Publicerat Juni 6, 201511 yr Jag önskar svar kring huruvida det är någon fördel med 60cm pipa kontra 56cm till kaliber 308w som egentligen inte tarvar så lång pipa. Föredrar 60 pga balansen men är det någon fördel hastighetsmässigt? 52cm till 56 borde göra större skillnad.
Publicerat Juni 6, 201511 yr Har haft både lång och kort pipa i 308w, det är endast på de lite längre hållen 300m+ jag märkt skillnad med olika laddningar. Men 308w är väl just den kalibern som piplängden inte spelar en avgörande roll. Man brukar ju säga att man förlorar 2 m/s per cm.
Publicerat Juni 6, 201511 yr Författare Då tolkar jag det som att 60 kontra 56 inte ger några närmare fördelar men inte skadar
Publicerat Juni 6, 201511 yr Författare Kanske äts mynningsflamman upp mer med en lång vilket kan vara positivt på åteln ?
Publicerat Juni 6, 201511 yr Har haft från 62-45cm 50 cm är optimalt på 308win. Då med dämpare. Och lätta kulor i 150 grain. S.
Publicerat Juni 6, 201511 yr Författare Då tror jag att jag går på 60cm pipan då det ger rätt balans för stunden, skulle jag komma att använda dämpare i framtiden så är det ju en tämligen smal sak att lämna in den för gängning/kortning. Fick nyss reda på att jag får en 60cm 8x57js pipa till samma pris som 308an men frågan är om jag märker någon praktisk skillnad. Ska lära mig handladdandets konst i närtid och efter en snabb titt hos diverse jaktbutikers sidor verkar kultutbudet i cal 30 vara mycket bättre än 8mm.