Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Rostfritt vs svart

Featured Replies

Publicerat

Hej, har sett att flera bössor som funnits ett tag numera kommer i rostfria varianter. T.ex. Tikka T3 CTR som jag själv gärna hade plockat ur fodralet vid skjutbanan en tidig lördagsmorgon. Och rostfritt låter inte så dumt med tanke på vårt klimat här uppe i norr. Men är det bara fördelar med rostfritt eller finns det nackdelar också? Det måste det väl göra, förutom att det är lite dyrare.

Vilka är fördelarna respektive nackdelarna med de två materialen? Tack  :thumbsup:

Publicerat

Rostfritt kan vara vettigt på ett jaktvapen som det jagas hårt med under perioder i skitväder och när man inte kan idka vapenvård varje dag, men där upphör också fördelarna.

Rostfria pipor mantlar mer än dito icke rostfria har jag upplevt på min rostfria Sako i alla fall och det är kanske inte så många vapensmeder som klarar av att skära en gänga för dämpare i en rostfri pipa.

Publicerat

Nja nu håller jag inte med trollkarlen ;)

Inga uppleverser att det mantlar mera och om en smed inte kan gänga den rostfria pipan skulle jag inte kalla han smed ;)

Nu ska erkännas att mina rostfria är custom pipor dem flesta dessutom i 416 stål

Publicerat

Enig med lars här,mina rostfria pipor mantlar lite till mycket lite,mina kolstål är mycket värre.

Dock custompipor här med,inga fabriks.

Ser bara fördelar med rostfritt,inte minst att slippa problematiken med vatten och rost!

/Mike

Publicerat

Ser inga större fördelar med rost(fria)tröga bössor, egentligen inga nackdelar heller annat än att det är fult.

Kräver vapenvård som alla andra bössor, även om det tar lite längre tid innan dom börjar rosta.

Kanske är en lite fördel om ofta är och jagar vid kusten, med tanke på saltet.

/Baner

Publicerat

Min fabrikspipa från Sako mantlade brutalt mer än någon annan pipa jag någonsin haft och det fick jag även berättat för mig när jag frågade, men det kan vara Sakos pipor och inte generellt för det har jag inga bevis för.

Publicerat

Finns ju andra alternativ än bara rostfritt och blånerat som min TC venture den har någon powder coating som sägs vara bättre än rostfritt enligt det själva.

Publicerat

Min fabrikspipa från Sako mantlade brutalt mer än någon annan pipa jag någonsin haft och det fick jag även berättat för mig när jag frågade, men det kan vara Sakos pipor och inte generellt för det har jag inga bevis för.

Du har inte heller bevis för att sakos rostfria mantlar mer än normalt. Du har erfarenhet från en pipa.

Jag har haft två rostfria tikka i 6,5x55 och .308 och de mantlade i princip ingenting. Detsamma gäller för två vänners rostfria tikkor där jag varit delaktig i deras break in.

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Publicerat

Rostfritt är inte heller samma sak som rostfritt. Jag vet egentligen ingenting om rostfria pipor. Men är allmänt tveksam till om 416 stål ens borde kallas rostfritt.

Det är i likhet med (så vitt jag vet) alla andra härdbara stål långt ifrån rostfria. Skulle man härda dem. tror jag t.o.m. de skulle kunna vara känsliga för vätesprödhet men det får någon med mer kunskap uttala sig om... (Tack och lov är det väl ingen som ytbehandlar dem på på sådana sätt att det är en risk i alla fall) Hur är det med påverkan från andra ämnen? .

416 kan dessutom variera ganska kraftigt vad gäller Svavel innehåll. Högre svavelhalt innebär bättre bearbetbarhet.

Svavel och höga temperaturer kan medföra konstigheter i ytan. Här vore det riktigt intressant om någon materialare kunde uttala sig. Kan mantlingen påverkas av svavelinnehållet? Inte kan man väl skapa karbider ens om man skjuter kulor med stålmantel? Skulle det påverka ytterligare mantling positivt eller negativt?

Som ni ser har jag egentligen ingen info. Bara frågor som kan vara bra att tänka på om man nu vill uttala sig kategoriskt om rostfritt.

Publicerat

Tills den dag jag lyckas hitta minsta lilla rostfläck på mina pipor så kommer jag fortsätta kalla dom rostfria-för det är dom tillskillnad från drillingen tex.

Appropå gängor för dämp så hävdar min smed att det tom är lättare att få en bra gänga på rostfri pipa än kolstål.

/Mike

Publicerat

Jag inbillar mig att mina rostfria pipor inte blir varma på samma sätt som de i kolstål

Publicerat

http://www.steelex.se/rostfritt.html 

Jobbar inom processindustrin där stålvalet är viktigt i många projekt. Det är inte enkelt att säga vad som är bäst lämpat i alla lägen då det är mycket som påverkar ett beslut. I den vardagliga situationen så har man kanske inte lika höga krav och kolstål eller rosttrögt är nog mer en smaksak. Olika egenskaper som är bra på sina områden men rosttrögt eller rostfritt som är vanligt namn är ju tåligare mot korrision.

material 416 tor jag heter 1.4005 i EN-normen så den som är intresserad kan ju googla på materialets egenskaper.

:smile:

Publicerat

"Rostfritt", tillått mig att skratta. Det handlar mer om kvaliten och tillverkningen än om pipan är "silverfärgad". Min kompis t3:a "stainless" blir rödbrun så fort han nyser på den. Min kolstål hva 1900 har inte haft en rostfläck sen 70talet. Måhända att en "rostfri" standard fabrikspipa står emot gravrost bättre vilket kolstål ej gör om det går för långt. Annars tror jag det är större skillnad mellan kvaliten/tillverkning än mellan rostfritt och kolstål.

Publicerat

Materialen är ju rostbenägna i alla materialvalen men rosttrögt eller "rostfritt" som det kallas vardagligen har bättre egenskaper mot korrision än kolstål. Sedan är ju skötslen alltid A&O vad man än väljer.