Publicerat Juni 10, 201510 yr Vilka färger funkar bäst för att skärpa upp synen, så man ser kornet bättre? gult kanske? Jag har hittar speciella glasögön för 2000kr och uppåt , men skulle vilja pröva något billigare först!
Publicerat Juni 10, 201510 yr Författare Tack ska prova ett par gula från jula och se om kontrasten höjs. vad ger ett par röda för effekt?
Publicerat Juni 10, 201510 yr Har aldrig sett röda skytteglasögon, så det vore ju intressant att prova. Tror dock att man tappar all kontrast. Tar tillbaka påståendet. Verkar vara som röda höjer oxå kontrasten.
Publicerat Juni 10, 201510 yr Tycker att rosa /lila är riktigt smutt som allroundfärg. Har orangefärgade som är kanon till lerduveskytte!
Publicerat Juni 10, 201510 yr Provade gula suncovers igår på skjutbanan över mina vanliga glasögon och vips så blev det bättre kontrast och bättre ljus när solen gick in i skugga och det blev allmänt bra. Sedan satt jag på vak i sen skymning och mot natt, bara bra att säga om gult filter på skyttet.
Publicerat Juni 10, 201510 yr Vilka färger funkar bäst för att skärpa upp synen, så man ser kornet bättre? gult kanske? Jag har hittar speciella glasögön för 2000kr och uppåt , men skulle vilja pröva något billigare först! Brownings hagelskytteglasögon innehåller 4 färgade och ett par transparenta glas, kostar 500-600. Väldigt behagliga att ha på eftersom skalmarna går att böja till på flera ställen. Heter Browning claymaster glasses http://www.getshooting.co.uk/ads/new-browning-claymaster-shooting-glasses-set/
Publicerat Juni 10, 201510 yr Författare Hmm Mitt problem är väl åldern och mina ögon. Men efter ca 5-6 serier ser kornet lite suddigt ut! Antagligen är mina ögon trötta men det vore kul att testa gula!
Publicerat Juni 10, 201510 yr Olika färger har olika egenskaper, och alla passar inte alla ögon. Rött dämpar grönt och ökar kontrasten på duvan, likadant med lila, de funkar även bra mot blå himmel. Gult använder jag sällan, möjligen om det är väldigt mulet eller lite skymning. Nu vet jag inte om det var det svaret du var ute efter Ozzian, eftersom du skriver pistolskytteglasögon? Viktigt är att glasen är optiskt korrekta så du inte får paralaxfel, dvs ditt öga kanske uppfattar att duvan är på ett annat ställe där den egentligen är......eller kornet kanske ,för den delen. Att tänka på är att enligt säk.B (tror jag......) så ska alla inom 30m från mål och skytt ha skyddsglasögon, åtminståne på en hagelbana.
Publicerat Juni 11, 201510 yr Hmm Mitt problem är väl åldern och mina ögon. Men efter ca 5-6 serier ser kornet lite suddigt ut! Antagligen är mina ögon trötta men det vore kul att testa gula! Läter precis som trötta ögon. Linsen blir hård och musklerna i ögat orkar inte klämma ihop den någon längre stund. Hade samma problem, sköt hål i hål och efter en stund började det sprida. Trodde det var materialfel först men efter ytterligare en tid blev det suddigt och uppenbart att det var ögonen. Nu kan jag kan jag inte skjuta utan glasögon eller linser, det tar 2 sek tills det blir suddigt.