Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

"Lånelicens/tillstånd" i väntan på licens

Featured Replies

Publicerat

Om jag redan har licens för ett klass 1 vapen, kan man då nyttja låneförfarandet ca 6v (3st 2veckors tillstånd) i följd i väntan på licens om man köper ett annat klass 1 vapen av en privatperson?

Publicerat

Nej.

/CHristian

Publicerat
  • Författare

Tack för svar! :)

Publicerat

Ok då antar jag att desamma gäller om någon med licens på sportskyttevapen vill köpa min ena bössa och använda den till sportskytte. Bössan får alltså inte nyttjas under hela tiden Polismyndigheten utreder om licens skall beviljas? Om så är fallet så är det ju beklagligt. Fast lagstiftarna antog väl att PM inte behövde 3 månader på sig att bevilja en licens till någon som redan har vapenlicenser sedan tidigare.

Då är det ju bättre att jag tar med mig bössan till varje träning och tävling och att försäljningen sker när säsongen är slut. Skulle jag inte kunna medverka så får vi skriva en lånelicens.

Publicerat

Det är riktigt, du får nyttja pangen under tillståndsprövningen men inte köparen, i varje fall inte fortlöpande och fritt. Den är inte köparens att förfoga över. Christian

Publicerat
  • Författare

Christian: Får säljaren nyttja vapnet under tiden en annan söker licens på aktuella vapnet? Ledsen om jag missförstod något här.... Antog att du syftade till att säljaren och köparen skjuter på samma ställe och att säljaren låter köparen förfoga över vapnet just under tiden på skjutbanan. Men även i det fallet kan det väl bli krångligt eftersom man ska ha med licensen när man har med vapnet vilket då kan bli ett problem om denna är inskickad med köparens ansökan till polisen...

Publicerat

Buck ja man får använda vapnet, för polisen, man har tillståndet för det och det består till det går över till köparen,

Publicerat

I frågan om det sakrättsliga överlåtelsen så är det dock andra förutsättningar, som köpare borde man kunna lita på att vapnet inte används under tiden, med tanke på förslitning och påverkan på skick osv. Christian