Publicerat Maj 26, 201511 yr tänkte bara kolla med er erfarna vartni brukar placera andraskottet på klövvilt. Jag tänker så här. Om förstaskottet känns bra så siktar jag mot halskotan för att försöka få stop på djuret. Om förstaskottet skulle kännas som bom (Gud förbjude..) eller som ett skott som ger dåligt med blodspår går jag mot lungorna även på andraskottet. Är jag rätt ute. Har hittills bara skjutit harar men ska ha en bock i höst, har spanat in en fin!
Publicerat Maj 26, 201511 yr Om nu förstaskottet sitter rätt,, Varför ska du skjuta ett till??? dör den mer då eller (när du skriver klövvilt utgår jag från att det är med kula det skjuts)
Publicerat Maj 26, 201511 yr Det beror till stor del på hur terrängen ser ut. Är det öppet så man kan vänta med andra skottet så gör jag det, om djuret har tecknat tydligt och det kändes bra. Rådjur blir alltid i bogen på alla skott. Brukar vara full fart på dem och svårt att hinna med och det är inte heller mycket att äta där ändå. Älg kan man ju skjuta i halsen tills den stupar om det finns möjlighet. Är lätt att det är någon kvist i kulbanan och även om skottet kändes bra och du höll rätt så kan det skitit sig. Tecknar det inte någonting så skjut du igen
Publicerat Maj 26, 201511 yr Författare Kkjon. Till exempel för att hindra att den hinner gå över till grannmarken.. Sen har jag ju inte skjutit nåt klöv tidigare så om skottet satt rätt skulle jag nog inte känna mig helt säker på, även om det skulle vara känslan. Då tänker jag att jag nyttjar det gamla rådet att har jag börjat skjuta så fortsätter jag om jag har möjlighet.
Publicerat Maj 26, 201511 yr jag gick på det du skrev.. Om förstaskottet känns bra... men det behövs nog några skott på levande saker innan man kan lita på känslan. träna mycket på allt annat än vilt är mitt tips. Försök att ha en avslappnad och trevlig dialog med grannen så kanske du kan göra som vi gör här. Om djuret råkar dö på fel sida gränsen ringer vi grannen och säger vad som hänt och tar med djuret hem. Kräver att du är lika generös tillbaka mot grannen. Om det ska funka bör man undvika att jaga i/nära gräns.
Publicerat Maj 26, 201511 yr En nästan omöjlig fråga att svara på, det beror ju helt på hur,var osv.........vilken terräng, hur djuret har tecknat i första skottet, om djuret rör sig.....ja, du fattar säkert.
Publicerat Maj 26, 201511 yr Som andra är inne på, det beror ju på omständigheterna, känns första bra så är det sällan jag skjuter andraskott det är då på vissa drevjakter då man gärna vill att djuret ligger inom synhåll som det blir ett andraskott och då riktas det mot hals eller huvud beroende på vilka lägen som ges, känns förstaskottet inte riktigt bra så fortsätter jag att skjuta men vart jag skjuter beror ju på vad jag ser kan jag sätta andra i träffområdet så gör jag det i ett sådant läge.
Publicerat Maj 27, 201511 yr Ligger inte ett så pass litet djur som ett rå i smällen så sitter inte skottet där jag vill ha det, dvs genom bogarna. Då skjuter jag igen med samma riktvärde. Jag skjuter inte vare sig hals- eller huvudskott. /Markus
Publicerat Maj 27, 201511 yr Stoppa djur innan de går över gränsen är givetvis av olika vikt beroende på vem som är granne. Här är det oskriven lag att ingen någonsin gör anspråk på annans vilt som gått in och dött på ens mark.
