Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Injagning och dressyr för Wachtel

Featured Replies

Publicerat

Ni Wachtel ägare ... Började ni Dag 1 då ni fick hem hunden och köra uppfostran och olika kommandon ??

Eller behöver hunden lite tid att vänja sig med sin nya familj ???

När är det läge att jaga in hunden ? 1 års ålder eller kan man t.o.m starta tidigare ?

Vissa säger att hunden behöver mogna till sig för att det ska bli bra !!

Är det något ni också tror ?

Hur går ni till väga för att jaga in hunden och få den till och vara väldigt spår noga ?

och en drömm skulle vara att kunna kalla in hunden på fullt drev !

Behöver massor av tips !!

Jag vet ju att  det är ett antal Wachtelägare här på forumet . så sitt inte där o var blyga  ;) ;D!!!

Mvh anton

Publicerat

Hej,

Finns säkert fler mer erfarna Wachtel ägare än mig på forumet. Jag håller nu på med min andra Wachtel.

Jag började verkligen dag 1 med grundläggande fostran och trappade upp övningarna vartefter han kontrollerade dem.

Den första jagar bara rådjur och är grisren av någon okänd anledning, men förmodligen beroende på alltför tidig kontakt och någon tjuvsmäll.

Nästa wachtel är nu snart 6 månader (hade ytterligare en som skulle vara 10 månader nu som fick avlivas pga deffekt i en höft)

Denna skall präglas på svin är det tänkt, och med den förra Wachteln i färskt minne har jag inte börjat släppa honom ännu utan jobbar bara med dressyr och spår så här långt.

Det som skiljer hundarna är skärpan. Den lille har nästan tagit över redan hemma och har en helt annan skärpa utan att vara vrång, någon sorts medfödd pondus. Han har stuckit flera gångar på kvällarna och jagat gris då jag har automat i hagen bara 100 meter från trappen. Rådjur intresserar honom inte alls. Är naturligtvis otroligt frestad att släppa hunden efter nyår men kommer låta bli.

Gris är ett farligt vilt och jag kommer börja i hägn först till sommaren. Tror det är stor skillnad på injagning på rådjur och svin. Den första wachteln jagade rådjur 5-10 minuter redan vid 8 månader. Men mot ett vilt som kan vända upp är det annorlunda.

Således, beroende hur du skall använda hunden kan injagning börja olika tidigt enligt min högst personliga uppfattning.

Mvh Magnus

Publicerat

Jag är helt novis när det gäller Wachtel är inne på min första . Men jag jagar in honom som alla mina andra hundar jag har haft, ut I skogen så tidigt som möjligt så att man bygger upp ett bra sök och skogsvana. Det här med att man bara ska köra lydnad osv. första året tror jag är lite av en myt. Däremot ska man givetvis köra lydnad, spår, apportering parallellt med skogsarbetet. Tittar man i berättelserna från jaktproven så ser man ju hur många som brister just i söket! Sen får man givetvis styra det  hela efter individen, ser man att hunden börjar jaga för självständigt får man köra mer lydnad osv.

Kan givetvis har helt fel men det får tiden utvisa!

Ps. Köp boken Fågelhundsträning - på naturens villkor, många bra tips på både uppfostran och apportering!

• 2 weeks later...
Publicerat
Kan givetvis har helt fel men det får tiden utvisa!

Får väl citera mig själv då denna vad jag tyckte intressanta tråd dog allt för snabbt.

Med mina injagningsmetoder att släppa hunden så tidigt och mycket som möjligt har gett mig en hund som när den är 10 1/2 månad har ett sök som ligger mellan 3 och tio minuter i sökrundorna. T.ex. går jag igenom en såt på 50 ha ser jag kanske honom tre fyra gånger i såten resten ligger han ute på sök. Sen verkar han ha en otrolig förmåga att ta upp nu i helgen hade han upptag på ca 10 rådjur 2 harar och 4 älgar på inte alltför viltrika smålänska marker!

Drevtiderna är allt från 2 minuter tills 10 bryter alltid vid såtens gräns typ skogsbilväg eller åker osv. Antingen har jag en mycket duktig och lovande hund som klarar mina injagningsmetoder eller så får jag väl ett odjur när han blir äldre, ska bli intressant att följa hans utveckling. Ska kanske tillägga att han har ett mycket bra skall, plus att han är otrloligt snabbt tillbaka.

Mats

Publicerat

låter som du har en Väldigt lovande hund  Mats_bengt.. !  Det verkar som din hund är väldigt "mogen" för den åldern han är i .. Men det åretstår ju att se hue han utvecklar sig genom åren .. kanske blir ett odjur vid 5 års åldern som du sa!! Men det får vi inte hoppas på . .!!

