Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

cz455

Featured Replies

Publicerat

Hade beställt en cz455 syntet, för jag tyckte den kändes smidig och helt okej,

Men när linköptestillståndet kom så hade vapenaffären sålt iväg alla syntetbössor, och nästa leverans blir inte före juli.......

Men fick istället frågan om jag ville köpa cz455 tumhål, men då för 1200kr mer än syntet.

Hur är precisionen i tumhål direkt från kartong?

Publicerat

Tumhålskolven är laminat antar jag? Då skulle jag välja det framför en sladdrig mjuk plaststock alla dagar i veckan, väljer även trä framför en billig plaststock med.

Borde rimligen kunna ge bättre precision.

Publicerat

Problemet är väl egentligen trycket på 455. Justerar man bara det så är precisionen bra om man sköter sig bakom kolven. Personligen uppfattar jag tumhålsvarianten som ganska lättskjuten.

Publicerat
  • Författare

Tumhålskolven är laminat antar jag? Då skulle jag välja det framför en sladdrig mjuk plaststock alla dagar i veckan, väljer även trä framför en billig plaststock med.

Ja de är laminat kolv, okej! Tack för svaret
Publicerat
  • Författare

Problemet är väl egentligen trycket på 455. Justerar man bara det så är precisionen bra om man sköter sig bakom kolven. Personligen uppfattar jag tumhålsvarianten som ganska lättskjuten.

Okej, han sa att trycket var ner ställt, men inte med något yodakitt verkar de som... Så jag vet inte hur bra de trycket är.
Publicerat

Byt trycket och det är en kanonbössa. Köp ett yodave kitt och gör det själv super enkelt.

Publicerat

Tumhålskolven är väl Boyds eller... Rätta mig gärna om jag har fel. Sällan eller aldrig någon klagar på dem.

Publicerat

Hade beställt en cz455 syntet, för jag tyckte den kändes smidig och helt okej,

Men när linköptestillståndet kom så hade vapenaffären sålt iväg alla syntetbössor, och nästa leverans blir inte före juli.......

Men fick istället frågan om jag ville köpa cz455 tumhål, men då för 1200kr mer än syntet.

Hur är precisionen i tumhål direkt från kartong?

Beställde du från handlaren och han sålde sen iväg bössorna? Min handlare gjorde så med en av mina "bokade" pipor då jag väntade på att han skulle få hem bössan. Kommer kräva kompensation för att fortsätta vara kund. (Som tur är tänkte jag inte använda pipan före hösten)

Givetvis tycke och smak men det är skillnad på syntetstock och syntetstock. 455:ans känns varken sladdrig eller "plastig" utan jag är kanonnöjd med min. (Men då vill jag inte släpa runt på en massa extravikt på fjället heller). Enda gången jag skulle överväga tunhålskolven är om jag köpte vapnet för rent banskytte.

Publicerat

Jag har den med tumhålskolv, och efter Yodave ingreppet är trycket betydligt bättre, precisionen fullt godkänd. Den synpunkt jag har är att kolven är ganska kort - om man är lång, krävs en rejäl bakkappa eller på annat sätt förlängning.

Publicerat
  • Författare

Beställde du från handlaren och han sålde sen iväg bössorna? Min handlare gjorde så med en av mina "bokade" pipor då jag väntade på att han skulle få hem bössan. Kommer kräva kompensation för att fortsätta vara kund. (Som tur är tänkte jag inte använda pipan före hösten)

Givetvis tycke och smak men det är skillnad på syntetstock och syntetstock. 455:ans känns varken sladdrig eller "plastig" utan jag är kanonnöjd med min. (Men då vill jag inte släpa runt på en massa extravikt på fjället heller). Enda gången jag skulle överväga tunhålskolven är om jag köpte vapnet för rent banskytte.

Ja han sålde iväg de...

Lite så jag också tänker, vill helt ha en lätt och smidig vid jakten.. Och där är i skogen som bössan kommer vara mest, inte på skjutbanan....

Publicerat

Kom just tillbaka efter att ha skjutit på löpande älg (50m) med min syntet 455:a och nyinstallerade Yodave-trycket (näst starkaste fjädern, svart shimsrulle). Oj, vad nöjd jag blev, gick riktigt bra. Visst hade jag troligtvis skjutit ännu bättre med en tyngre bössa men gillar känslan i denna trots den blir lite viftig. Det får ju inte vara för enkelt när man övar...

Kombinerat med delta titanium 4-16x42 ao så blir den riktigt bra. Var lite rädd att siktet skulle kännas klumpigt p.g.a. längden men märkte knappt av det alls och siktet är ändå lätt. Gah att det ska vara massor av månader kvar till nästa skidjakt efter ripa. :)

Publicerat
  • Författare

Men vilken hade ni valt?

Syntet eller med tumhåls stock?

Bössan ska användas vid rörligjakt, men även vill man kunna träna på skjutbanan på bästa sätt.

