Publicerat Maj 15, 201511 yr Jag brukar bara använda ljuddämparen när jag vakar på gris på natten för mynningsflammans skull , men då pipan är kapad så tyckte jag att den var lite för lätt i pipan när man jagar utan dämparen , så då tog jag kontakt med en kille som heter Gustav som hjälper jägare med dylika problem och frågade honom om han inte kunde göra en pipvikt som man gängar på och samtidigt fungerar som gängskydd , sagt och gjort så kom det en pipvikt på posten som var blånerad och fin och som konar ner till pipdametern , åkte till skjutbanan för test och det gick åt helvete , bössan spred minst 5cm och den brukar bara sprida 20mm , tog kontakt med Gustav som sa att det beror nog på turbulens i sista biten av vikten , - den vill jag inte ha betalt för , sa Gustav , nu gör vi så här istället att vi vänder på pipvikten så att den går bakåt över pipan istället , idag fick jag hem den nya pipvikten som passade perfekt på pipan , den går som sagt var bakåt över pipan och konar ner till pipdiametern den passar så bra så den ser ut som en del av pipan , dax för att skjuta igen och resultatet blev över förväntan , jag skjöt 3 skott som jag kunde täcka med en klisterlapp , sedan skruvade jag på ljuddämparen för att se hur mycket det skiljer med den på , skottet satt mitt i samma klisterlapp ,helt otroligt , utan pipvikten så brukar det skilja ca.4cm i höjd men nu skjuter alltså bössan i samma klisterlapp, jag är i himmelen. Roland Palm
Publicerat Maj 15, 201511 yr Grattis eller nått! Har precis beställt en pipvikt jag med, hoppas det blir lika bra som för dig! Dock ska min förlänga framåt...
Publicerat Maj 16, 201511 yr Författare Grattis eller nått! Har precis beställt en pipvikt jag med, hoppas det blir lika bra som för dig! Dock ska min förlänga framåt... Ja det var det som min första vikt gjorde med sämre precision som följd , troligen pga turbulens i den delen av vikten där kulan går fri , men har du tur så kanske det funkar. Roland