Men som Mats_Bengt skrev..... Jag tycker också att det är en väldigt intressant ämne . så nog tycker jag att fler kan ta sig lite tid att skrica några rader , inte sant ? ::);)

Mvh

• 1 month later...
Publicerat

Hej

Tänkte försöka lyfta den här tråden igen!

Har nu kommit ytterligare en bit på vägen, med min Wachtel han har nu hunnit fylla ett år!

Fortfarande ett bra sök, kan vara lite överaktiv i första rundan och tokspringer lite. Men sen blir han metodisk i söket och drar iväg likt en spets, stora rundor i ett bra tempo. Detta tror jag att han har för att jag började att skogsträna honom så tidigt och att han fått mycket tid i skogen. Under hösten var han i skogen nästan varje dag. Alltid bra tillbaka efter drev tar närmsta hållet hem i full fart, tills han springer på mina slag vilket gör att han är väldigt snabbt tillbaka.

Sen har har jag inte tränat så mycket apportering utan bara befäst att han tar dummys och även vilt, håller helt med Hipshot att apporteringsträningen kan nog vänta lite, till man befäst ett bra sök! Startade mycket tidigt att befästa apporteringen redan när han var valp lekte jag med honom i köket och tränade apportering.

Sen har lydnaden blivit lite eftersatt nu under jakten, det är ju så förbaskat mörkt så det går ju inte att träna på kvällarna. Men fortfarande funka inkallning  hyfsat och han kan gå fot utan koppel. Tänke anmälla oss till en lydnadskurs under våren!

Sen har jag haft med honom på all jakt och försöker släppa honom så mycket jag hinner, lite har väl den andra jakten blivit lidande men det är ju så roligt att se hur han utvecklas. Vore kul att få skjuta en gris för honom innan jaktåret är till ända, har varit nära några gånger men inte riktigt lyckats.

Ps. Sen tror jag det är viktigt att hunden får liksom "smälta" sin upplevelse så man inte har för bråttom. När han har haft en riktigt het griskontakt har jag alltid låtit honom vila flera dar innan jag släppt på nytt.

Publicerat

Det är bra att du lyfter upp tråden igen mats.. hade precis tänkt att göra det jag också !

Låter som hunden funkat bra det första jaktåret!

Så du klarar att kalla in hunden på fullt drev ? ;) Inte dåligt de !

Det måste ju finnas fler som har wachtlar! Ni hjälper andra med era dressyr sätt ! Så släpp lös på tangentbordet ;D!

Kan väll tillägga att nu är det bara 1 månad och 10 dar kvar tills valpen kommer hem :D:D:D:D:D!! Uppfödaren ringde idag .. bilder kommer att skickas!

Återkommer med det senarre !!

Mvh grundel

Publicerat
Så du klarar att kalla in hunden på fullt drev ?  Inte dåligt de !

Skrev kanske lite oklart, har faktiskt inte försökt på fullt drev. Har nog svårt att tro det skulle funka i dagsläget, är otroligt mycket jakt i honom. Varje dag när jag åker till jobbet måste frugan släppa ut honom så han ser att jag ska till jobbet och inte ut på jakt ;D

Publicerat

Hej Grundel

Jag har en 75% Wachtel 25% jämte som nu är 15 månader min filosofi var att få en någorlunda "långdrivande" kortdrivare så hon har varit med i skogen från början så nu har hon drevtider på mellan 2-10 min likaså på söket.

första två djuren sköts sista veckan av förra säsongen då hon var 4,5månader så hon fick lite smak av det till i år..såhär långt i år har det blivit 10 till!

Ang. lydnad så har jag sett till så inkallningen sitter och att jag får stopp på henne på håll och det funkar klockrent. annars är det en förbannat snäll och lydig hund i grunden så mycket har jag nog fått gratis!!! Lite apport-träning blev det i somras vi får se när vi tar upp det igen. Sen spårtränar vi så gott det går.

jag har hört både "ingen jakt innan två år" & "skit i dressyr och apportering och jaga så mycket du kan så fort du kan" Så lite mittemellan blev det för mig...

Vi får väl se vad det blir av henne

Lycka Till 

Mvh: Jansson

post-1232-1167751496_thumb.jpg

Publicerat

Alla hundar oavsett ras mår bara bra av om dom lär sig lyda. Lydnad för en hund betyder mkt frihet.Har aldrig hört om en drivande hund att den inte vill söka för att den vet vad den heter och vad det betyder när husse säger kom.

