Publicerat Maj 19, 201511 yr hej! Tog för en månad sen jägarexamen för att jag vill börja jaga. Har ärvt 3 vapen , hagel 12, kombi .222 och en studare 6,5x55. Det jag nu undrar är hur jag komma igång? Vart vänder jag mig och hur gör jag? Hur är det med skjutbana? Är det bara att åka dit och skjuta eller måste den vara bemannad? Jag har nyligen flyttat till Sundsvall där jag inte har någon familj som bor så har ingen släkt eller vänner som har mark, hur gör jag? Finns det något jag får jaga utan att ha mark? Tex kråkjakt. Har även tänkt köpa en mindre bössa för tex ripjakt och småvilt. Tanken är den att jag även ska ha denna som övningsbössa pga att det är så dyrt med .222 ammo. Vad tycker ni om .22?
Publicerat Maj 19, 201511 yr hej! Tog för en månad sen jägarexamen för att jag vill börja jaga. Har ärvt 3 vapen , hagel 12, kombi .222 och en studare 6,5x55. Det jag nu undrar är hur jag komma igång? Vart vänder jag mig och hur gör jag? Hur är det med skjutbana? Är det bara att åka dit och skjuta eller måste den vara bemannad? Jag har nyligen flyttat till Sundsvall där jag inte har någon familj som bor så har ingen släkt eller vänner som har mark, hur gör jag? Finns det något jag får jaga utan att ha mark? Tex kråkjakt. Har även tänkt köpa en mindre bössa för tex ripjakt och småvilt. Tanken är den att jag även ska ha denna som övningsbössa pga att det är så dyrt med .222 ammo. Vad tycker ni om .22? Välkommen hit och till Sundsvall! Utan mark är det egentligen ingenting du får jaga. En enkel lösning för dig är ju att skaffa dagskort på tex http://www.scajaktochfiske.com/sok/?searchquery=Hunting%2b22%2bSUNDSVALLför att få komma ut något. Utöver marken måste du skaffa det statliga jaktkortet. Skjutbanorna kan du bara åka till, men de brukar ha regler om vilka tider på dygnet du får skjuta. Du bör även bli medlem hos någon så slipper du sura miner, är en hundralapp eller två beroende på vilken bana/klubb. Nu vet jag inte om du menar .22lr (klass 4) eller .22wmr (klass 3). Men för småviltsjakt så är ju en klass 3 bättre, men då det kommer till övningsskjutande är ammon till .22lr billigast. Men för Ripa fungerar .22lr fint.
Publicerat Maj 19, 201511 yr Författare Tackar! Bor du också i Sundsvall? Okej, är det bara att gå ut ensam då? Vart får jag reda om eventuella pass och karta tex? Okej, om jag ska köpa en ny .22, rekommenderar du någon speciell? Tack för så bra svar!
Publicerat Maj 19, 201511 yr Ja inom kommunen iaf Köper du ett dagskort är det bara att gå ut och jaga det du får jaga enl. jakttiderna. Kartan laddar man ner på sidan. När du jagar småvilt är det väldigt sällan du använder pass på samma sätt som vid tex älgjakt. Beroende på vad man jagar så smyger man genom marken eller så letar man upp en plats som känns bra för dagen. Men med lite tur kanske någon här på forumet har möjlighet att ta med dig på jakt. Jag har dessvärre ont om tid och en lite oklar marksituation. Nja, åkt till jaktbutiken i skönsberg och kolla vad de har inne för begagnat och nytt. Kläm och känn lite för att få en uppfattning om vad du tycker känns bra.
Publicerat Maj 19, 201511 yr Dra ett pm till mig med mite info om dig själv och så. Ska kolla och se om det finns någon möjlighet för mig att hjälpa till på något hörn likaså. mvh marcus
Publicerat Maj 20, 201511 yr Författare Tack för jättebra svar! Okej då ska jag kolla på det, något tips vad jag bör jaga första gången? Okej ska göra det!
Publicerat Maj 20, 201511 yr Mitt tipps är att göra allt som står i din makt för att få gå ut tillsammans med någon med mer erfarenhet. Kolla de möjligheter som finns. Arbetskamrater, grannar, snabbköps kassörer, taxi chaffisar eller ragga på krogen... Jag förstår att det är svårt som ny i staden. Men allt kommer bli så mycket lättare om du kan få lite tipps i början...
Publicerat Maj 21, 201511 yr Jag rekomenderar 22 Hornet en härlig kaliber. Är en klass 3 kaliber. Såg att du vill jaga ripa då har du möjligheter då kan du åka o jaga på statens mark du löser dygns kort, lite dyrt men några dagar per år funkar rätt bra. Men ska du jaga på statens mark måste du kolla så att inte området du tänker jaga på är kvoterat eller är fullt. KAn vara knivigt kring den 25 aug då alla ska ut o jaga mycket Norrmän och andra utländska jägare som köper jaktkort. Själv så jagar jag Tjäder o Orre med Finnspets på statens mark ovan odlingsgränsen några dagar per från den 25 aug. Välkommen till ett underbart liv som jägare.
Publicerat Maj 22, 201511 yr Jag rekommenderar starkt 22lr för som nybörjare ska du träna, träna och åter träna. Eftersom du har en .222:a är det inte alls bråttom med något klass 3-vapen utan du kan jaga allt även om det inte är optimalt i alla lägen. Ska du köpa nytt så rekommenderar jag en CZ455:a i syntet som första övningsbössa. Billig för en pipbytare och bra känsla i kolven (inte "plastig"). Köp den med kaliber .22lr, eftersom det är en pipbytare så du kan senare köpa till .22 WMR-pipa och byta emellan utan att belasta antalet vapen i garderoben. (För att inte tala om .17 HMR som är en underbar kaliber förutom klass 4-belastningen och ammokostnaden). Givetvis med reservation att den måste passa din kroppsbyggnad... Annars köp begagnat, 22lr:er är i princip outslitbara och nästan gratis... testskjut dock innan köp då det finns en del skräp också.
Publicerat Maj 22, 201511 yr Bjud på kaffe,bulle,snus och dig själv på skjutbanan när du blivit medlem. Brukar alltid gå att få igång lite jaktsnack med någon gubbe där. Erbjud dig att vara drevkarl om du får gästjaga, bjukar vara uppskattat av vissa jaktlag.