Publicerat Maj 12, 201511 yr Hej, Är ny på sidan och även ny som jägare. Ska köpa en klass 1 bössa inom kort och har funnit en Weatherby Vanguard s2 på xxl som jag tycker verkar helt ok. Då jag har liten erfarenhet sp undrar jag om ni kanske vet mer om denna ? Är det ett ok köp? Tack på förhand
Publicerat Maj 12, 201511 yr Jag skulle rekommendera en Tikka T3 som din första bössa. Finns hos alla handlare och en hel del beggade. T3:an är lättskjuten, lätt repeterad, lätt och smäcker låda (jmf med sina hyllade föregångare... ), skjuter mer än bra med de flesta fabriksladdningar osv.. Finns i allehanda kalibrar och pip- och stockvarianter. Inget krångel med kikarfästen, köp Optilock eller Warne och dra fast dem direkt på lådan.... Ett säkert kort helt enkelt. Nån krona dyrare jmf med Weatherby:n, men, men.... /Må
Publicerat Maj 12, 201511 yr Författare Tack för tips, tyvärr är Tikka paketet nästan dubbelt så dyrt
Publicerat Maj 12, 201511 yr Skit i "paketen". Det är sätt att paketera en produkt för att framförallt gynna handlare. Här på forumet finns den kompetens som du efterfrågar för att bygga ditt eget paket. Om det är paketet för 7999:- på XXL du menar så känns som man blir skapligt blåst. En beggad T3:a med en beggad bra kikare borde inte bli så många tusenlappar mer än 7999:- mvh/Må
Publicerat Maj 12, 201511 yr I någon mån får man alltid vad man betalar för. Weatherbyn är en billig bössa, samma vapen säljs även som Howa, om jag inte missminner mig. De tester jag läst har dock gett dem goda omdömen. Driftsäkert och god precision direkt ur boxen. En kompis har en i 30-06 men jag har egentligen ingen egen erfarenhet av den. Personligen skulle jag alla dagar i veckan köpa en beggad för samma pengar, men det är ditt val.
Publicerat Maj 12, 201511 yr Köp en gammal Sako gärna med (AV låda) runt 4000-5000kr så blir du mer än nöjd!
Publicerat Maj 13, 201511 yr Författare Begagnat känns som en bra ide, ska kolla vad som finns. Tack för tipsen.
Publicerat Maj 13, 201511 yr Begagnat känns som en bra ide, ska kolla vad som finns. Tack för tipsen. Begagnat är bäst men var noga när du kollar, och be om hjälp från en kompis. Howard 1500 är inte att förakta, min var helbra precision och bra i övrigt. Men som sagt strunta i paketen. /M
Publicerat Maj 13, 201511 yr Detta är en populär post. Jag behöver nog inte skriva jag också att du skall köpa en begagnad Sako eller Tikka, men om du skriver var i landet du bor så kanske du till och med kan få lite tips och hjälp? Jag har hjälpt rätt många att titta, klämma och även pruta på första vapnet och det känns riktigt bra att man kunnat hjälpa någon att hamna rätt från början för vi är många som gjord en och annan mindre lyckad vapenaffär när vi var gröna om man säger så... Jag vet väldigt många medlemmar på detta forumet som tveklöst skulle ställa upp och hjälpa till att titta på vapen hos en handlare så tveka inte efter att fråga!
Publicerat Maj 13, 201511 yr Husqvarna med M98 i 6,5x55 hade jag alla dagar i veckan till första bössan. Nästan omöjligt att skjuta slult på. Anledningen till just 6,5 är att det är billig ammo då bu bör öva mycket. En sådan kan du få för ca 4000kr i bra skick och resten lägger du på ett okey kikarsikte även det gärna begagnat och inte kina skräp.
Publicerat Maj 13, 201511 yr En Tikka M55/M65 eller en Husqvarna 1900 i 6,5x55 eller 30-06 med Vortexoptik på så kommer du långt
Publicerat Maj 13, 201511 yr Jag tror inte du blir missnöjd med en en ny Vanguard S2. Det är ett bra vapen och ibland är det roligare att köpa nytt. Jag råder dig fundera på vad du vill ha ut av ditt vapen istället för att fråga om märken. Ska du byta mellan olika kikare? ja då skulle jag ev inte ta sako eller tikka pga dåligt utbud av ringar vilket gör att ditt kikarmontage kan bli begränsat. Sako/tikka är mycket välgjorda vapen om än med en del konstiga lösningar på vissa modeller. Ju längre bak i tiden du går ju sämre med delar finns om nått går sönder. Annars är det mycket fina vapen. Vill du ha rak eller monte carlo kolv? vill du att säkringen låser slagstiftet? löstagbart eller kryssmag? plast, alu eller stål, vikt: lätt eller tung? eftermarknad? kaliberanpassad låda? Fundera kring sånt först, kläm och känn på massa olika vapen och bestäm sedan vilket märke du vill ha.
Publicerat Maj 13, 201511 yr Författare Tack än en gång för alla tips. Jag ska uppdatera min profil men jag bor i Stockholm. Var och kände o klämde på en Mauser M12 som jag gillade väldigt mycket, tror jag får ändra min budget och köra på den. Väljer mellan 6,5x55 o 308Win, lutar åt den senare. Har börjat inse att jag kommer bli fattig med alla prylar som finns
Publicerat Maj 13, 201511 yr Läs om paketen i senaste vapentidningen. Där står en hel del nyttigt om upplevelse, kvalitet och hur de skjuter. Riktigt bra även om inte Weatherby fanns med.
Publicerat Maj 14, 201511 yr Mauser M12 är en riktigt fin bössa som verkligen tilltalar mig, tror inte du blir besviken med en sådan.
Publicerat Maj 16, 201511 yr Var också sugen på en Mauser m12, blev en begagnad sako för mig och är grymt nöjd, det blir nog du också