Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

8x57 till björn

Featured Replies

Publicerat

Har läst en del trådar men inte blir man alltid klokare för det...

Enligt en del björnjaktsfilmer jag sett med erfarna jägare så verkar de hylla 9,3x62 till björn för att den ger mycket "stop effekt".

Är det då verkligen så att man får en verkan som verkligen gör skillnad för att man använder en 9,3a istället för en caliber .30 eller 8x57?

Jag kommer mot hösten ha två gevär i skåpet kamrade i 8x57js samt jrs. Bör jag tveka vid rörlig jakt där man är mer utsatt för anfall att bruka dessa? Att många skjuter björn med mindre kalibrar är klart men då kanske man står på ett pass vilket gör att man inte är lika utsatt. Att den lilla skillnaden mellan en .30 kula kontra en 8mm spelar roll har jag svårt att tro.

Rent generellt om en smula ologiskt då det är skillnad på kaliberstorlek så borde en bra träff få stopp på det mesta och termen "stopp effekt" vet jag inte riktigt om jag väljer att köpa, någonstans borde man behöva en artilleripjäs för att försäkra sig om att björnen faktiskt får ta en sådan kraft att den blir på plats.

Då jag kan tänka fel, missa något samt gärna ser kring andras erfarenheter så får ni gärna fylla på här :)

Publicerat

Att grövre kalibrar har mer "stopping power" är ju ett faktum i de flesta fall. Har själv aldrig jagat björn, men

fick jag välja mellan 9,3x62 och 8x57 eller 30-06 hade jag valt 9,3x62 alla dagar i veckan. Detta trots att

jag är en stark 30-06 fan. :smile:

Publicerat

En dålig träff med 9,3x62 stoppar knappast en björn mer än vad en dålig träff med 8x57 gör, det som ger mera marginaler då du skjuter på anfallande björn är om kulan splittras såpass att du skadar hjärnan även om själva kulan missar (här talar vi försvinnande små marginaler) eller om du har en kula med såpass djur penetration att den orkar ända in i brösthålan och då kan träffa hjärtat.

Det säkraste är alltså helt enkelt att träffa i hjärnan då det är vad som kommer ge mest stoping power oavsett om du använder 22LR eller 9,3x62.

Publicerat

Hade inte tvekat att jaga björn med 8x57.

(Har aldrig gjort men fick jag chansen tvekar jag inte).

Det här är en fabriks Hammerhead 13 gram i 8x57jrs som jag sköt en gris på 118kg snett framifrån för något år sedan. På ca 5m?

Kulan har gått igenom nacke och snett igenom bogbladet och satt på andra sidan i skinnet.

post-5975-0-26017500-1434206709_thumb.jp

S.

Publicerat

Jag kör 3006 på både björn och gris och är inte särkilt oroad över att bli uppäten för att jag har för lite stopping power.

Publicerat
  • Författare

Tack för era svar! :)

Jag tror nog i ärlighetens namn att jag hinner trycka iväg en kula till om det behövs mycket snabbare med en mindre kaliber kontra 9,3. En klar fördel :)

Publicerat

Missar du första vid ett angrepp så är du körd, tar träffen dåligt kan du iofs hinna med att få iväg ett skott till.

Publicerat

Jag är av den tron att man bör välja den grövsta kalibern man kan skjuta bra med, men det är bara jag det... :)

Jag hade i alla fall känt mig "säkrare" beväpnad med min 375H&H än min 30-06 i ett sådant läge.

Publicerat

Har skjutit en del gris med 8x57 och med det underlaget hade jag inte tvekat att ta med en slik på björnjakt.

Mvh

Joacim

Publicerat

Tvekar du över effekten i 8x57 kan du lägga några minuter i min jaktdagbok.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Publicerat

Jag hade nog fan tagit min 260 om jag ska vara ärlig med lappa mega. Det blir ett jävla hål i grisarna långt mycket mer smack i den i 840 m/s än 9,3x57an jag hade. Det är så avgörande vilken kula du väljer så skillnaden mellan kaliberstegen är mindre än man tror.

Publicerat
  • Författare

Tvekar du över effekten i 8x57 kan du lägga några minuter i min jaktdagbok.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Ska kika :)

Publicerat
  • Författare

Jag hade nog fan tagit min 260 om jag ska vara ärlig med lappa mega. Det blir ett jävla hål i grisarna långt mycket mer smack i den i 840 m/s än 9,3x57an jag hade. Det är så avgörande vilken kula du väljer så skillnaden mellan kaliberstegen är mindre än man tror.

