Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vad är detta för något?

Featured Replies

Publicerat

Vet någon vad detta är för ett vapen och vad den har för kaliber??

Den är gammal och sliten och avsaknaden av modellbeteckningar osv är total!

Vissa av patronerna som verkar vara av randtyp har en helmantelkula med vanlig tändhatt medan vissa av patronerna har något liknande papp vid tändhattens plats samt någon form av tunn skiva på framsidan..

Är de lösa skrämskott eller har de någon annan funktion??

Jag kunde inte placera den alls.. post-4850-0-10326300-1432146539_thumb.jppost-4850-0-51399900-1432146547_thumb.jppost-4850-0-42237900-1432146557_thumb.jp

Publicerat
  • Författare

Upp med denna!

Ingen på forumet som kan ha en kvalificerad gissning i varje fall?

Publicerat

Tja,

min gissning är att det är någon form av tidig mauser, googla modell 88 samt gevär 1871 så kommer du att se att det är mycket stora likheter mellan dessa, vad jag dock noterar är att det som förefaller vara utdragaren/utdragarfjädern är modifierad rejält på din bild,

en tanke är att de patroner som har papphätta är hagel ammo, ie dunst hagel eller liknande. Vid en titt på ammon så liknar den oerhört mycket den tidiga mauser ammon, som då skall vara en 11,15x60 kaliber.

Intressant fynd, uppenbart är att det har varit frågan om ett militärt vapen som "sportifierats" som det tydligen hette, i Sverige kanske vi skulle kalla det för att man gör det "praktiskt hanterbart" inte vet jag. /Christian

Publicerat
  • Författare

Tja,

min gissning är att det är någon form av tidig mauser, googla modell 88 samt gevär 1871 så kommer du att se att det är mycket stora likheter mellan dessa, vad jag dock noterar är att det som förefaller vara utdragaren/utdragarfjädern är modifierad rejält på din bild,

en tanke är att de patroner som har papphätta är hagel ammo, ie dunst hagel eller liknande. Vid en titt på ammon så liknar den oerhört mycket den tidiga mauser ammon, som då skall vara en 11,15x60 kaliber.

Intressant fynd, uppenbart är att det har varit frågan om ett militärt vapen som "sportifierats" som det tydligen hette, i Sverige kanske vi skulle kalla det för att man gör det "praktiskt hanterbart" inte vet jag. /Christian

Jag visade bilderna för min Far som nog hade samma vinkling på Hagelpatronerna.

Tack för modell gissningen!

Jag undersöker vidare.

Publicerat

En Fransk Chassepot, konverterad till metallhylsa. Kalibern är 11,3 x 60 någonting. Konverterades runt 1869-70 om jag inte missminner mig. Konstruktionen är från 1866.

Hysteriskt obsolet i dag.

T

Publicerat
  • Författare

En Fransk Chassepot, konverterad till metallhylsa. Kalibern är 11,3 x 60 någonting. Konverterades runt 1869-70 om jag inte missminner mig. Konstruktionen är från 1866.

Hysteriskt obsolet i dag.

T

Det verkar som du funnit vad jag sökte!

Kolven ser lite annorlunda ut men mekanism och resten verkar stämma väl.

Hur tusan gjorde du det  :happy:

Tack för ansträngningen.

Publicerat

Nästan. Det är en Chassepot (tillika konstruktörens namn)  i grunden - konstruerad 1866 för papperspatroner, men den du har är konverterad till metallhylsade patroner så då är det en Gras (efter överste Gras som kom på hur man skulle göra) - därav den lite udda utdragaren. Kalibern var då det begav sig dvs 1874 11x59, senare (1914) konverterades en hel del även till 8x50R Lebel. Det fanns kopiösa mängder av dessa och de kan hittas konverterade till både det ena och det andra. Det är inte direkt ovanligt att hitta dem som hagelbössor.

Notablet är att Gras patronens kula är papperslindad (sk paper patch) eftersom pipan är tänkt till en blydank, därav att du hittar papper på patronerna.

Under första världskriget skänkte Frankrike i runda tal en halv miljon Gras till Ryssland då Ryssland fick ont om vapen 1915 pga de enorma förlusterna.

