Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Frågan om tillåtlighet av vissa kolvar på halvautomater

Featured Replies

Publicerat

Eller snarare frågan om vissa kolvar/chassi för Ruger 10/22 med flera varianter,

jag har en stark minnesbild av att Ola för förbundets räkning har förklarat på fråga om dessa att det självklart inte är tillåtet att ha en sådan kolv/chassi monterad vid jakt, nu avser jag Archangels varianter med flera, dvs vik och eller annan kolv/chassi som omsluter pipan mm, då de inte motsvarar NVV:s regler/villkor för jakt.

Följdfrågan då om det var ok att ha en sådan kolv/chassi monterad på vapnet och eller att övningsskjuta med det i sagda skick lämnades obesvarad med kommentaren att det inte framgår av vapenlagen att det är ok eller att det skulle vara förbjudet, ie olagligt. Saken skulle inte vara rättsprövad på så vi att det fanns praxis på området.

Bakgrunden till denna kontrollfråga är den att jag fick frågan under jakt av en intresserad person och då redovisade min minnesbild av detta förbundets ställningstagande.

Nu blev jag i ord som kan beskrivas som "lite ifrågasatt" av sagda person och det vore trevligt om jag kunde återkomma till vederbörande, inte för att jag har svårt med att ha fel, det sker ju utan för att det inte skall spridas oklarheter, mina eller andras.

/Christian 

Publicerat

4 kap. Ändring, reparation och skrotning av skjutvapen

1 § Ett tillstånd att inneha ett skjutvapen upphör att gälla, om vapnet ändras så att det till funktions- eller verkningsgrad blir ett väsentligt annorlunda vapen. Detta gäller dock inte om innehavaren har tillstånd att driva handel med skjutvapen och även det ändrade vapnet omfattas av tillståndet.

Om man alltså tex ändrar ett kulgevär till en pistol eller en halvautomat till helautomat så är det otillåtet. Om man ändrar ett godkänt jaktgevär som man innehar för jakt till något som inte får användas för jakt så kan samma regel bli tillämplig. Hur permanent ändringen ska vara för att vara otillåten har mig veterligen inte prövats, så man kan inte vara helt säker på vad som gäller.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.