Publicerat Maj 28, 201510 yr Blir inte klok på min "lillebössa" Benelli Becaccia cal.20. Har nu fått till skyttet hyfsat efter att ha bytt från vänster till högerskytt (ögonskada) Har kortat kolven och har nu en för mig bra anliggning. Men greppet... för långt fram till avtryckaren så handleden för en konstig vinkel då jag måste flytta framåt/uppåt på kolvhalsen för att nå fram till rätt position på avtryckaren. Har nu testat och tillfälligt fyllt ut greppet framåt men det hjälper föga då jag skulle vilja ta ur kolvhalsen ovanifrån så att jag får "ner" handen så greppet blir naturligt. (mer pistollikt) De som utövar pistolskytte känner igen problemet med vissa anatomiska kolvar där man är tvungen att vinkla handleden framåt/nedåt för att få en rak siktlinje. Förstår inte konstruktionen, finns det en fördel med detta "raka" grepp? har någon haft samma problem och kanske även hittat en lösning?
Publicerat Maj 29, 201510 yr Har små händer och har inte heller fått "grepp" om Benellis grepp.........Vet att de även nämt detta när de gjort artiklar i Vapentidningen.
Publicerat Maj 29, 201510 yr Allt kan inte passa alla, för egen del är Benelli, Sauer och Mauser genialiska företag när det gäller kolvmått. De flesta gör för petita kolvar på alla håll för mig så det torde inte vara svårt att finna något som passar dig.
Publicerat Maj 29, 201510 yr Författare Jag förstår att det inte går att göra en kolv som passar alla, det följer ju också med brickor så man kan justera den i viss mån, och vad gäller kolvlängden är det väl bra om den är lite längre än normalt, kapa är ju lite lättare än att förlänga. Men... har svårt att förstå att även om kolvlängd, skränkning etc är ok, hur skall man kunna ha en ergonomisk rätt vinkel på handleden med den utformningen. Grunden är väl dock att man i så stor utsträckning som möjligt ska kunna hantera bössan utan att ha vissa muskelgrupper som måste spännas/sträckas för att få ett bra grepp. Det talas som mest om hur viktigt det är med kolvlängd, skränkning etc, för att få ett så naturligt anlägg som möjligt. Känns som kolvgreppet är en ofta förbisedd faktor och jag tror många kämpar med detta men känner det svårt att åtgärda, och den nuvarande konstruktionen gör det inte lättare i alla fall. Som jag förstår är väl kolven rak på en sbs för att man lätt skall kunna flytta handen till nästa avtyckare, men varför ha en snarlik konstruktion på Benellin med en lång smal kolvhals. Har ingen direkt lösning på problemet som jag kan meddela Benelli , vill bara lyfta frågan och höra om andra har liknande problem, kanske någon med mer kunskap kan förklara att det är den bästa kompromisslösningen av ett grepp eller någon att det finns en annan orsak?
Publicerat Maj 29, 201510 yr Jag kan inte greppa ruger no1 ordentligt, avtryckaren hamnar i inre pekfingerleden. Lämnar den åt andra även om jag gillar den för övrigt.
Publicerat Maj 29, 201510 yr Det beror på en massa ovidkommande saker egentligen - grundkruxet är greppets diameter och hur långt från avtryckaren man sätter det. Är greppet för stort når inte tummen runt som den ska och man hamnar fel med handleden. - samma sak om man har fel avstånd mellan grepp och avtryckare - då kommer som regel långfingret i konflikt med varbygeln. Normalt sett eller kanske traditionellt sett är typen av grepp mer kopplade till rekyl och laddvikt än pipkonfiguration - desto tvärare grepp desto mer rekyl tar skjuthanden upp - greppet påverka i allra högsta grad den upplevda rekylen. Men sedan kommer vi till de lite mer irrationella sakerna - marknadens krav. Som regel går det inte att sälja en bock eller automat med rak kolv om man inte kallar den "upland" eller något åt det hållet - för då köps den av fågeljägare med hund. Andra vill ha den look som ett svulstigt och lätt överjäst pistolgrepp ger. Och eftersom grundekoncptet på i princip alla måtten på en hagelgolv följer devisen "hellre en aning för högt/långt/stort" än "för litet/kort/lågt" så är kolvarna som regel en aning för stora för de flesta (de är alltid för låga för mig). Jag misstänker att det är greppets ovansida som är för stort för din del., då kommer du inte runt greppet och pekfingret blir för kort vilket du kompenserar med att hålla snett vilket gör att handleden vinklar fel. /T
Publicerat Maj 29, 201510 yr Författare Tack pmt... Intressant det där med pistolgrepp o rekyl, har inte tänkt på det men naturligtvis påverkar det. Min kolvhals är inte för tjock, men då jag inte når avtryckaren är jag tvungen att föra handen framåt vilket också medför att den då också går uppför halsen , vilket i sin tur innebär att för att avfyra måste jag föra avtryckarfingret bakåt men också snett uppåt vilket ger en helt fel avfyring. Man lägger så mycket tid/pengar på hundträning, skjutbanan, jakt etc. att när man då får chansen på fågel känns det inte bra att missa för ett halvtaskigt grepp. Känns som en halvdan modifiering inte heller hjälper så mycket. Har inte sett någon helt omgjord kolv på en halvautomat, undrar varför då detta måste vara ett problem för många? eller...?. Funderar skarpt på att låta någon duktig kolvmakare göra en ny kolv, (man kan ju inte ge efter för "marknadens krav") någon som har tips på en lämplig kandidat?
Publicerat Maj 29, 201510 yr Jag sa inte att greppet som sådant var för stort - jag sa att greppets ovansida var för stort..... Då kommer handen för högt upp och i fel vinkel. /T
Publicerat Maj 29, 201510 yr Författare Japp.. motsäger inte vad du sagt.... apropå ny kolv på automat, funderade lite varför ingen gör det. Auton i sig anses väl vara lite obskyr, lite sån där slit o släng bössa, skall fungera i alla väder , plaststock och inget man putsar och rengör mer än en gång om året, men rent prismässigt kostar den mer än vad många bockar /sbs kostat för många som byggt ny kolv, men då är det ju "värt" att göra det. Visst är en sbs estetiskt tilltalande och har inget alls emot dom. Estetik...jaaa.. men funktion är också viktigt. Men...nu skulle jag ju inte ha något emot att ha en engelsk cal.20 sbs, bara för att jag "vill" ha en sådan, oavsett hur den passar bara för att den är så estetiskt tilltalande, jooo... jag vet ..lite motsägelsefullt... har dock ingen direkt erfarenhet av att skjuta med en sådan , kanske någon kan kommentera "greppvänligheten"/"skjutbarheten" och för/nackdelar hos en slik bössa.
Publicerat Maj 29, 201510 yr Ingen? Jag tycker det formligen dräller av eftermarknadskolvar till de flesta modeller....... Döremot är det avgjort en nackdel på plastkolvar när måtten inte stämmer. En bra SvS är livligare och rappare än halmfläktarna som ofta blir lite stabbiga och tröga - greppbarheten på en engelsk kolv eller en med ett flackt pistolgrepp är enbart kopplad till diamterern på greppet - där får man vrida handen tills handleden får den vinkel som är bekväm - om det sedan stämmer med spakarna är en senare fråga men generellt sett är det sällan problem med att folk får fel grepp på de kolvarna. T