Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

En till sånn dum fråga....

Featured Replies

Publicerat

Vilka regler gäller för eftersökshund?  Måste den vara certifierad?  Anlagsprov eller viltchampion?

Ozzy tycker det vara jätteroligt att spåra, och jag kommer att träna mycket viltspår med han nu under sommaren. 

Frågan är om det räcker att jag litar på att min hund gör jobbet, eller om den måste ha officiellt godkännande

Publicerat

Den måste vara särkilt tränad som det står i lagen, som jag tolkar det så finns alltså inga krav på certifiering eller liknande men skulle det vara så att du hamnar i skiten så är det upp till dig å bevisa att den är särkilt tränad för ändamålet. 

Publicerat
  • Författare

Men vad innebär särskilt tränad?  Om jag kör klöv och blodspår 3-4 ggr i veckan, vid olika förhållanden och liggtider, och han tar samtliga spår, räknas det som särskilt tränad?

Publicerat

Ja!

Publicerat

Ja då har du ju tränat hunden särkilt för att spåra skadat vilt.

Publicerat

Ja, så är det.

Sedan är det bra att ta varje tillfälle att få spåra på "riktigt".

Så när du skjutit bocken till hösten hämtar du hunden och låter den spåra fram även om bocken bara gått tio meter. Så får du ett kvitto på att träningen fungerat.

Lycka till.

Publicerat

Första söket blir väldigt viktigt, då ett skadat djur lämnar stresshormoner och då märker du om hunden följer det noga eller om den växlar in på färska spår av oskadat. Det är ju inte blodet en ef hund följer. Det är ärligt talat mest för din skull så du minns vart du gått med klöven ;) .

Publicerat
  • Författare

Nu på morgonen, så la jag ut ett spår till Ozzy, som innehöll ett antal distraktioner, för att se hur han hanterade spåret.  Området har en del rådjur, så det fanns stor risk att han skulle kunna växla mellan olika spår.  Jag la även spåret över en grusstig, som jag korsade senare, för att se om det var mitt spår eller klöven han följde.  Och i stort sett hela spåret var undan vind, så han inte skulle känna vittring i luften.

Så, hur gick det?

Nosen i marken direkt och började följa spåret.  Efter 50m kom vi till ett ställe var det fanns två små stigar att välja på.  Han gick en meter in på fel stig, men vände snabbt in på den rätta.  Ytterligare 50-70m kom vi fram till en öppning, var jag hade lagt bloduppehåll.  Där blev det svårare.  Då solen hade bakat spåret i ca. 2 timmar, hade han svårt att hitta vidare, men letade runt tills han hittade igen.  Dock var det så att han ville följa spåret tillbaka.  Jag stoppade han och fick han att nosa runt igen, och till slut var han på rätt väg igen.

Sen kom grusstigen.  Inga problem där.  Direkt över, även om jag hade korsat spåret till fots.  Det hade även ett äldre par med en Labrador-tik gjort, men det distraherade han inte alls.

30 m till, kom vi till täta enebuskar, och där blev det svårt för han igen, men till slut hittade han vidare, och till sist var vi framme vid klöven.

Spårets totala längd var kanske 350-400 m och den totala tiden från start till klöv blev 10 minuter.

Så jag har en känsla att vi är på rätt spår med träningen :thumbsup: