Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Statistik avslag enligt "vapenpolicyn"

Featured Replies

Publicerat

Hej,

Jag är lite nyfiken på hur många licensansökningar förbundet yttrat sig om och avstyrkt pga vapenpolicytyckanden från 2012 till dags dato ? OBS det gäller endast de fall där avslagen baserats på policyns utformning och dess uttolkning. Ett svar med antal tyckanden/år emotses.

Raggarö

• 2 weeks later...
Publicerat

Hej!

2013 är det år vi har mer exakt statistik, annars brukar vi yttra oss i ca 100 ärenden per år av landets ca 65 000 licensansökningar.

2013 var det 110 ärenden varav 36 var avstyrkanden (33%) och tillstyrkanden var 74 st (67 %). Det finns inga uppgifter på hur många som enbart berodde på vår policy, utan detta är allt rakt av oavsett skäl. Det går heller inte bara att helt frikoppla policyn från tex NVV regler eftersom policyn bl.a. är en uttolkning av såväl NVV regler som vapenlagens olika bedömningskriterier. Enligt min bedömning är det därför ett mindre antal, eller tom ett väldigt litet antal som "bara" beror på policyn.

Mvh

Publicerat

Det intressanta är hur många gånger ni gått emot Polismyndigheten i ärenden samt hur många gånger ni tillsammans med NVV gått emot Polismyndighetens uppfattning i ett ärende?

Publicerat
  • Författare

Tack för info.

Raggarö

Publicerat

Eftersom polisen frågar oss innan de beslutar får vi sällan veta vilka beslut de tar sedan så någon sådan statistik har vi inte. Ibland får vi dock veta det, tex när polisen i Norrbotten nekade en person licens på en Blaserpipa mot vårt yttrande. För ett tag sedan nekades också en person i Västerbotten licens på pipor på samma sätt.  I dessa fall har vi alltså tillstyrkt och stödjer sökandena i domstolsprocessen mot polisen. I ett tredje fall nekades en person licens på ett sjunde jaktvapen i Västerbotten trots att vi tillstyrkt och där fick personen rätt i domstol med vår hjälp. I de flesta fall följer dock polisen våra rekommendationer. NVV yttrar sig så sällan så där har vi nog mig veterligen inte tillsammans yttrat oss mot polisen. Oftast är NVV och vi överens - det är bara i två fall jag kan påminna mig som vi gjort olika bedömningar.

Publicerat

Tack för svar.

Menar du att ni inte är intresserade av ärendet efter ert yttrande? "Fire and forget?"

Det låter inget vidare tycker jag.

Publicerat

Problemet är att vapenärenden är sekretssbelagda och därför lämnar inte polisen ut besluten till oss - men visst håller jag med dig om att vi borde kunna få en bättre uppföljning! jag ska framföra det önskemålet.

Publicerat

Menar du att ni får veta vem som sökt licens på ett visst vapen innan ni yttrar er i frågan om vapnet är lämpligt eller ej?

Att ni får mer detaljer när det handlar om ett sjunde vapen förstår jag. Men namn och osv borde inte vara intressant?

Och drämed borde det inte heller vara ett sekretessbrott om de meddelar er ifall de avviker eller tillstyrker ert yttrande?

Eller har jag misuppfattat det helt?

// Henrik

Publicerat

Nej men om vi ska få se besluten så finns ju namnet där... Och om de ska sitta och maska namnen bara för att skicka till oss så tar de på sig mer uppgifter som ger längre handläggningstider... Jag tror frågan är akademisk - i de fall de inte följer våra rekommendationer upplever jag att vi har fått reda på det, på ett eller annat sätt. Men jag ska som sagt föra fram önskemål om bättre uppföljning, på lämpligt sätt.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.