Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

första skott från ren pipa

Featured Replies

Publicerat

hej

varför första skottet från en ren pipa slår högre än de andra i vissa studsare.

jag har provat  och haft många olika studsare i livet och .det händer med en del studsare oavsett vilken kaliber,

mvh

m 98

Publicerat

Hej

Om du med ren pipa menar nyligen rengjord och därmed nyinoljad pipa så är det inte ovanligt att olja i pipan förändrar träffläget. Den överflödiga oljan skapar efter vad jag har lärt mig ett högre tryck i pipan och påverkar därmed träffläget. Har hört om många som kontrollskjuter ett skott efter rengöring och börjar skruva på kikaren i tron att bössan inte längre är korrekt inskjuten, men i själva verkaet är pipan inte tillräckligt rendragen från olja.

Mvh Kalle

Publicerat

jag har inte upplevt att min studsare har ett annat träffläge på första och andra skottet efter rengöring.

Men jag drar pipan innan jag ska skjuta för att få bort oljan förvisso och om man inte gör det så blir det nog inte samma läge.

Publicerat

Ett lopp ska torrdas innan man skjuter. Finns olja i loppet kan en skottbula uppstå då oljan ej kan komprimeras.

Jag oljar i princip aldrig mina pipor mer än när dom ska förvaras under en längre tid i skåpet. Innan skjutning så torrdrar jag, sedan några lappar med T-röd och sedan torra lappar igen

då är loppet garanterat fritt från olja.

På prickskyttegeväret mitt har jag mkt liten/ingen skillnad på träffläget när pipan är kall & ren.

Kulhålet längst till höger på högra tavlan är skjutet med kall & ren pipa, därefter dom följande 4 skotten. (Observera att detta är på 300m)

155grscenartbild300maz8.th.jpg

Publicerat

hej

jag brukar dra rent genom pipan före provskjutning ??? ingen plja och schmutz i pipan och ändå , det händer så? första skottet slår 2-3 cm högre och sedan  4 skott  jätte tätt!!

mvh

m98

Publicerat

Låter som om systemet rör sig i kolven. prova att plastbädda (eller dra åt skruvarna ordentligt).

Publicerat

Ju bättre precision, desto tydliga ser man avvikelsen av det första skottet. Dock finns det vapen som skjuter alla sina skott på ett och samma ställe, kilson att del vapen behöver flera "värmare". Problemet med obäddade vapen kan dock många gånger vara att veta om det är den rena pipan eller rörelser i mekanismens anläggning mot stocken, som kastar det första skottet. Som det nämn i föregående inlägg, eliminerar plastning det sistnämnda.