Du kan ansöka om ett inköpstillstånd för klass 1 jaktgevär och får då ett inköpstillstånd hem skickat till dig, du kan besöka valfri handlare och han kompletterar med information om det geväret du väljer. Han skickar in inköpstillståndet till polisen som utfärdar en licens.

Vid din första licensansökan bör du bifoga en kopia på ditt jägarexamens bevis. 

Osäker på hur polisen ställer sig till om man inte köpt vapenskåp. Har hört att det kan också krävs ett kvitto vid första vapenlicens. Detta tror jag kan vara lite olika från län till län. 

Lycka till!

// Daniel

Publicerat

Du söker inte licens innan du handlar, du söker på ett specifikt vapen, där av vapen id mm, däremot kan du söka inköpstillstånd ,precis som Danberne skriver, men det är inte nödvändigt. Däremot måste du ha klart med godkänt vapenskåp innan du får licens.

Köper du hos en handlare så får du all hjälp med licensansökan där.

Dum fråga, men får man  inte lära sig det när man tar jägarexamen? Det borde ingå kan man tycka.

Lycka till!

Publicerat

Hej och välkommen till forumet! :)

Jag flyttade ämnet till bättre plats så att alla intresserade hittar tråden. Satte det inte specifikt i arean för kulvapen eftersom frågan är generell.

Godkänt vapenskåp är grundkrav för att inneha vapen men har du inget vapenskåp när du söker licensen så får du skriva att du kommer att komplettera med detta å det snaraste.

Köper du vapen av handlare så brukar det gå att ordna till något paket med vapen, optik (dvs kikarsikte) med adekvat montage, ammunition och vapenskåp där de tveklöst borde kunna lämna rabatt!

Eftersom det är din första licens så är det enklast om du först hittar det vapen du vill köpa och sen låter handlaren fylla i din licensansökan i stället för att du skall söka ett inköpstillstånd som du sedermera måste komplettera, men bor du i Skåne eller annat U-län där licenshanteringen tar mer än ett halvår så kan det vara viktigast att komma in i den stora högen med ansökningar först och på så sätt hamna i väntelistan, men många orter i landet har blivit ganska bra på att arbeta undan alla ansökningar till mer humana väntetider.

Trist att ni inte fick lära er detta viktiga moment under jägarexamen...

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Hej och tack för tillrättavisningen Wizard, såg inte att det hamnade under Handladdning  :wink:

För det första så är jag på "jakt" efter ett vapenskåp, så jag kan bocka av detta från "att köpa listan".

Sen låter det som att ditt förslag Wizard låter enklast, åker till vapenhandlaren och klämmer och känner samt får tips och hjälp för att vid ett eventuellt köp även hjälper mig med vapenlicens :) 
Dock har jag hört att det är ca 3mån väntetid här jag bor vilket oroar mig lite, vill ju inte missa pyrschjakten.

Angående vapen har jag kikat en del på Tikka, och har jag förstått de hela rätt så verkar 308 win alt 6,5 vara lämpliga kalibrar, dels ett bra allroundkaliber samt billigare övningsammunition. 

Men ska erkänna att för en nybörjare som ska välja vapen är det en ren jungel!! 

Publicerat

Hej och välkommen!

kika runt lite på trådarna runt kulvapen så finns det mycket matnyttigt där angående kaliber och bössa. Du är ju inne på 6,5 eller 308 vilket är vettigt i första val av "byssa". Sedan finns det ju en uppsjö att välja av men oftast finns det ju en ekonomisk budget för valet av fabrikat. Tikka är ingen dålig bössa, men åk till handlaren och kläm och känn på dom du fattar intresse för. Och som sagt, läs i trådarna så får du mycket info. :smile: