Publicerat Maj 20, 201511 yr Nu till den ständiga frågan angående den ultimata vapengarderoben! Jag har jagat i några år och tänkte uppdatera vapengarderoben med en ny klass 1 studsare. Jag bor i norra Sverige och jagar älg, kronhjort, rådjur, bäver och toppfågel. Sen hoppas jag bli inbjuden till södra Sverige på någon drev och grisjakt ibland också. Först behöver jag råd angående studsaren. Har tänkt lägga ner en del pengar så har tittat lite på Sako 85 som verkar trevlig. Har även funderat på att lägga på några kronor till för en Blaser R8 professional för att kunna byta pipor. (Om jag nu kommer att göra det) Har hittils jagat med en gammal bössa med kaliber 308w och trivts bra med den kalibern men är öppen för förslag. Ska jag satsa på pipbytarsystem eller inte? Känns som att 308w fixar det mesta? Blir det verkligen av att byta pipa? Sedan råd angående optik. Har funderat på Meoptas R2 2,5-15 56 eller motsvarande räckvidd med andra märken. I så fall klarar jag det mesta i jakten häruppe med allt från älg till toppfågel. Borde väl även funka på drevjakt och grisjakt söderöver? Eller ska jag lägga lite mer pengar och satsa på ett snabbfäste och dubbla kikare? Eller ska jag kanske köpa två vapen? Många frågor! Vad tror ni? Fudge
Publicerat Maj 20, 201511 yr Först, en 308 klarar det vilt du kommer att jaga galant. Liksom allt annat. Själv gillar jag 6.5x55 till det viltet du räknar upp. Finns ingen anledning att gå upp i kaliber och om du sedan tidigare är bekant med 308 så känns det givet. Sedan för det andra blir jag fundersam över alla som verkar vilja lägga mkt pengar väljer att göra det på just vapnet. Själv tycker jag det är bättre att satsa på en begagnad sako av äldre modell alternativt en äldre tikka m55. Känns mer kvalite än mycket av det nyare. Speciellt i jämförelse med sako 85:an, där tycker jag de äldre är vettigare att satsa på. Lägg istället pengarna på bättre optik. Även om meopta är helt ok, nu hat jag inte testat just den du nämner men dock deras r1 midell som är den tidigare. Bra optik men lite tyngre. R2 modellen tycker jag blir för dyr för något som inte är mycket bättre än tidigare modellen. Då är steget inte så långt till ex en helia eller zeiss. Smartare iaf att satsa på r1 modellen. Summa sumarum - bättre beg vapen och lägg mer på annat sikte. Enligt mitt tycke, jag gillar inte pipbytessystem. Bättre med olika bössor då eftersom att man ofta har olika sikten för olika jakt etc. Jagar man mycket som jag och varierat så tycker jag det är en fördel för jag slipper skjuta in var och varannan vecka mellan de olika jaktformerna. Hoppas du fått lite svar inför dina val, annars fråga på.
Publicerat Maj 20, 201511 yr tkr du skall ha den bössan du har nu till pyrsh vak topp osv. med en 50/56 glugg sen hade jag satsat på en lite snabbare bössa typ marlin 45/70govt, mauser m12, kanske en dubbelstudsare, halvis både ja o nej ,? med 1-4 eller ett aimpoint. mvh john
Publicerat Maj 22, 201511 yr Kolla även på Sako 85 Brown Bear, snygg och jäkligt smidig bössa som verkligen är "snabb" i anläggningen, samt med riktigt bra öppna riktmedel.
Publicerat Maj 22, 201511 yr Håller tyvärr inte riktigt med om att sakos senare skapelser är någon extrem hit. Som med det mesta har kvaliten blivit sämre idag. Jag tycker (åsikterna må gå isär) att det är långt mer ekonomiskt samt kvalitetsmedvetet att köpa en äldre bössa där det lagts ned mer omsorg på detaljer och inpassning. Ex. Tikka m55/65. Vil man trots allt lägga ner alla dessa pengar så skicka vapnet tilö vapensmed och ge kolvmaterialet en weekend hos duktig yrkesman.
Publicerat Maj 23, 201511 yr Håller med om att kvaliteten blivit sämre med åren, men tycker ändå i rättvisans namn att det är en bra bössa. Jämför jag själv min gamla Finnbear med min 75 är detaljarbetet mycket bättre till Finnbearens fördel, men tycker ändå att min 75 Deluxe är en mycket bra bössa.