Publicerat Maj 11, 201511 yr Halloj, tänkte på ett scenario idag och tänkte fråga er hur ni hade gjort Vilket kulgevär, alla olika laddningstyper, hade ni tagit med om ni skulle vara i alaskas hårda kalla skogar 2 veckor och jaga? Och vad för stock, syntet/trä? Kaliber?(beror såklart på vad man ska jaga men om vi ser det här som ett "överlevandsgevär"). Vad för slags gevär tror ni är måste pålitlig i tuffa miljöer? Bygel/cylinder-repeter?
Publicerat Maj 11, 201511 yr Jag hade valt en drilling. Småvilt är talrikare än storvilt i princip överallt och därmed en viktig resurs om vi talar om överlevnad.
Publicerat Maj 11, 201511 yr Författare @Jens, Jag skulle nog vijla ha mer än 2 kulor att dra iväg hyffsat fort men ett brytvapen känns ju vädligt gedig däremot.
Publicerat Maj 11, 201511 yr Jaktvapen och överlevnadsgevär är inte samma sak. Är det vinter, höst eller sommar som omtalas? Det är trots allt relevant för om man vill ha ett hagelgevär, ie om det finns gott om ripa,sjöfågel, gäss osv, eller om det enbart är för de inre delarna där även där ett hagelvapen, ofta en pump är det som brukas, en slugs/buckshot först och sedan vanliga hagel är brukligt, för vår och höstbruk Avser man inte enbart att försvara sig och eller leva på småvilt är det ett kulvapen som krävs, typ en mauser i 30-06, 200 grains kulor, bra öppna riktmedel med ett fast 6x kikarsikte i svängmontage eller annat snabbfäste, trä eller komposit spelar lika, det samma med rosttrögt eller blånerat, det krävs att man vårdar prylarna och gör man inte det så tar fukten och den sälta som är ständigt närvarande , upp till 10-15 mil inland död på prylarna otroligt fort. Vapen som Blaser, Merkel mfl går bort, inte för att de inte håller med för att de inte kan lagas på plats, en Win modell pre 64 och eller Mauser är ok samt i viss mån även en del pumphagelvapen. Det är ingen gigantisk skillnad mellan Alaska och norra Sverige, det skulle då vara den överhängande sannolikheten för björnmöten i samband med att man likt björnarna fulfiskar på hösten och behöver komma in på deras revir, annars är det ett stort land och inte farligare än här. (Det är enbart på Discovery det är farligt att ta en kiss paus i Alaska) /CHristian
Publicerat Maj 11, 201511 yr @Jens, Jag skulle nog vijla ha mer än 2 kulor att dra iväg hyffsat fort men ett brytvapen känns ju vädligt gedig däremot. Kör du med en drilling/kombi så kan du köra med slugg eller 1or + en kula. Det räcker länge om vi snackar överlevnad och inte etik.
Publicerat Maj 11, 201511 yr When you are on american soil, everything is lethal. Gammalt TVproducent ordspråk.
Publicerat Maj 11, 201511 yr Författare @Hoel, Absolut. Men hade tänkt bara kulvapen. Skulle man behöva smörja in alla metalldelar varje kväll, tex om det är vinter och snöar lite lätt?(låt oss säga att man sover i tält)
Publicerat Maj 11, 201511 yr Tvärtom- vintertid skall vapnen förvaras kallt, ie ute och snö borstas bort, temp skillnader ger fukt och fryser pangen. Det är hösten med regn i 5-6 timmar varje dag som sliter på prylarna. /Christian
Publicerat Maj 11, 201511 yr Min drilling eller min dubbelstudsare, finns inga seriösa alternativ till de som jag ser det. Ammunition: ett försvarbart lager av en bra halvmantel - EN sort, inga vavalmöjligheter, ettpå knippe US1 och US6 om drillingen åkte med.
Publicerat Maj 11, 201511 yr Författare @pmt. Varför väljer du dubbelstudsare framför en cylinderepter eller annat? Vill gärna höra vad du har att säga.
