Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

minkfällor

Featured Replies

Publicerat

Vill gärna börja många lite mink, men har lite frågor...

Vilka minkfällan är mest effektiva? Och vart köper jag de för bästa pris?

När på året är det som lättast att få dem?

Dela gärna med er om tips hur man lyckas! :)

Publicerat

Trapper90 och ihjälfällan är effektiva på mink. Bäst är att nyttja fällorna för genomgångsfångst..då fångar de från två håll vilket är bra vid åar..bäckar och stränder. Fällorna kan byggas in så enda vägen fram går genom fällan.

Publicerat

Tycker också fällor av genomgångstyp fångar bättre. Ställ gärna fällan någon meter från strandkanten, lägg stockar/grenar mot fällans öppningar så minken leds in i fällan, lägg dun eller äggskal i öppningarna. Täck fällan med krafs som ligger på marken så den smälter in. Bäst resultat har vi fått i feb/mars och på sensommaren.

Publicerat

Conibear fällorna har blivit godkända. Billigaste alternativet. Kräver lite plats och mindre jobb än de andra. Fast trapper 90 och ihjäl mink fungerar bra de också.

Publicerat

Trappern.se ger bra rabatt på sina trapper 90 om man köper flera. 

Publicerat

Va när har Conibear blivit godkänd? Vilka är det isf...? För kom över en Conibear förra sommaren så då kanske man kan ta o använda den..

Publicerat

Läs här: http://www.naturvardsverket.se/upload/stod-i-miljoarbetet/rattsinformation/beslut/fangstredskap/beslut-fangstredskap-belisle-super-X120-mard-20140311.pdf

Halva priset mot trapper 90 och mycket lättare att frakta. Har inte själv använt den men konstruktionen är inte direkt oprövad på andra sidan pölen. En jag pratat med säger att den skadar skinnet då den slår för hårt. Inget som jag bryr mig i då det för egen del endast handlar om viltvård.

Publicerat

Ser att det endast gäller fångst av mård. :sad:

Publicerat

Gissar att det lätt kan bli felfångst av Utter om man sätter den lite fel.

Publicerat

Det är väl samma regler som gäller för alla andra fällor för mink & mård som placeras på marken.Skyddstunnel och ett givet mått på ingångs hålet!

Följer man det så blir det sällan fel!! Men allt kan ju hända...

Publicerat

Det är inte när man gör rätt det är risk för felfångst. Utan när man gör fel. Uttern går inte in i en fälla placerad 90cm från marknivå. Eller i en fälla med litet ingångshål. (Tror det är 70mm som gäller) Men sätt en fälla med hål för mård (vill minnas 90mm men är osäker) på marknivå nära vattendrag och risken är uppenbar.

Publicerat

70mm för mink och 90mm för mård. Ingångstunnel på 30cm vid markplacering..

Publicerat

Läs här: http://www.naturvardsverket.se/upload/stod-i-miljoarbetet/rattsinformation/beslut/fangstredskap/beslut-fangstredskap-belisle-super-X120-mard-20140311.pdf

Halva priset mot trapper 90 och mycket lättare att frakta. Har inte själv använt den men konstruktionen är inte direkt oprövad på andra sidan pölen. En jag pratat med säger att den skadar skinnet då den slår för hårt. Inget som jag bryr mig i då det för egen del endast handlar om viltvård.

Hehe... Jag räknar Belisle och Conibear som olika fällor..

Men jo jag tycker att det är lite synd att Belisle bara är godkänd för Mård än så länge iallafall..