Publicerat
Alla hundar oavsett ras mår bara bra av om dom lär sig lyda. Lydnad för en hund betyder mkt frihet.Har aldrig hört om en drivande hund att den inte vill söka för att den vet vad den heter och vad det betyder när husse säger kom.

Håller fullständigt med Amakulu, Vill du ha en idiot i skogen som inte vet att den skall komma till dig?

Nä kör appellen först och sedan jakten, du förstör inget av jakt/jaktlust med lite ordning.

Du kan köra båda samtidigt med tex enklare spår hemma i trädgården  och låter den sitta när han hittat "köttbullen"

Har jagat och väntat på hundar alldeles för många gånger på grund av dålig appell.

Nu behöver man inte ha någon kadaverdiciplin på sin hund utan bara dom vanligaste kommandon räcker länge.

mvh

Rune 8)

Publicerat

kloka ord av två skåningar!!

(det trodde jag att jag aldrig skulle skriva) ;D ;D ;D

Publicerat
kloka ord av två skåningar!!

(det trodde jag att jag aldrig skulle skriva) ;D ;D ;D

Fel tråd, men i Skåne finns det bara kloka och klokare pågar. Finns nog även längre norrut än Hässleholm ??? ???
Publicerat

Håller fullständigt med att lydnad är otroligt viktigt, men jag tror en del Wachtelägare kör lite väl mycket lydnad och för lite skogsträning!

Läs jaktprovsprotokollen på Wachtelklubbens hemsida, vissa är ju skrämmande. En del hundar har ett sök på 40 meter! Och detta är inte på unghundsproven utan på de öppna proven och då är det rätt gamla hundar vi pratar om.

Publicerat

Jag en bror till Mats_bengts hund och jag har gjort något mitt i mellan med min.

Jag började att förska fostra honom med en gång men det är familjens första hund så det gick sådär.

Vidare har jag gått både valp och unghundskurs med honom i SBKs regi och det gick bra på valpkursen

men unghundskursen så var alla spår roligare.

Vi har även gått en etersökskurs när han var 6 mån och det gick jättebra både spår och lydnaden

det märks att han vill jobba.

Efter ca: 6 mån släppte jag honom på hare några gånger men han var inte mogen han bara flamsade runt

och kollade vad jag gjorde.

Sen började jag att köra mer apport-träning och dressyr och det tycker han är roligt då går det bra.

Han har en brist i dressyren det är koppelvanan för han går alldrig kopplad fast vi bor mitt i ett bostadsområde

går inte av tomten och följer bra när vi är ute o går så den träningen blir eftersatt.

Nu går jag o tränar koncentation så att han skall bli mer spårnoga samt lugnare och mer metodisk i sitt arbete.

Jag har börjat att jaga med honom nu de senaste veckorna och det har gått lite knackigt med söken som varit trånga

men det släppte i helgen då han drev 3 gånger och jag såg rådjuren vid 2 av dreven.

Det var riktigt fina sökrundor mellan 1 och 10 min och bra tryck i dreven det buktade svävt och fint.

Publicerat

Kul att det går bra för din hund Blader. Vi kanske syns på mentaltesten som uppfödaren lovade fixa till våren.

Ps. hur stor är den hane min håller nog 53 cm och väger drygt ca 25 kg. Så det går undan i skogen!

Publicerat
Han har en brist i dressyren det är koppelvanan för han går alldrig kopplad fast vi bor mitt i ett bostadsområde

går inte av tomten och följer bra när vi är ute o går så den träningen blir eftersatt.

Koppelvana ingår i dressyren tycker jag.

Man vill knappast ha en orkan fastbunden i kalsongerna när man skall ha hunden kopplad vid ett eftersök eller ett snabbt pass.

Det är problem att skjuta bra skott med en hund som far runt som en liten djä..l runt benen.

mvh

Rune 8)

Publicerat

Ännu bättre är det ju om hunden kan gå fot och liiga still utan koppel i sådana situationer.

Lyckades faktiskt blåsa av Wachtel idag då han stack efter två rådjur som stod i trädgården. Visserligen stack han iväg 100 meter efter dom. Men inget enda skall och direkt hem. Vet inte om hunden eller jag blev mest förvånad  :o :o

Publicerat

Det är klart att det är bra om det funkar med kopplet.

Men tanken är att det skall fungera utan, och än så länge stannar han på kommando.

Jag kan även stanna honom på kommando i spårlina så jag hoppas att det skall fungera forsättningsvis oxå.

PS: Latte är 50 cm och väger 20 kg