Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ljuddämpare - Tänker jag fel?

Featured Replies

Publicerat
Efter att jag läst och hört så mycket gott om ljuddämpare så kom jag på en sak. Jag har två Sako (parbössor) en i kaliber .30-06 och den andra 6.5x55, kan jag ha bara en ljuddämpare som funkar skapligt för båda? Jag tror inte att jag behöver ha med två bössor samtidigt på nån jakt så tänker ha två bössor med samma gänga och samma ljuddämpare - låter bra i mina örön.

Såg på nätet nya Stalon W110 och kanske det är nåt sånt jag behöver. 6.5:an kommer att användas mer på banan och tycker att en ljuddämpare som kan "delas" funkar bra... även om man tänker på rengöring. 

Vad säger ni?

Publicerat

Ja det är inga problem att använda samma dämpare på de två kalibrarna, köp den som är för 30-06:an så blir det bra [emoji106]

Publicerat
  • Författare

Aha låter bra!  :yes:

Finns det några nackdelar också? 

Är Stalon W-serien en bra dämpare?

Publicerat

Fick beskedet av Stalon när jag ställde samma fråga att man tom kan få aningen bättre precision i 6,5 an med en .30 dämpare, deras tester pekade på det.

Smeden som gängade min bössa var inne på samma linje, så köp en dämpare och använd till bägge!

Publicerat
  • Författare

Fick beskedet av Stalon när jag ställde samma fråga att man tom kan få aningen bättre precision i 6,5 an med en .30 dämpare, deras tester pekade på det.

Smeden som gängade min bössa var inne på samma linje, så köp en dämpare och använd till bägge!

Låter bra! Jag ska fundera på det hela och fråga min vapensmed ang gänga och om det behövs att kapa pipan. 30-06:an har 62cm pipa så kapning behövs säkert.

Men för att vara lite förberedd, vilken typ av gänga är populär?

Publicerat
  • Författare

Nu hittade jag svaret:  Är pipan 14-15 mm grov vid mynningen passar M14 bäst, är den 15-19 mm är det M15 som är bäst och pipor över 19 mm är M18 bäst.  :smile: 

Publicerat

Låter bra! Jag ska fundera på det hela och fråga min vapensmed ang gänga och om det behövs att kapa pipan. 30-06:an har 62cm pipa så kapning behövs säkert.

Men för att vara lite förberedd, vilken typ av gänga är populär?

Varför vill du kapa?

Publicerat
  • Författare

Jag sa att jag tror inte att jag vill kapa pipan. :-) De flesta pratar om det så jag tänkte att 62cm är kanske för lång men det är klart att jag kapar inte pipan om det är ok som det är nu.

Publicerat

Då kan du behålla den som den är, det finns ingen vapenteknisk anledning att såga. :)

Publicerat
  • Författare

Aha, då är det ännu bättre - biligare. :-))

Publicerat

Då kan du behålla den som den är, det finns ingen vapenteknisk anledning att såga. :)

- precision och anslagskraft

+ Slippa få bössan framtung, få bort ca 200-400gram och få bössan smidigare. 

Jag skjuter bättre med en kortad pipa med ljuddämpare än en längre och tyngre iaf :) 

Publicerat

Det är ingen vapenteknisk anledning. Vill man ha lätt och kort så kan man skita i ljuddämpare från början istället. ;)

Publicerat

Det är kanske inte de mest lämpliga kalibrarna för korta pipor. Hade det varit 308 eller 8x57 så kan du kapa, men jag hade inte kapat en 30-06 eller 6.5x55.

Annars tycker jag du tänker helt rätt.

[emoji106]

Publicerat

Det är ingen vapenteknisk anledning. Vill man ha lätt och kort så kan man skita i ljuddämpare från början istället. ;)

Sant med kanske inte just måste vara vapenteknisk utan bara nice att ha en lite tystare bössa som inte väger mer än orginal om man kapar den :) 

Publicerat

Det är kanske inte de mest lämpliga kalibrarna för korta pipor. Hade det varit 308 eller 8x57 så kan du kapa, men jag hade inte kapat en 30-06 eller 6.5x55.

Annars tycker jag du tänker helt rätt.

[emoji106]

Varför inte en 30-06? :) 

Publicerat

Den brukar vara laddad med ganska långsamt krut (precis som 6.5) vilket kommer ge en ganska manlig mynningsflamma på en kort pipa och lägre hastighet på kulan.

Publicerat

Nu hittade jag svaret:  Är pipan 14-15 mm grov vid mynningen passar M14 bäst, är den 15-19 mm är det M15 som är bäst och pipor över 19 mm är M18 bäst.  :smile: 

Vet inte vart du hittat denna info, men jag skulle nog säga att det är direkt fel! har du en pipa som är 14-15mm i diameter så kan du inte köra på M14x1 gänga, pipan diameter bör hellst vara minst 15,5mm för att det ska bli bra med M14x1. 16,5mm för M15x1 osv.

Publicerat
  • Författare

Vet inte vart du hittat denna info, men jag skulle nog säga att det är direkt fel! har du en pipa som är 14-15mm i diameter så kan du inte köra på M14x1 gänga, pipan diameter bör hellst vara minst 15,5mm för att det ska bli bra med M14x1. 16,5mm för M15x1 osv.

Aha tack för ditt svar! Konstigt... så står det på PNjakts hemsidan: http://www.pnjakt.se/art/ljuddampare-stalon-w110-ersatter-stalon-whisper.php

Mina pipor är 16,5mm i diameter.

Publicerat
  • Författare

Min är 17 mm och jag har 15x1

Det blir nog samma för mig. Jag ska prata med vapensmeden. :-)

Publicerat

Hmmm. Om hålet sitter i mitten utav pipan så räcker ju 14 mm gott och väl till M14

Publicerat

Nej, inte när det gäller gäng för en dämpare. Dämparen behöver en 'tilltäckligt' stor stanskant i bakre kanten av pipgängan för att linjera. Med 14 mm pipa får du ingen stanskant alls med M14. Här ser du hur en duktig smed löst det för att få tilltäcklig stanskant med M14 på min Ruger med 14,7 mm pipa. En specialsvarvad fläns som gängats och limmats på den befintliga pipan för att sedan få material nog att svarva ut gänga och stanskant :-)

32202689fbeec07f195b921cf9373ec6.jpg