Publicerat November 2, 200619 yr Förstår inte riktigt hur du menar men jag kan säga som så att fadern har en som han använder flitigt under älgjakten. Han trivs bra med den men är något missnöjd med driftsäkerheten i kallgrader och så. Det har hänt att den inte kastat iväg tomhylsan utan bara tryckt in den i loppet igen. Beroende på hur ny den är tror jag precisionen kan skilja något. De äldre hade ju vissa prec. problem. Dock en trevlig älgbössa/grisbössa med bra effekt i vilt men vette katten om inte en vanlig repeter är nog så bra, fadern använder ju sin 1900 i 30.06 oockså eftersom BARen inte är helt 100 i köldgrader.
Publicerat November 2, 200619 yr En browning bar i 338 ??? ??? ??? ;D Såg du inte vad som händer med dom i TV 4+ ??? ??? Jag ville inte va i hans skor: mvh. Bert
Publicerat November 2, 200619 yr Författare Va hoss vapenhandlaren i dag och han hadde en beg i 338WM som så trevlig ut bössan va nog inte lassgammal för den hadde slutstyvkes spärren . Det jag e mest nyfiken på e kalibern om det kann va något i en automat ;D ;D
Publicerat November 2, 200619 yr Magnumkalibrar är inte helt lyckade i halvautomater då det blir lite av "elda för kråkorna" tyvärr...Magnumkalibrar behöver långa pipor för att komma till sin fulla rätt. Ett bättre val i en halvautomat är i mina ögon 9,3X62...
Publicerat November 3, 200619 yr Såg du inte vad som händer med dom i TV 4+ ??? ???Jag ville inte va i hans skor: mvh. Bert Stänger du inte slutstycket på din repeter så smäller inte den heller skulle jag tro. Angående driftsäkerhet har min halvautomat aldrig klickat eller jävlas nånsin. Vapenvård är en ledstjärna. Nackdelen är att det är svårt att stänga slutstycket tyst på pass. Smyger man är det risk att det går som för tv4+ killen. Har aldrig sett fördelen hos .338WM över 9,3x62. Flackare kulbana, OK men då väljer du ett annat vapen iaf. Precisionen är OK för min jakt dvs 3 smällar gott och väl i snusdosan på 80 meter.
Publicerat November 3, 200619 yr Angående piplängden så är det inte så kort pipa på Baren i 338 wm och du tappar inte så mycket fart heller. Jag (vi) har jämfört lite olika vapen i just 338 wm. och det är ingen stor fartförlust på browning bar. Jag har testat hva 1900 60 cm piplängd, browning bar (minns inte piplängden) browning a-bolt 65cm eller 66cm piplängd sako hunter 62 cm piplängd, cg 1900 sporter 66cm piplängd. remington 700 61 cm. piplängd. En av laddningarna som testats är 73 gr. Vv. 160 bakom 225gr. accubond och det ser ut så här. Cg 1900 sporter 66 cm. Vo 853 m/s Hva 1900 60 cm. Vo 847 m/s B A-bolt 65-66 cm. Vo 840 m/s Rem 700 61 cm. Vo 835 m/s B bar 60 ? Vo 820 m/s Det är skjutet minst tre skott med varje vapen och sen är snitthastigheten framräknad Sako huntern är inte testad med samma ammo än men det kommer inom en snar framtid utan den är bara skjuten med andra laddningar och andra kulor men den verkar ge ganska måttliga farter. Enda jämförelse jag har där är Norma jaktmatch och dom är inte skjutna vid samma tillfälle men dock med samma kronograf. Sakon är klart långsammare med jaktmatch än vad hva 1900:an är, jag skriver inga siffror än när dom inte är jämförda samma dag och dessutom med Norma j-match som kan variera ganska mycket i fart. Men den ska testas även den med samma laddning som dom övriga och båda cg och hva 1900 får följa med som referens. Så det är inte bara piplängden som gör farten utan olika pipor av samma längd kan variera en del i hastighet. Som du då ser så tappar du inte så där jätte mycket fart i browning bar i kal 338 wm. iallafall inte i det exemplaret jag testat som var ett lite äldre vapen. Det kanske blev lite offtopic så tillbaka till