Publicerat

Du har tre faktorer att tänka på. Syntet vs laminat, tumhål vs vanlig, tung vs lätt. Ingen annan kan säga vad som är bäst för dig, mitt val var som sagt självklart för mig.

Syntet vs laminat: Som skrivet ovan föredrar många trä p.g.a. känslan. Att trä skulle ge bättre precision av sig själv är dock skitsnack, däremot kan den nog vara enklare att modifiera om man vill bädda mekanismen själv för bättre precision. Det går bädda många syntetbössor också, min x-bolt verkar bäddad från fabrik. Syntet ger fördelen av enklare underhåll, mer oöm bössa och ev. lägre vikt. Jag väljer syntet för en jaktbössa om känslan i kolven är ok, känner flera som säger tvärtom. 

Tumhål vs vanlig: Svåraste valet för mig. Tycker tumhål ger en trevlig känsla men jag har faktiskt skjutit bättre utan. (Troligtvis med andra faktorer att göra). Jag är definitivt snabbare mellan två skott utan tumhål även om skillnaden är liten. Detta kan säkert åtgärdas med träning, annars borde knappast skidskyttarna använda tumhål.

Tung vs. lätt: Med andra faktorer lika och inom rimliga siffror så är det lättare att skjuta bra med en tung bössa. Sen ska man ju släpa runt på den också. Personligen väljer jag så lätt bössa som möjligt då rörlig jakt är prioritet. Jag skjuter givetvis mycket mer på bana än i skogen men tävlar inte och jag vill träna som jag jagar.

Det finns faktiskt en sak jag gillar mindre med min 455:a. Det är änden på stocken som är i hårdplast istället för gummi, inte alls i klass med resten av kolven. Rekylmässigt så spelar det ju ingen roll då det är så klena kalibrar men tycker känslan i änden på x-bolten är mycket skönare, lite bättre grepp i axeln helt enkelt. Kommer nog försöka byta ut den på 455:an.

I slutändan. Vad ska du använda den till?

* Billig skjutträning för andra bössor: Försök efterlikna de andra bössorna i vikt och uformning.

* Tävling: Nog knappast 455 trots den skjuter ok, men jag hade valt tumhålskolven här.

* Ripjakt på skidor: Syntet alla dagar i veckan!

Publicerat
  • Författare

Du har tre faktorer att tänka på. Syntet vs laminat, tumhål vs vanlig, tung vs lätt. Ingen annan kan säga vad som är bäst för dig, mitt val var som sagt självklart för mig.

Syntet vs laminat: Som skrivet ovan föredrar många trä p.g.a. känslan. Att trä skulle ge bättre precision av sig själv är dock skitsnack, däremot kan den nog vara enklare att modifiera om man vill bädda mekanismen själv för bättre precision. Det går bädda många syntetbössor också, min x-bolt verkar bäddad från fabrik. Syntet ger fördelen av enklare underhåll, mer oöm bössa och ev. lägre vikt. Jag väljer syntet för en jaktbössa om känslan i kolven är ok, känner flera som säger tvärtom. 

Tumhål vs vanlig: Svåraste valet för mig. Tycker tumhål ger en trevlig känsla men jag har faktiskt skjutit bättre utan. (Troligtvis med andra faktorer att göra). Jag är definitivt snabbare mellan två skott utan tumhål även om skillnaden är liten. Detta kan säkert åtgärdas med träning, annars borde knappast skidskyttarna använda tumhål.

Tung vs. lätt: Med andra faktorer lika och inom rimliga siffror så är det lättare att skjuta bra med en tung bössa. Sen ska man ju släpa runt på den också. Personligen väljer jag så lätt bössa som möjligt då rörlig jakt är prioritet. Jag skjuter givetvis mycket mer på bana än i skogen men tävlar inte och jag vill träna som jag jagar.

Det finns faktiskt en sak jag gillar mindre med min 455:a. Det är änden på stocken som är i hårdplast istället för gummi, inte alls i klass med resten av kolven. Rekylmässigt så spelar det ju ingen roll då det är så klena kalibrar men tycker känslan i änden på x-bolten är mycket skönare, lite bättre grepp i axeln helt enkelt. Kommer nog försöka byta ut den på 455:an.

I slutändan. Vad ska du använda den till?

* Billig skjutträning för andra bössor: Försök efterlikna de andra bössorna i vikt och uformning.

* Tävling: Nog knappast 455 trots den skjuter ok, men jag hade valt tumhålskolven här.

* Ripjakt på skidor: Syntet alla dagar i veckan!

Uff.. du gör det inte lätt för mig! 

Jag själv vill ju ha syteten, men vet inte om jag vill vänta tills juli innan jag får hämta en bössa....hmm detta blir svårt :dry:

Publicerat

Du har väl knappt licensen före juli ändå. ;)

Publicerat
  • Författare

Du har väl knappt licensen före juli ändå. ;)

Har redan de klart.... Inköptestillstånd.