Den ligger rent tekniskt sett mellan Dreyses tändnålsgevär och det tyska kommisionsgeväret m/1871 (som INTE är en Mauser, även om alla tror det). Det kunde konverteras till enhetspatroner men till skillnad mot 1871 kunde det inte förses med magasin på ett hyfsat enkelt sätt.

Det är den fransktyska kapprustningen som vi liksom ser här......

Dreyses tändnålsgevär var så överlägset att frankrike trollade fram Chassepot, som i sin tur var så effektiv (lite över den dubbla skottvidden) att tyskarna fick stressa fram 1871 (som inte var så bra egentligen). När sedan tyskarna kom med sin 1871 med magasin 1888 så svarade fransmännen med sitt Lebel, vilket gorde att tyskarna fick göra om och göra rätt och då - men först då - kom m/1898 och bröderna Mauser in i bilden. Efter det har det bara gått baklänges......

Hur jag kände igen den? Det låg ett par Chassepot och Gras i kasunen på ATS för en miljon år sedan. Och än har gubbfan inte taskigt minne.....

/T

Publicerat
  • Författare

Helt klart en intressant historielektion.

En av  skillnaderna på kompisens och Chassepoten /Gras är att det är ett mycket enklare sikte på den jag skickat bilder på.

Ser lite ut som något som man snickrat ihop i en lada hemmavid.

Publicerat

Som sagt - de gjordes i våldsamma volymer och kan hitta både här och där konverterade till en massa olika saker på en massa olika sätt.

Hursom är det en Gras. Vilken kaliber har den?

/T

Publicerat
  • Författare

Som sagt - de gjordes i våldsamma volymer och kan hitta både här och där konverterade till en massa olika saker på en massa olika sätt.

Hursom är det en Gras. Vilken kaliber har den?

/T

Jag har själv inte tillgång till den och hade inget vettigt att mäta med när jag såg den,

Att sedan ammunitionen var helt omärkt gjorde inte saken lättare.

Jag ska ta en titt på den nästa gång som jag är där.

• 5 months later...
Publicerat
  • Författare

Denna har jag tappat lite men här kommer måtten!

post-4850-0-44042100-1447054121_thumb.jp

Så jag skickar tillbaka frågan !

Vad är det för kaliber  :happy:

post-4850-0-00345700-1447054231_thumb.jp

Vad detta är är jag ju också väldigt intresserad av eftersom de verkar vara tomma så när som på en mindre mängd krut!

Hur tändhatten funkar vet jag heller inte eftersom baksidan är täckt med en klisterlapp med siffran 2. på!?

främre delen ser ut att vara en kopparskiva med lack på.

Tidigare i tråden nämns det att det kan vara hagel men hylsan är nog för lätt, min gissning är någon form av skrämskott löst skott..

Publicerat

Jag gissar på 11x59 Gras.

/T

Publicerat
  • Författare

Jag gissar på 11x59 Gras.

/T

Det tycker låter och ser helt rätt ut efter att ha googlat lite..

De har ju tom lite samlarvärde för vissa, dock inte så man kan säga upp sig från jobbet eller så  :happy:

Vad tror du om de ``blanka´´skotten då ?

Publicerat

Salutskott förmodligen. Mostvarighet till löspluggen.

/T

Publicerat
  • Författare

Så den har varit militärvapen även som ombyggd?

Inte i Svenska militären antar jag?

Publicerat

Ja, den var militär både som Chassepot och som Gras. Men inte i Sverige.

Sedan hade man salutskott även civilt förr i tiden. För "högtidliga tillfällen" som det hette. Jag hade hagelpatroner med serpentiner för "försiktigt bruk inomhus"....... Det var lite "speciellt" när jag provade dem.

/T

Publicerat
  • Författare

:tongue: Hemma hade jag fått en högtidlig avhyvling om jag brakat av serpentiner med Hagelbrakaren  :happy:

Publicerat

Dom var inte tänkta för bruk inomhus i normala boenden.... Räckvidden var bortåt 20 meter och har nog varit tänkta att skjutas över korteger eller parader.

Men papper blir med tiden sprött så det var mest "bump & en jävla massa konfetti i luften" - med de som höll ihop drog, i rätt vinkel. bortåt 20 meter med en girlang efter sig.

/T