Publicerat Maj 31, 201511 yr Min morfar har gått ur tiden i dagarna Har att förvalta hans vapen, två som ska destrueras, men en sån här banmauser eller Hemvärnsmauser modell vägstör. Systersonen vart klar med jägarexamen i förrgår och en tanke slog mej.. i stället för att skrota mausern, kosta på kolv, trycke, säkring och att systersonen tar bössan? Kostnad? Dåligt med tid så detta blir en snabbfråga!
Publicerat Maj 31, 201511 yr Vad är affektionen värd? Urkass investering men allt mäts inte i pengar.
Publicerat Maj 31, 201511 yr Trist med morfar... Med tanke på vad många ordentligt ombyggda m/96 går för när de säljs så skulle jag tippa på att det ändå är betydligt billigare att i sådana fall köpa en redan modifierad bössa än att sätta smeden på jobbet - men man skall aldrig förkasta affektionsvärdet på saker och hade det varit min morfars bössa det handlade om så hade jag aldrig tvekat på att låta bygga om den för att den skulle kunna gå vidare! Har dock ingen aning om vad det skulle kosta nuförtiden för det är nog inte så vanligt med ombyggda m/96 längre utan det är större efterfrågan på original med matchande nummer.
Publicerat Maj 31, 201511 yr Är mausern ombyggd typ cg63/80? då behöver du nog inte göra något med trycket tycker jag.
Publicerat Maj 31, 201511 yr Jag tror också det är en usel investering, men kan ändå vara trevligt att göra det för att behålla bössan i familjen ett tag. Boydsstock 1500kr, Boldtrycke med sidosäkring 800 kr. Behöver den borras för kikarmontage kostar det väl någon tusenlapp. Det är pengar du aldrig får igen och du får lätt en bättre bössa att börja med för samma slant. Men affektionsvärdet kan bara du ta ställning till
Publicerat Maj 31, 201511 yr I runda slängar - Trycke 1000. Boydskolv 1000. Plastbäddning 64kr (biltema epoxi) Ha kvar säkringen men korta av den lr vänd på den. Vad en smed tar går inte att säga då det är så ofantligt olika.
Publicerat Maj 31, 201511 yr Författare Något affektionsvärde finns inte tror jag.. Att morfar sköt med bössan i sin ungdom må vara hänt men den har nu stått i 40 år eller något i en garderob och skyttet har aldrig varit stort i morfars liv under de åren jag känt honom. Tror att den här bössan ska destrueras, att hitta en vettig studsare åt Chrille torde inte vara några problem. Hänger på en fråga direkt.. och detta är lite pinigt, borde ha koll på detta. Kan man lämna in vapen till polisen för destruktion eller lämnar man till vapenhandlare?? Iövrigt, tack för värdefull input, ska dra siffrorna för Chrille så får han besluta men jag kommer att rekommendera honom att hitta något annat.
Publicerat Maj 31, 201511 yr Jag byggde om min gamla banmauser för sådär en 10 år sedan, bytte säkring och stock, borrade för kikare allt som allt gick det löst på 3000 vilket är helvetes massa mera pengar än vad den kostade. Skall den på destruktion så skall den lämnas till polisen oladdad och isärtagen tillsammans med licensen.
Publicerat Juni 1, 201511 yr Detta är en populär post. För många år sen köpte jag en gammal armemauser för den var billig. Vill minnas dom kostade 300 kronor i Stockholm.. Detta var mitt första stapplande försök att skruva på vapen. Och tanken var att jag skulle ha en BILLIG bössa Den var ett ständigt rullande "projekt" som, när den var klar, sammanlagt hade kostat mer än vad en CG-2000 (som var ny då, och som var grejen man "skulle ha") kostade- och fortsfarande var något gammalt "urk" Att gamla påken sen sköt något alldeles otroligt bra - och det gör dom flesta av dom- är en annan historia. Skulle tro att en bra m/96 eller en CG-63 slår det mesta moderna billigskit på fingrarna i precision. Men det är fortfarande en 120 år gammal militär- konstruktion Tyskarna och Jänkarna lovordar dom däremot..... Nu är bössan skrotad- efter jag har loggat ca 12000 skott genom pipan: i bössans dödsryckningar där jag testade hastigheter med kronograf genom att kapa pipan 2 cm i taget höll den fortfarande en enkrona på 100 meter- då var det inga mätbara bommar den första decimeter i pipan framför patronläget... Ny vilar den tryggt som armeringsjärn i något brofundament någonstans.... Men bästa minnen av den är alla duster med pmt på grannkanalen om malajrören
Publicerat Juni 1, 201511 yr Jag tog bara med min bössa och licensen till polisen. De tar emot bössa och ammo för destruktion. Kan vara bra att boka tid med en vapenhandläggare så de har tid att skriva av bössan och ge dig kvitto. De ber dig att komma med vital del för sig. Tydligen har det hänt att folk lämnat in laddade vapen.
Publicerat Juni 1, 201511 yr Författare Blir destruktion, ska försöka finna några licenser men mej veterligen finns inga, måste kolla det.. Vet dock, med 100% säkerhet att bössorna inte var illegala.. Morfar var noga med sånt.
Publicerat Juni 1, 201511 yr Plocka bort alla icke licenspliktiga delar- dom kan komma till nytta för någon annan senare... Vad som ska lämnas in är: pipa, låda och TOMT slutstycke- Detta är TILLSTÅNDSPLIKTIGA delar. ALLT annat kan köpas över disk Att polisen står och glappar vid disken om att vapnet ska vara komplett är HELT utan lagstöd Jag brukar fråga vilka träsorter som är licensbelaggda- och sen när? Visa mig gärna vart i lagtexten det står... Även polisen ska följa lagarna.. Jag beklagar förlusten av din morfar.
Publicerat Juni 1, 201511 yr Jag brukar fråga vilka träsorter som är licensbelaggda- och sen när? Visa mig gärna vart i lagtexten det står... Ha ha! I Lund har de slutat med den frågan....... Men visst hade varit kul mormors fåtölj blir licenspliktig för den har ben av valnöt. /T
Publicerat Juni 1, 201511 yr Gör du det själv och köper begagnat så kan du nog pussla ihop bössan för 1500kr. Kolv 1000kr platbässning 100kr begagnat bold trycke med sidsäkring 400kr Det är ju om just bössan betyder något för dig/honom. Annars är det ju bättre att köpa en som redan är klar. Tex denna. http://www.blocket.se/gavleborg/Mauser_M96_6_5_55_58620211.htm?ca=8&w=3 Fast då hade jag nog letat fram en M98 istället
Publicerat Juni 1, 201511 yr Författare Då bössan inte har ngt värde på något sätt så spelar det ingen roll.. om de eldar upp träbitarna eller jag så jag skickar in dem kompletta. Ringde och snackade med ett stationsbefäl där nu, skittrevlig, så det ska inte vrångas ngt Dessutom jobbat med flera av assistenterna i repan