Publicerat Juni 1, 201510 yr Är sjukt sugen på en ostätarkniv, dvs inte en sådan man äter ost med utan en sådan som ostätare har tillverkat, har en svag sida för barrel locks och ring locks med flera lite exotiska låsningar på fällknivar, är det fler här inne som delar min åskådning och har tankar om saken? /Christian
Publicerat Juni 1, 201510 yr Nädå.. du är inte ensam, dom har fina, och vissa väldigt ändamålsenliga knivar... som är svåra att värja sig emot.
Publicerat Juni 1, 201510 yr Författare Skönt att erhålla vetskapen om att jag inte är ensam i min lockelse, nåja, om jag hittar någon riktigt väl prisad variant kommer jag att slå till, annars har jag mest köpt bly för hela pengen på sista tiden. /Christian
Publicerat Juni 1, 201510 yr Har några Opinel.. Rätt bra brukakniv att ha i fickan. Känns lite "smäckig" mer tål nog mer än vad man tror. Mycket trevligare än vilken Eka som helst..
Publicerat Juni 1, 201510 yr Jag har en Opinel som jag fått i gåva av min bror. Trevlig liten kniv med cirka 8 cm blad i kolstål, så den går lätt att få riktigt skarp. Jag har den mest till att skära bort rester av hinnor med mera när jag kokat råbockskallar.
Publicerat Juni 1, 201510 yr Jag har också några opinelknivar. Det är trevliga och smidiga knivar som man kan få riktigt vassa sen är det ju kul med lite fransk knivkultur. Opinel har ju varit skickliga på att marknadsföra sin knivtyp, vilket är bra för det är en bra kniv. Det finns en annan fransk fällkniv som har ett bladlås format som ett bi men knivtypen är inte namnskyddad så nu finns det en jäkla massa billiga kopior och annat mög att köpa. Köpte min senaste opinel i en trevlig jaktbutik i Strasbourg.
Publicerat Juni 1, 201510 yr Har en Opinel i min manbag och köpte en ospetsig dito till junior. My first Opinel heter den så där lagom ofyndigt. :-) Trevliga knivar i all sin enkelhet.
Publicerat Juni 2, 201510 yr Opinels svampplockarkniv är riktigt trevlig. Skickat från min iPhone med Tapatalk
Publicerat Juni 2, 201510 yr Såg mååånga på vår tur genom franska alperna i fjol. Finns allt från nagelpetarknivar till röjare som klarar träd upp till 3"... Fulsnygga liksom!
Publicerat Juli 14, 201510 yr Här är en till som använder sig av opinel! Ur deras sortiment har jag flera favoriter, No,18 saw, en ständig följeslagare i både skogen och trädgården. Perfekt när man behöver justera kvistar o dyligt för att förbättra passen. No.8 slim har jag stor nytta av då den dagligen följer med. Deras små köksset som "fiftes" är super och en bra present att ge bort. Vackra och användbara ting, snille å smak. Mkt glädje!