Hoppa till innehåll

Hornady vs Lee laddverktyg


Islänningen

Recommended Posts

Har börjat leta efter utrustning för handladdning.  Lutar åt att jag köper Hornady L´n´L kittet.

Verkar dock vara lite svårt att hitta laddverktyg för 6.5x55.  Ingen av dom butiker som jag har kontaktat, har dessa hemma.

 

Fick dock tipset att köla Lee´s verktyg.  Som säljaren sa, "Då får man tre verktyg i satsen, medan Hornady har bara två"

Dessa ska tydligen gå att använda i Hornady-pressen, men hur är det med kvaliteten mellan dessa??

 

Och är det någon förbättring att ha tre verktyg istället för två?

 

Finns det några andra verktyg som ni rekommenderar?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Själv har jag köpt LEE´s collet neck die och Dead Lenght Bullet seater till 6,5x55. Tycker kvaliten på LEE´s verktyg är bra mot priset. Och ska man halskalibrera tycker jag att LEE´s collet die är helt överlägsen. Och förbättring att få tre verktyg gentemot två? Det beror väl på vad du hade tänkt göra? Och vilka tre verktyg det är som följer med? Om det är ett hel, ett hals och ett kulisättar verktyg är det väl bra om om du har tänkt köra halskalibrering för tillslut måste ju hylsan ändå helkalibreras. Enda nackdelen med LEE´s verktyg är ju låsmuttrarna som jag tycker är dåliga med i hornady pressen kan du ju köra Lock N Load bussningar.

 

Men överlag skulle jag rekomendera ett annat laddkit än Hornady. Varken deras Krutdoserare eller vågen som medföljer är speciellt bra, skulle hellre satsa på ett kit med en bra balansvåg då billigare digitalvågar sällan blir bra.  

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men överlag skulle jag rekomendera ett annat laddkit än Hornady. Varken deras Krutdoserare eller vågen som medföljer är speciellt bra, skulle hellre satsa på ett kit med en bra balansvåg då billigare digitalvågar sällan blir bra.  

Jag har klämt på Hornady-pressen (dock aldrig använt den aktivt) och sorterat bort den som ointressant för mig. Om man vill ha en press i lättmetall (likt Hornady) finns det ju betydligt billigare Lee-paket.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har inte mycket erfarenhet, men har både lee och Hornady verktyg till pressen. Och tycker hornady är klart bättre, men ibland är det smak och tycke som spelar in.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fördelen med att köpa kit, är att dom är billigare än att köpa prylarna var för sig.  Men självklart, så finns det kompromisser vad gäller dessa kit, annars skulle dom inte vara så billiga.

 

Hur skulle då eran optimala utrustning se ut?  Vilken press?  Vilket verktyg?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har läst och själv undersökt vad som finns på marknaden genom att åka runt och klämma på pressar och verktyg sedan förra sommaren. Först nu har jag bestämt mig. Det blev till slut en Redding Big Boss II-press, men jag var egentligen inne på att köpa en Lee Classic Cast (men den fanns inte inne när jag skulle beställa).

 

Vad gäller verktyg verkar de flesta i princip helt eniga om att de två bästa tillverkarna är Redding och Forster.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men som sagt med verktyg så beror det väl på helt hur du ska kalibera hylsorna och vad du har för krav på grejjorna? För just hals tycker jag att LEE collet är bäst. Sen lovordar ju många Reddings verktyg med bussning. Och just press skulle jag säga RCBS rock chucker eller Redding Big Boss 2. Kör Redding boss själv men skulle hellre ha en Big Boss.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Personligen tycker jag LEE är otroligt prisvärt. Jag har rcbs/hornady/lee verktyg. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag använder Lees karbidverktyg till 9x19 och det funkar utmärkt.

Angående Hornadys kit så är vågen kanske inte den bästa, men krutmåttet är bra, men du måste "brejka in det" genom att dra en burk krut eller två genom det så du får grafit överallt. Efter det doserar det väldigt fint.

Tips på uppgradering är deras mikrometer-insert.

Hornadys press tycker jag också är bra. Gillar deras bussningar som gör det enkelt att byta kaliber. Mycket bra repeterbarhet (håller 0.001 tum).

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det var länge sedan jag körde med lee verktyg men jag hade en hel del förr. Har nog kört med alla fabrikat men har bytt ut dom jag inte varit nöjd med. Har väl runt 5-6 st redding några forster ett rcbs och ett hornady. Samt ett customverktyg från stenroos

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 5 weeks later...

Det blev varken Hornady eller Lee.  Befinner mig i Florida just nu, och snubblade över ett RCBS Rock Chucker Supreme kit.  Hamnade på 520$ inklusive pressverktyg för halvsjuan samt 14kg i bagaget.  Tur att man har inte handlat så mycket annat :tongue:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...