Publicerat Maj 27, 201511 yr skulle säga att det skiljer givet förutsättningar men för att generalisera så enligt nedan - utan att låta oödmjuk så tror jag att jag är en av dom på det här forumet som har flest skott på drevjakt per säsong och i de fallen har jag bara en regel - börjar jag skjuta slutar jag inte förrän det ligger. jag tror att de flesta eftersöksjägare är rejält trötta på att höra att "det kändes bra så den bör ligga snart .." eller "den tecknade fint så jag tyckte det räckte" och jag kan spara en stackare från att behöva lägga hela natten samt undvika att orsaka onödigt lidande för ett vilt så gör jag det. det köttet som går bort vid en andrasmäll har jag råd att köpa i affären om köttbrist skulle råda. sitter jag på pyrsch är det annorlunda - då har man tid att se och avvakta så skulle det mot förmodan behövas ett andra skott placerar jag det mot lungor även det. hals-/huvudskott är inget jag håller på med av samma anledning som ovan - lite köttförstöring har jag råd med men fy fan att behöva stå där med kepsen i näven när eftersökaren avlivar ett djur jag skjutit av käken eller dragit en konturträff i halsen på.
Publicerat Maj 27, 201511 yr Författare pfrep: då tänker hag alltså någorlunda rätt. Att förlora lite kött har jag inga problem med. Vill gärna se att djuret ligger. Tack alla för feedback!
Publicerat Maj 27, 201511 yr Har man krökt fingret så är man ansvarig för att djuren går i backen så fort som möjligt och krävs det fler skott för att säkerställa detta så skall det aldrig vara någonting att fundera på! Sen måste man ta i beaktning när vi pratar om detta huruvida det är ett stillastående djur eller ett djur i fullt löp? Det är nämligen ganska skilda spelregler som gäller då om man ser till hur djuren tecknar. Ett stillastående djur tar max ett par steg innan det går i backen av ett korrekt hjärt/lungskott - generellt räknat, även om just dovhjort tecknar sämre än t ex älg, rådjur och vildsvin i mitt tycke. Ibland kan det ta någon sekund innan de reagerar ordentligt men detta lär man sig genom erfarenhet hur det fungerar. Pratar vi i stället nu om drevjakt där djuret är i fart när man skjuter så kan det vara helt omöjligt att veta att skottet tog på rätt plats och precis som pfrep skriver så skjuter även jag tills djuret är i backen! Inga försök mot hals eller skalle i detta fallet utan mitt i spjälstaketet med ett skott till, eller i värsta fall så många som det behövs. Måste man i något fall skjuta ett andra skott så skjuter man det åter igen i spjälstaketet för går inte djuret i backen så kommer det att sticka, och då finns inga marginaler! De flesta av oss kommer aldrig att kommentera ett andra skott som inte behövdes - men vi kommer rätt troligen att kommentera när ett andra skott uteblev när det behövdes...
Publicerat Maj 27, 201511 yr Detta är en populär post. Mycket bra input här! Men vill backa till innan första skottet lossas. Här väljer jag väldigt restriktivt vilka skott jag tar. En parameter jag väger in är om jag har tillräckligt med utrymme på mitt pass att få iväg ett eventuellt andra eller tredje skott mot vilt i rörelse. Hittar jag inte denna margina/ detta utrymmel har jag heller ingen möjlighet att släppa iväg det första skottet. Sen skiljer det inget i min bedömning om jag sitter vid en gräns eller mitt i en mark eller om djuret är i rörelse eller om det står stilla. Har fällt mycket vilt väldigt nära markgränser, mest stillastående men även vilt i rörelse. Det är en form av riskbedömning man får göra utifrån omgivning och den egna förmågan. Skjuter alltid mot spjälstaket/ bog, men har avfångat via huvudskott och skott mot hals - men det beror på vilket läge som bjuds och hur nära man kommer för att avfånga. Har jag börjat skjuta mot vilt så fortsätter även jag tills det ligger, den läxan har jag lärt mig redan... /M
Publicerat Maj 28, 201511 yr Att försöka lägga andra skottet i hals eller huvud finns det nog sällan utrymme för , åtminstone inte i kuperad terräng vilket det oftast är där jag jagar! Ett påskjutet rå skulle där hålla en hastighet som gör att jag siktar på största möjliga träffområde, att försöka finlira in en bula emellan öronen hade jag kanske försökt på ett djur som var på väg ifrån mig med annars endast ändalykten att skjuta mot. Bäst är att veta hur man ska bete sig redan innan situationen uppstår, annars försvinner viktiga hundradelar i ett lite trängre pass så jag tror att det är viktigt att hålla nere antalet sätt att lösa situationen på.
