Publicerat Maj 21, 201510 yr Funderar på att dra iväg någonstans med unghunden på premiären och jaga ett par dagar. Västerbottens inland eller Norrbotten. Nu är ju detta hundens första höst så focus är på att ha skoj och med en hel del tur så kanske det blir någon lyckad jakt men egentligen inget jag förväntar mig på på premiären. Givetvis vill jag ha så bra fågel marker som möjligt för att ge hunden bra chanser. Tänkte även varva med lite fiske för att inte ta knäcken på en oerfaren hund. Några tips? Var kan man åka?
Publicerat Maj 23, 201510 yr Har inga direkta tips men det finns egentligen hur mycket marker som helst där du kan köpa dagskort i Västerbottens inland. Då är det ett större problem att hitta fina områden med gammal fin skog då det är hårt hugget på många ställen. Sen om du ska ut första premiärdagarna så får du nog vara beredd att trängas med både svenska och norska jägare. Jag och en kompis åker alltid iväg tillsammans och jagar med våra finnspetsar under premiärveckan. Vi har dock börjat försöka hitta åt privata marker eller åka lite mindre långt inåt landet just för att slippa trängseln på statlig/skogsbolagens mark runt Vilhelmina, Dorotea, Storuman.
Publicerat Maj 23, 201510 yr Brukar ju vara rätt så mycke folk som jagar de första dagarna kring den 25 aug.
Publicerat Maj 24, 201510 yr Författare Har ganska okej marker runt knuten. Man kanske skulle jaga hemma första dagarna. Har kontakter både i Lycksele och Vilhelmina så då kan man dra dit när andan faller på.
Publicerat Maj 24, 201510 yr Ja för mig försvinner lite av njutningen med trädskallarjakten om jag ska anpassa mig till alltför många andra jägare på samma område. Hade en riktigt dryg premiärmorgon utanför Sorsele för några år sen då jag sick-sacka mellan grupper med andra jägare med främst stående hundar. Men självklart finns det fina områden där det säkert är glest mellan jägarna, gäller bara att hitta dom. Så låt dig avskräckas av min negativism Själv blir det antingen runt Vindeln i år på premiären eller så gör vi en chansning och drar iväg till Norrbotten och jagar på privat mark där. Har dock inte ens tittat på dom markerna på karta, så det kan bli en riktig flopp. Men det är ju alltid trevligt att komma iväg och se nya marker.
Publicerat April 28, 201610 yr Hur gick det, blev det någon resa? Hur blev det första hösten för hunden? Jag hade problem med noskvalster och så hade jag inte en enda tjäderkull på mina marker så det var svårjagat.
Publicerat Oktober 10, 20169 yr Författare Lite sent svar men det blev en resa till Vilhelmina. Tyvärr så hittade vi inte en fågel trotts guidning av en lokal förmåga. Fick dock skjuta första orren på första släppet på hemma marken. Sen blev det en till orre och tre tjädrar under första hösten. Den här hösten har jag lagt focus på finslipningen och att få hunden jaktprovsmeriterad. Bara en tjädertupp i backen än så länge. Har gått två jaktprov. 24 poäng på första och 63 på det andra.