Publicerat Juni 2, 201511 yr Vill gärna börja många lite mink, men har lite frågor... Vilka minkfällan är mest effektiva? Och vart köper jag de för bästa pris? När på året är det som lättast att få dem? Dela gärna med er om tips hur man lyckas!
Publicerat Juni 2, 201511 yr Trapper90 och ihjälfällan är effektiva på mink. Bäst är att nyttja fällorna för genomgångsfångst..då fångar de från två håll vilket är bra vid åar..bäckar och stränder. Fällorna kan byggas in så enda vägen fram går genom fällan.
Publicerat Juni 2, 201511 yr Tycker också fällor av genomgångstyp fångar bättre. Ställ gärna fällan någon meter från strandkanten, lägg stockar/grenar mot fällans öppningar så minken leds in i fällan, lägg dun eller äggskal i öppningarna. Täck fällan med krafs som ligger på marken så den smälter in. Bäst resultat har vi fått i feb/mars och på sensommaren.
Publicerat Juni 2, 201511 yr Conibear fällorna har blivit godkända. Billigaste alternativet. Kräver lite plats och mindre jobb än de andra. Fast trapper 90 och ihjäl mink fungerar bra de också.
Publicerat Juni 3, 201511 yr Va när har Conibear blivit godkänd? Vilka är det isf...? För kom över en Conibear förra sommaren så då kanske man kan ta o använda den..
Publicerat Juni 4, 201511 yr Läs här: http://www.naturvardsverket.se/upload/stod-i-miljoarbetet/rattsinformation/beslut/fangstredskap/beslut-fangstredskap-belisle-super-X120-mard-20140311.pdf Halva priset mot trapper 90 och mycket lättare att frakta. Har inte själv använt den men konstruktionen är inte direkt oprövad på andra sidan pölen. En jag pratat med säger att den skadar skinnet då den slår för hårt. Inget som jag bryr mig i då det för egen del endast handlar om viltvård.
Publicerat Juni 4, 201511 yr Gissar att det lätt kan bli felfångst av Utter om man sätter den lite fel.
Publicerat Juni 4, 201511 yr Det är väl samma regler som gäller för alla andra fällor för mink & mård som placeras på marken.Skyddstunnel och ett givet mått på ingångs hålet! Följer man det så blir det sällan fel!! Men allt kan ju hända...
Publicerat Juni 5, 201511 yr Det är inte när man gör rätt det är risk för felfångst. Utan när man gör fel. Uttern går inte in i en fälla placerad 90cm från marknivå. Eller i en fälla med litet ingångshål. (Tror det är 70mm som gäller) Men sätt en fälla med hål för mård (vill minnas 90mm men är osäker) på marknivå nära vattendrag och risken är uppenbar.
Publicerat Juni 5, 201511 yr 70mm för mink och 90mm för mård. Ingångstunnel på 30cm vid markplacering..
Publicerat Juni 5, 201511 yr Läs här: http://www.naturvardsverket.se/upload/stod-i-miljoarbetet/rattsinformation/beslut/fangstredskap/beslut-fangstredskap-belisle-super-X120-mard-20140311.pdf Halva priset mot trapper 90 och mycket lättare att frakta. Har inte själv använt den men konstruktionen är inte direkt oprövad på andra sidan pölen. En jag pratat med säger att den skadar skinnet då den slår för hårt. Inget som jag bryr mig i då det för egen del endast handlar om viltvård. Hehe... Jag räknar Belisle och Conibear som olika fällor..Men jo jag tycker att det är lite synd att Belisle bara är godkänd för Mård än så länge iallafall..