frågan. Precisionen i den browning baren var däremot inte något att skryta med. Träffbilderna ( 4 skott ) såg oftast ut följande: 3 skott inom 40- 50 mm. och det fjärde kunde sitta ytterligare 40mm. därifrån så precisionen var inte bättre än ca: 80-90 mm. på 90 m avstånd. Flyern kunde vara vilket av skotten som helst och det berodde inte på skytten. Det var min far som ägde denna bössa så både jag och han har skjutit vid flera tillfällen och eftersom vi båda handladdar så var den skjuten med flera olika laddningar och kulor och resultatet ungefär det samma. Däremot så funkade den klockrent med omladdning i alla väder och temperaturer och med alla laddningar, det var aldrig ett enda eldavbrott. Mvh Fredrik
Publicerat November 3, 200619 yr Angående piplängden så är det inte så kort pipa på Baren i 338 wm och du tappar inte så mycket fart heller.Jag (vi) har jämfört lite olika vapen i just 338 wm. och det är ingen stor fartförlust på browning bar. Jag har testat hva 1900 60 cm piplängd, browning bar (minns inte piplängden) browning a-bolt 65cm eller 66cm piplängd sako hunter 62 cm piplängd, cg 1900 sporter 66cm piplängd. remington 700 57 eller 58 cm. piplängd. En av laddningarna som testats är 73 gr. Vv. 160 bakom 225gr. accubond och det ser ut så här. Cg 1900 sporter 66 cm. Vo 853 m/s Hva 1900 60 cm. Vo 847 m/s B A-bolt 65-66 cm. Vo 840 m/s Rem 700 57-58 cm. Vo 835 m/s B bar 60 ? Vo 820 m/s Det är skjutet minst tre skott med varje vapen och sen är snitthastigheten framräknad Sako huntern är inte testad med samma ammo än men det kommer inom en snar framtid utan den är bara skjuten med andra laddningar och andra kulor men den verkar ge ganska måttliga farter. Enda jämförelse jag har där är Norma jaktmatch och dom är inte skjutna vid samma tillfälle men dock med samma kronograf. Sakon är klart långsammare med jaktmatch än vad hva 1900:an är, jag skriver inga siffror än när dom inte är jämförda samma dag och dessutom med Norma j-match som kan variera ganska mycket i fart. Men den ska testas även den med samma laddning som dom övriga och båda cg och hva 1900 får följa med som referens. Så det är inte bara piplängden som gör farten utan olika pipor av samma längd kan variera en del i hastighet. Som du då ser så tappar du inte så där jätte mycket fart i browning bar i kal 338 wm. iallafall inte i det exemplaret jag testat som var ett lite äldre vapen. Det kanske blev lite offtopic så tillbaka till frågan. Precisionen i den browning baren var däremot inte något att skryta med. Träffbilderna ( 4 skott ) såg oftast ut följande: 3 skott inom 40- 50 mm. och det fjärde kunde sitta ytterligare 40mm. därifrån så precisionen var inte bättre än ca: 80-90 mm. på 90 m avstånd. Flyern kunde vara vilket av skotten som helst och det berodde inte på skytten. Det var min far som ägde denna bössa så både jag och han har skjutit vid flera tillfällen och eftersom vi båda handladdar så var den skjuten med flera olika laddningar och kulor och resultatet ungefär det samma. Däremot så funkade den klockrent med omladdning i alla väder och temperaturer och med alla laddningar, det var aldrig ett enda eldavbrott. Mvh Fredrik Det är 24 " pipa på Rem 700 BDL.
Publicerat November 3, 200619 yr Det är 24 " pipa på Rem 700 BDL. Ja det kan det nog vara, jag mätte den inte själv utan det var ägaren som påstod att den var 57-58 cm. så då är den alltså nästan 61 cm. Jag har rättat till det i förra inlägget Fredrik
Publicerat November 3, 200619 yr Ja det kan det nog vara, jag mätte den inte själv utan det var ägaren som påstod att den var 57-58 cm. så då är den alltså nästan 61 cm. Jag har rättat till det i förra inlägget Fredrik Okej!