Publicerat Juni 8, 201510 yr Jag uppskattar själv en ordentligt upplyst åtel. Frågan är om grisarna gör det? Vad tror ni om det här?
Publicerat Juni 8, 201510 yr Vetefan... Våra grisar gillade inte starkt grönt ljus i vart fall, när dioderna kom upp blev det fullt med ärtor kvar på marken om man säger så...
Publicerat Juni 8, 201510 yr Författare Har nu suttit i 10 nätter enda besöket är av några små randiga. Veckorna innan var där 3 olika grupper som dök upp varannan till var tredje dag. Men då den nya belysningen kom på plats samtidigt som det börja blåsa så förbannat så inte ens duvorna vart där på dan så är orsaken till de uteblivna besöken lite oklar.
Publicerat Juni 8, 201510 yr Har nu suttit i 10 nätter enda besöket är av några små randiga. Veckorna innan var där 3 olika grupper som dök upp varannan till var tredje dag. Men då den nya belysningen kom på plats samtidigt som det börja blåsa så förbannat så inte ens duvorna vart där på dan så är orsaken till de uteblivna besöken lite oklar. riv belysningen, sätt spridningen lite tidigare och låt åteln vara ett tag. grisarna kommer komma tidigare och tidigare så slipper du sitta hela nattpass. du ska inte behöva använda dig av åtelbelysning under sommarhalvåret om du har en något så när välbesökt åtel.
Publicerat Juni 8, 201510 yr Finns det en obelyst åtel i närheten, kommer dom nog att välja den. Grisarna lär sig snabbt, och har någon granne belysning kan dom har lärt sig redan där..
Publicerat Juni 8, 201510 yr Författare riv belysningen, sätt spridningen lite tidigare och låt åteln vara ett tag. grisarna kommer komma tidigare och tidigare så slipper du sitta hela nattpass. du ska inte behöva använda dig av åtelbelysning under sommarhalvåret om du har en något så när välbesökt åtel. "Våra" grisar har en rätt trist vana att dyka upp vid 01 på natten. Det var likadant i vintras när det var mörkt klockan 19. Det finns mat hela dagen så jag vet inte om vi bara ligger sent på födosöksrundan. Vad gäller behovet av belysning så är det helt sant att den är överflödig nu. Tanken var att de skulle få tid att vänja sig innan den behövs på riktigt till hösten/vintern. Om det inte blir några besök inom kort så plockar jag bort den. Så får vi se om de kommer tillbaka.
Publicerat Juni 19, 201510 yr Räcker väl att du kopplar bort batteriet en vecka och ser om de är tillbaka. På vår åtel är grisarna ofta tätare när det är släckt och försiktigare när ljuset är tänt även om de varit där några dagar i sträck. Har ni skjutit något på åtel med belysning? Efter skott med belysningen tänd brukar jag stänga den ett tag och det ger ofta en snabbare återgång och när de fått gå någon dag tänder jag igen.
Publicerat Juni 19, 201510 yr Nu när jag gjorde om belysningen på min åtel gjorde jag som så att jag kör ett svagt grundljus varje natt, det styrs enbart av skymmningsreläet alltså men sedan har jag ytterligare ljus som jag kan tända vid jakt. Detta ljus styrs också av reläet men jag måste själv aktivera det för att det ska tändas. Främsta orsaken till denna lösning var att spara på strömmen. Jag vill också ha ordentligt upplyst på åteln och har endast ett fåtal gånger på 10 år märkt grisar som reagerar på starkt lyse, även vitt sken. Tidigare hade jag en Nordic 80 på rörelsevakt + 2 X 100 w bilextraljus som jag själv kunde tända från vakkojan för att få bra skjutljus och alltså, försumbart antal grisar som ogillade den belysningen utan de fortsatte lugnt att äta och lät sig skjutas. Har nu en grön LED-slinga som lyser varje natt med ca: 15 w som jag kan komplettera vid jakt med dels 5 W LED-slinga och/eller 3 w spot och jag har inte märkt att grisarna reagerar negativt på varken det ena eller det andra.