Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Klurar på nytt kikarsikte 3-9x40, tips mottages!

Featured Replies

Publicerat

Jag funderar på att skaffa ett kikarsikte till en kombibock som jag håller på att köpa. Tanken är att skjuta med öppna riktmedel på lagom korta håll, och kunna slänga på kikarsiktet när det blir längre håll. 3-9x40 kändes som en lämplig storlek.

Jag kollar såklart även på begagnade grejer, så det behöver jag inte tips om just nu. Men vilken av dessa hade ni valt? För-/nackdelar?

Vortex diamondback 3-9x40

Vortex viper 3-9x40

Zeiss terra 3-9x40

När jag letat runt så ligger dom två sista (beroende på rabatter och kampanjer) ganska nära varandra i pris.

Tips, råd, kommentarer?

Publicerat

Jag letade nyligen efter något liknande och tittade bland annat på de sikten du nämner. Gillade dimondbacken bäst. Bra skärpa och kontrast. Terran tyckte jag var för dyr i förhållande till optiken.

Publicerat

Jag har ingen erfarenhet av Zeiss eller Vortex i de prisklasserna men Bushnell är bra mycket optik för pengarna i 0 - 5000 kr segmentet. Stabil och pålitlig mekanik i deras Elite serie.

Ett Bushnell Elite 3500 3-9x40 skulle jag kolla på. 

Har själv haft ett 2,5-16 i deras 6500 serie som jag var mycket nöjd med. 

// Daniel

Publicerat

Har ett burris fullfield E1 3-9x40 som jag är väldigt nöjd med för pengarna, belysning som funkar bra när det skymmer med.  :thumbsup:

Publicerat
  • Författare

Tack för era svar! Hur står sig Busnehll Elite 3500 3-9x40 mot Vortex Viper och Zeiss Terra? Jag kanske kan få ett sånt (i mycket bra skick, snudd på oanvänt) till samma kostnad.

Publicerat

När jag hade kombibock körde jag ett gammalt fast zeiss 6x42 i snabbfäste. Optiskt var det nog bättre än samtliga du har på förslag och definitivt billigare. Kanske något att fundera över.

Publicerat
  • Författare

Absolut, jag funderar på begagnade grejer av olika slag parallellt med att jag funderar på att köpa nytt. Ett av problemen med begagnat är att jag inte gärna köper utan att först ha tittat på det, och det begränsar mina valmöjligheter rejält just nu. Å andra sidan har jag inte bråttom... :)

Publicerat

Kör på Vortex du ;)