Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Laser boresighter

Featured Replies

Publicerat
Hej allihopa!

Använder ni Laser boresighter? Är de verkligen bra?

Vi har en hel del tävlingar på banan och jag har ganska stor skillnad mellan jakt och övningsammunition på min 6.5:an och tänkte slippa provskjuta hela tiden och istället använda en sån laser.

Om de är bra, ska man använda med de som fästs vid mynningen eller de som som ser ut som en hylsa?

eller

Kan man ställa in siktet även hemma eller ska det vara lite avstånd iaf?

Tacksam för tips! :-)

Publicerat

Det är ett tillbehör som är värdelöst för allt annat än grovriktning, lägg dina pengar på handladdningsutrustning istället så kan du provskjuta jaktpatroner varje vecka utan att det svider sen.

Publicerat
  • Författare

Aha...tack för svar! Jag var tveksam iaf. Grovriktning behöver jag inte och jag använder inte heller för många skott då jag skjuter ett skott och sedan drar korset till hållet och sen provskjuter jag, men detta gör nog alla :-) Jag tänkte mer om det går att slippa köra till skjutbanan när man inte hinner typ och istället fixa det hemma :-)))

Publicerat

Jag tycker att jag personligen haft lika bra resultat genom att grovrikta genom pipan. De gånger det skiljer mellan jakt/övningsammo skriver jag upp biffen i jaktasken och skruvar tillbaka. Har sällan behövt justera i efterhand, sätter den två-tre smällar inom 5-kronan med kall pipa är jag nöjd. Men jag testskjuter ju den likväl, tror definitivt inte att man ska hoppa det...

...en annan taktik som jag träffade på banan i höstas var en gubbe som drog 3 smällar på stående älg. 2 bom å en ~25 cm ovanför röven. Han vart nöjd för nu visste ju han hur bössan tog. "Det är ju bara att hålla ned lite" ;)

/M

Publicerat
  • Författare

Jag tycker att jag personligen haft lika bra resultat genom att grovrikta genom pipan. De gånger det skiljer mellan jakt/övningsammo skriver jag upp biffen i jaktasken och skruvar tillbaka. Har sällan behövt justera i efterhand, sätter den två-tre smällar inom 5-kronan med kall pipa är jag nöjd. Men jag testskjuter ju den likväl, tror definitivt inte att man ska hoppa det...

...en annan taktik som jag träffade på banan i höstas var en gubbe som drog 3 smällar på stående älg. 2 bom å en ~25 cm ovanför röven. Han vart nöjd för nu visste ju han hur bössan tog. "Det är ju bara att hålla ned lite" ;)

/M

Jag grovriktar också genom pipa och det gick bra hittills. Nej men då är det bara att köra vidare med de vanliga. :-)

Det var roligt med gubben! :-)))))

Publicerat

Roligt vette fan, otäckt snarare ;)

/M

Publicerat
  • Författare

Roligt vette fan, otäckt snarare ;)

/M

:-))))

Publicerat

på ett sätt funkar dom ok

har ett par som är patronmodellen

om man sätter i den så kan den ju peka lite hur som , kan skilja en decimeter i radie på 100m

men, om jag sätter i den, och byter kikarsikte sål kan jag justera så att nästa kikarsikte tar där den förra tog, men man får ju inte rucka på lasern i pipan under tiden

så byte av ammo kan funka om man har en centimetergraderad tavla på 100m , sätter i lasern, ser att den är 10cm lågt och 5 cm vänster, och vet att med övningen så ska den vara 10cm högre än jakt, då justerar man kikaren upp 10cm relativt pricken, men det kan man ju göra enbart med rattarna med

Publicerat

billigare och snabbare att syfta genom pipan med lika bra resultat.

/Baner

Publicerat

Hej allihopa!

Använder ni Laser boresighter? Är de verkligen bra?

Vi har en hel del tävlingar på banan och jag har ganska stor skillnad mellan jakt och övningsammunition på min 6.5:an och tänkte slippa provskjuta hela tiden och istället använda en sån laser.

Om de är bra, ska man använda med de som fästs vid mynningen eller de som som ser ut som en hylsa?

eller

Kan man ställa in siktet även hemma eller ska det vara lite avstånd iaf?

Tacksam för tips! :-)

Skulle vilja ta det lite längre än Sidelock, det är totalt värdelöst. Har använt det 2ggr och det har båda gångerna slutat med att jag lagt tillbaka skiten i förpackningen och kollat genom pipan efter jag satt upp bössan i bänken. Gav bort det till en kompis efter det. 

Publicerat

Skulle vilja ta det lite längre än Sidelock, det är totalt värdelöst. Har använt det 2ggr och det har båda gångerna slutat med att jag lagt tillbaka skiten i förpackningen och kollat genom pipan efter jag satt upp bössan i bänken. Gav bort det till en kompis efter det.

Ni är inte kompisar längre va? ;)

Publicerat

Ni är inte kompisar längre va? ;)

Inte det minsta ;)