Publicerat Maj 11, 201511 yr Gäller det bara två veckor så tveklöst min drilling med ett trevligt urval av slugs,buckshots,birdshots och ett gäng halvmantel. /Mike
Publicerat Maj 11, 201511 yr Rostfri cylinderrepeter av enkel men slitstark konstruktion sannolikt en Ruger modell M77 med laminatkolv i 308win toppad med en schmidt&bender stratos 2.5-13x56 med BDC . /Mike
Publicerat Maj 11, 201511 yr Drilling så klart med god blandning av hagelstorlekar, slugg och en omgång kulammunition. Einar
Publicerat Maj 11, 201511 yr Om det handlar om överlevnad så känns en hagelskjutande pipa som ett måste. T.ex på en drilling som har nämnts. Framför allt för att snabbt få ner småvilt, men även för självförsvar mot både fyrbent och tvåbent om det skulle bli aktuellt... Med ett par olika patrontyper i fickan så blir den väldigt allround. Fick jag ta med en kulbössa så kanske det blev min gamla trogna Sako 6,5X55 med lämpligt sikte. Mest för att jag känner mig hyfsat träffsäker med den. Och den funkar och träffar utan gnäll.
Publicerat Maj 11, 201511 yr @pmt. Varför väljer du dubbelstudsare framför en cylinderepter eller annat? Vill gärna höra vad du har att säga. Två slagfjädrar Två slagstift Två avtryckare Kort och gott - två autonoma system i ett vapen. Därtill till kort, lätt och smidig. /T
Publicerat Maj 12, 201511 yr Jag gillar PMTs resonemang. Men är lite kluven inför enkelheten i att plocka isär och rengöra slutstycket,kolla slagstift osv på bultpangar. Oavsett vilket så skulle jag bära vapnen stängda. Inte brutna eller med utdragen bult. Och jag skulle ha en tejpbit på mynningen. Men då det väl inte rör sig om någon direkt gemensamhetsjakt kanske det inte ses som ett problem... Annars är nog 30-06 bra kaliber. Tveksam inför vad som skulle gälla för en flänspatron. Troligen 7 eller 8 57 eller någon variant på dem med bättre fart.
Publicerat Maj 12, 201511 yr En sån där kolfibervalmet med tre pipset. Då är man rustad för det mesta. och en konservbrytare kanske
Publicerat Maj 12, 201511 yr Jag gillar PMTs resonemang. Men är lite kluven inför enkelheten i att plocka isär och rengöra slutstycket,kolla slagstift osv på bultpangar. Oavsett vilket så skulle jag bära vapnen stängda. Inte brutna eller med utdragen bult. Och jag skulle ha en tejpbit på mynningen. Men då det väl inte rör sig om någon direkt gemensamhetsjakt kanske det inte ses som ett problem... Annars är nog 30-06 bra kaliber. Tveksam inför vad som skulle gälla för en flänspatron. Troligen 7 eller 8 57 eller någon variant på dem med bättre fart. Fast nu plockar du ju inte isär speciellt mycket moderna bultar utan verktyg i dag........ Och även om du lyckas plocka isär den - ska du släpa med dig verktygen och reservdelarna med? /T
Publicerat September 15, 201510 yr Dubbelstudsardrilling. Med ett helia 5 1-5 i hak, om inte det fryser fast,. eller en vostok vet ej namnet men den ser ut som en revolver i magasinet som man laddar med hagel..
Publicerat Oktober 18, 201510 yr En gammal Hva-kombi med Lefaucheuxmekanism torde vara tämligen foolproof..
Publicerat Oktober 18, 201510 yr Betald jakt med guide; Valfri 7,62 eller 9,3. Varför spexa till det - jakten är mer eller mindre planerad, folk vet ungefär var ni är och ni är minst 2 personer som kan dra lasset. Lokalkännedomen är god och förmodligen finns ett antal lägerplatser mer eller mindre förberedda längs rutten. I händelse av "shit, pommes frites" borde satellittelefonen göra väntan på hjälp relativt kort och uthärdlig. Tappad från en helikopter - hitta hem bäst du vill per fot; .22lr! Gärna t.ex. en 10/22 eller annan halvis med closed bolt i oöm design. Lätt på foten med ett lätt gevär. 500 bulor väger som en termos med kaffe och jag tror inget djur gillar att få en .22:a runt nosen - än mindre en svärm av dem. Duger fint till småvilt och upp till i vart fall rådjur - så matbiten borde reda ut sig och ammunitionen räcker tills du "hittat hem".
Publicerat Oktober 18, 201510 yr Vettigast är väl en bössa byggd på en M98 mekanism i tex 30-06. Enkel att plocka i sär för vård, ovilja att krångla i fält, ,tål stryk, pålitlig helt enkelt.