Publicerat November 3, 200619 yr Jag har en Sauer&Sohn drilling modell 3000 12-7x57R, som jag ärvt av min farfar som också var vänsterskytt. Ett vapen som skjuter mycket bra om ej kanske någon estetisk 100 poängare men det kvittar för mig. Problemet är med dessa vapen att säkringen sitter på sidan av vapnet och inte på kolvhalsen som andra drillingar. Placeringen tillsammans med utformningen är idiotisk då den lätt tar i kläder och osäkrar då du fx går med hund med bössan på ryggen. Har fler än en gång krängt av mig bössan och funnit den osäkrad. Frågan lyder: vet någon om det finns någon möjlighet att bygga om denna säkring på något sett? Mvh Magnus
Publicerat November 3, 200619 yr Ring till bössmakaren (Hans Englund o Ola Nyhuus). De kan fixa det men det kostar en slant... Väl värt om man avser behålla vapnet!! //K9
Publicerat November 9, 200619 yr Författare Jodå om jag kommer så långt har nog deras firma varit den naturliga. Men frågan är hur omfattande ett sådant ingrepp blir. Det handlar väl förmodligen om en helt ny kolv?? Se bilder, en lösning kunde vara att kapa knappen något så den inte hakar i kläderna.
Publicerat November 9, 200619 yr Din Greenersäkring är ombyggd,normalt sticker dom inte ut som din utan ligger "flush" utmed kolven. Borde inte vara några problem att fila ner knappen,en ganska enkel operation kan du säkert göra själv. /Micke
Publicerat November 9, 200619 yr Författare Hur fanken har den kommit dit då ??? Bössan har varit i familjens ägo sedan 70-talet då den var ny. Men Ok, en kapning får det nog bli. Mvh Magnus
Publicerat November 9, 200619 yr Jo då det är klart att den borde tas ner lite men låt någon med bra vana göra det och sedan kanske se till att knappen nätskärs lite.... Det kanske är läge att lämna in pangen på en grundläggande rengöring och underhåll då kan du ju passa på.. /C
Publicerat November 9, 200619 yr Författare Jo då det är klart att den borde tas ner lite men låt någon med bra vana göra det och sedan kanske se till att knappen nätskärs lite....Det kanske är läge att lämna in pangen på en grundläggande rengöring och underhåll då kan du ju passa på.. /C ;D Kan hålla med om att fotot tyder på kass vapenvård. Brukar hålla lite bättre puts men fotot är taget precis efter en blöt dag i skogen. Det jag brukar göra är torka torrt med papper och sedan lägga en film med olja på mekanismen och gnida in kolven med stockolja, vilket gör att den ser lite skabbig ut. Efter säsong gör jag sedan ett mer komplett arbete. Skall lämna in bössan efter säsongen iaf.
Publicerat November 13, 200619 yr Hmmmmm tack för att du inte tog illa upp MKJ!!! Det jag skrev var lite okänsligt och plumpt, vill be så mycket om ursäkt.. Men skämt och plumpa kommentarer åsido, det är bra att lämna in vapen av detta slag regelbundet för tillsyn o rengöring, de kommer att hålla till våra barnbarn om vi gör så. ha det bra nu/ christian. ;D Kan hålla med om att fotot tyder på kass vapenvård. Brukar hålla lite bättre puts men fotot är taget precis efter en blöt dag i skogen. Det jag brukar göra är torka torrt med papper och sedan lägga en film med olja på mekanismen och gnida in kolven med stockolja, vilket gör att den ser lite skabbig ut. Efter säsong gör jag sedan ett mer komplett arbete. Skall lämna in bössan efter säsongen iaf.
Publicerat November 15, 200619 yr Författare Din Greenersäkring är ombyggd,normalt sticker dom inte ut som din utan ligger "flush" utmed kolven.Borde inte vara några problem att fila ner knappen,en ganska enkel operation kan du säkert göra själv. /Micke Pratade med en vapentekniker igår och han påstod att denna säkring kom i två optioner. Min pinne är för vänsterskyttar medans på högervapen var säkringen som du sa Micke, flush. (svårare att komma över med tummen för en vä-skytt. Skulle kosta en 5-600 att få ned den och nätskuren. Taget!
Publicerat November 16, 200619 yr Jag har för mig att Widforss sålde en Sauer & Sohn 3000 för tre-fyra år sedan där pipväljaren och säkringen "bytt plats", dvs. att Greener-säkring blivit pipväljare och den senare säkringstangent..Hur avancerad och dyr denna operation är har jag dock ingen aning om, än mindre vem som utfört arbetet..