Informativt! Tack :)

Publicerat

Jag är av den tron att man bör välja den grövsta kalibern man kan skjuta bra med, men det är bara jag det... :)

Jag hade i alla fall känt mig "säkrare" beväpnad med min 375H&H än min 30-06 i ett sådant läge.

Så jävla knepigt att få licens på 12,7x99 bara.

Publicerat

Så jävla knepigt att få licens på 12,7x99 bara.

Haha! Kan tro det! :P

Publicerat

Även om kalibrar är jävligt roligt o grogta sig i så skulle jag säga att björnen lär dö av dom mesta klass 1 patronerna du kan tänkas komma att använda.

Tittar du runtomkring i världen. Drar ett exempel som alla känner till, nämligen tyska prinsen frans. Skjuter ganska mkt klövvilt om året med allt från 270 till 9.3 ( tror han hade en 9.3 oxå men ej säker. Han har iaf en 270 o 3006 vilka bögge två bevisat sig mer än otaliga gånger ta livet av allt från stora till små grisar tämligen omgående vid bra skottplaseringar.

Nu va frans bara ett exempel för dom flesta könner till han. Men om nu han är nöjd med klenare kaliber så tror jag vilken medelsvensson som helst klarar sig lika bra ( förutsatt att den kan träffa vill säga ) med lika klena/grova

Publicerat

300 Win kör han i helix.

S

Publicerat

Och i sauern körde han 270. Men så hade han även en 3006a han skiftade mellan ibland. Varför vet jag ej. Gick ju bra med vadsom verkade det som.

Publicerat

Tror de hänger mer på kulan än kalibern.

S.

Publicerat

Han tenderade ju att skicka splitterkulor i nacken på alla svin vilket bör ha lite med effekten att göra oaktat kaliber. Ryggraden gör en kurva neråt i kroppen där nacken är slut så även en smäll fram i bogen kan påverka den. Slutsatsen blir väl som vanligt att det gäller att peta in kulan på rätt plats, men det vill väldigt få kännas vid eftersom kaliberonanin då blir meningslös. ;)

Speciella kalibrar är lite som silikonbröst, fina att titta på men ingen praktisk fördel mot standard i samma klass. ;)

Publicerat
  • Författare

Märker av svaren att det inte finns någon som helst anledning att ägna en tanke åt att konceptet inövad på bössa samt klass 1 kan bli fel :)

Ville nämligen bespara mig utgiften med en till pipa

Publicerat

Han tenderade ju att skicka splitterkulor i nacken på alla svin vilket bör ha lite med effekten att göra oaktat kaliber. Ryggraden gör en kurva neråt i kroppen där nacken är slut så även en smäll fram i bogen kan påverka den. Slutsatsen blir väl som vanligt att det gäller att peta in kulan på rätt plats, men det vill väldigt få kännas vid eftersom kaliberonanin då blir meningslös. ;)

Speciella kalibrar är lite som silikonbröst, fina att titta på men ingen praktisk fördel mot standard i samma klass. ;)

MEN VAD ÄR DU SÄGER , KARLSLOK?!?!? Det begriper du väl att de vilt jag skjutit med min 338-06Ai är mycket dödare än de varit med 30-06.... :geek:

:whistling:

Självklart är skottplacering det allra viktigaste, bättre med en bössa man kan hantera väl än att stirra sig blind på kalibern som sådan.  Resten blir fort nörderier, men det kan vara nog så tillfredsställande :thumbsup:

Publicerat

Jag har själv 358win, 7mm-08 och kaliber 16.

För det är najs. :cool:

Publicerat

Får känna mig besegrad som förespråkare av grova kalibrar! Böjer mig självklart för massan och de mer erfarna. :smile:

Publicerat

Får känna mig besegrad som förespråkare av grova kalibrar! Böjer mig självklart för massan och de mer erfarna. :smile:

Nejnej, ge inte upp så lätt :wink:  

Jag håller med dig om att stora hål är bra, så länge det inte sker på bekostnad av skottplaceringen. Själv har jag insett att jag skjuter bättre med lite snällare rekyl och skickat iväg 458an. På samma sätt som jag insett att jag skjuter bättre med lite förstoring än med rödpunkt eller öppna riktmedel.  Min poäng är att man ska trivas med sin bössa och tränar nog för att veta vad man kan.