Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ejektor på sportbössor

Featured Replies

Publicerat

Varför är det så viktigt att bestycka en sportbössa med ejektorer när det inte finns några grenar som kräver snabba omladdningar?

Alla tillverkare trycker ju i dessa i sina sportmodeller, för egen del kan jag dock bara se behovet vid vissa typer av fågeljakt där omladdningen faktiskt är avgörande för resultatet.

Finns det någon praktisk tanke bakom?

Publicerat

Ur en gissande vinkel tror jag det har att göra med modernitet... Ungefär som en automatlåda på bilar, man kan inte vara bakåtsträvande och tjäna marknadsandelar.

Problemet är nog också att folk inte fattat att de klarar sig utan, sen är det en promille av alla bössor som används av professionella skyttar vilket torde göra det att man levererar ut vad kreti o pleti vill ha i sina.

Publicerat

Mest jobbigt att plocka upp hylsorna, speciellt om man använder den för jakt också.

Men är väl vad folk efterfrågar? ungefär samma som att bössan knappt ska vara brytbar när den är ny annars är den sliten.

Beretta 692 sportingen jag har sökt licens på går det att byta funktion, från ejektor till utdragare, vilket är jäkligt bra tycker jag. Sen får man ju se hur mycket den funktionen tjorvar.

/Baner

Publicerat
  • Författare

Låter som att det är som jag trodde, jag kom att fundera över det igår när jag stod på banan med drillingen och lugnt plockade ur hylsorna. :)

Publicerat

Nu är det länge sedan jag lade hagelskyttet på hyllan. Men ejektor tycker jag är smidigt på banan. Man håller handen så hylsor hoppar mot den och slänger dem sedan i korgen framför plattan snabbt och enkelt jämfört med utan ejektor

Publicerat

Som sagt går var och varannan bock så jävla trögt att det blir ett jäkla fipplande ( sinkande) och skulle ni se köerna en onsdag på HJK så vill man att de ska gå undan, lägg sen till att det ska vridas på patroner , blåsas i pipor, glömmas säkring mm

/P

Publicerat

Nu är det länge sedan jag lade hagelskyttet på hyllan. Men ejektor tycker jag är smidigt på banan. Man håller handen så hylsor hoppar mot den och slänger dem sedan i korgen framför plattan snabbt och enkelt jämfört med utan ejektor

Ejektorna på sportbössorna sitter där för skeetskyttarna, det går fortare att bryta och kasta hylsorna (så man får gå av plattan) om man inte ska plocka ut dem en och en.

/T

Publicerat

Ja på plattorna är det inte roligt utan ejektorer, i varje fall inte under tävling. Men jag tycker det är smidigt på alla sätt och vis men i skogen på drillingen har jag ingen nytta av det. Men vill nog inte ha en bock utan, men det kan ju vara så att skeet skyttet präglat inställningen :dry:

Publicerat

vostok mc8 har inte ejektor ^^ var många förr som sköt skeet med den. o den har ju varit ganska framgångsrik :) dålig jämförelse eftersom 99.9% av dom andra har det :P

men jag hade aldrig gått o köpt tex en NY perazzi mx8 om den hade saknat ejektor. då hade det blivit en konkurent.  

som andra varit inne på. man måste ha lösa choker^^

• 2 weeks later...
Publicerat

Min Mc6 har det inte heller, även automatsäkring och pipväljare lyser med sin frånvaro. Får känslan att sånt som ev. kan strula och inte "behövs" har tagits bort...

Publicerat

Automatsäkring hittar man inte på en sporterbössa. Faktum är att jag aldrig hade säkrat min Browning innan förrän jag började jaga med den här i Sverige... ;)

Jag har dock ägt en sporterbössa som saknade säkring, och det var en dyr rackare dessutom. Bössan var säkrad i brutet läge och den osäkrades därmed när jag slog igen bössan för att skjuta.

Precis som det redan nämnts så har man ejektorer för att snabba på skyttet för när man skjuter 100+100 fitasc t ex och är 8 pers i varje grupp så vill man verkligen inte ha någon som sänker tempot, och på skeet, ABT, DTL osv där man roterar på plattorna så är det ett måste pga just tidsaspekten.

Det är också skitviktigt att behålla fokus mellan varje pair och då skall man inte behöva plocka ur hylsorna själv.