Publicerat Maj 28, 201511 yr Följe skott tas alltid under sämre förutsättningar än ett första skott. Första skottet kan man alltid vilja när det ska gå, mer tid att sikta in sig, djuret är mest troligt inte varse dig än. Ett andra skott sker under mer tidspress, svårare att välja träffpunkt och läge, oftast är djuret varse och på språng. (Ofta mer osäkert på säkra riktningar och bra kulfång vid andra skott där djuret rusar iväg. Med stor risk att bara dunka på för djuret ska ner och man bara följer i siktet och glömmer allt annat runt omkring....) Måste andra skott tas så är det i största träffområdet man försöker finna på. (Om tex djuret inte står kvar efter skottet och tydligt hänger med huvudet och ser medtaget ut. Då om jag anser det nödvändigt med fler skott så går jag på halskotpelaren eller huvudet.) Ser jag ett vilt som går ner i skottet och reser eller på annat sätt tydligt tecknar för träff, då smäller jag på tills det ligger eller jag inte längre på ett säkert sätt(passare, hundkarlar, riktningar utan kulfång osv) kan fortsätta. Eller att djuret inte längre syns... Ser jag ingen teckning i första skottet och jag inte får ett bättre läge för ett andra skott, än det första. Då inväntar jag hundförare/e-sök. (Hundförare själv och går de flesta e-söken i laget) Det är fler än en gång som första skottet tagit i en kvist eller helbommat av annan anledning, med något av skott 2, 3, 4, 5 tagit i buken eller i hasorna (Eller som en gång i örat rakt bakifrån). Med ett onödigt jobbigt e-sök som följd.
Publicerat Maj 28, 201511 yr Känns första skotten bra skjuter jag inte ett till. Känns det dåligt så skjuter jag så fort jag kan ett nytt mot lungpartet som jag hoppas för alla är det självklara valet. Klarar du att träffa halskotspelare 9 av 10 när du skjuter när djuret flyr så är det bara att lyfta på hatten och ställa sig i kön för att bli lärd hur du gör Enda gångerna jag skjuter i hals/huvud är med hagel om djuret kommer sakta eller på pyrsch med kula på håll under 150meter.
Publicerat Maj 29, 201511 yr Jag har inga som helst problem med att lossa andra skott ifall jag inte är helt säker på att djuret ligger efter första. I mitt fall går etiken före att kunna säga att man fällde det på första... Sen är jag väl ung o grön oxå men av de jag skjutit har det känts mycket bättre när djuret blir där på plats, av den anledningen skjuter jag ifall läge ges igen om jag inte är helt säker på mig själv. Tycker inte det är lönt att ta någon risk för ev eftersök. //Simon. Fint skare va serru
Publicerat Maj 29, 201511 yr Skjuter så gott som alltid bogskott. Chansen att missa ett skott mot centrala nervsystemet om djuret rör sig i skottögonblicket är inte helt försumbar. Det tar kulan 0,1 sekund att gå hundra meter. Träffområdet är bara fem cm max. Det ger en vingelmån på 2,5 cm. Blir inte mycket felmarginal om något oförutsett händer.
Publicerat Maj 29, 201511 yr Gällande skott mot hjärnan eller halsen så är det min uppfattning att om man ska skjuta dem så ska det helst ske med fragmenterande kulor för att öka felmarginalen något.
Publicerat Maj 29, 201511 yr Gällande skott mot hjärnan eller halsen så är det min uppfattning att om man ska skjuta dem så ska det helst ske med fragmenterande kulor för att öka felmarginalen något. Instämmer, ju blötare desto bättre! Med en del erfarenhet på området så är det min absoluta uppfattning. Det blir ofta stökigt, och som regel fall rakt ned. Skulle kunna visa på många exempel men de gör sig inte för allmänheten - sparar foton för egen del för att påminna om vad som krävs av mig för att ta ett sådant skott. Lättare att komma ihåg situationen och koppla till utfallet då. /M