Publicerat Juni 14, 201511 yr Som rubriken lyder skulle jag vilja ha tag i ett tandat knivblad på ca 25-30 cm som ska bli en tårtkniv till våran bröllopsdag. Skaftet blir ett bockhorn så får vi in lite jakttema där. Har letat men ej hittat? I värsta fall tänkte jag skrota en anders petters bröd kniv och ta bladet. men hade varit kul med ett nytt. Tips? S
Publicerat Juni 14, 201511 yr Varför vill du ha sågtandad.. Bra fråga! Jag har bara sett släta tårtknivar.
Publicerat Juni 14, 201511 yr Författare Blir finare snitt. Dem klassiska så trycket man sig igenom. En tandad skär man. S.
Publicerat Juni 14, 201511 yr Nja, jag jobbar en del med tårtor så där håller jag inte med;) Om du vill ha ett snyggt snitt så skall du inte såga igenom, visserligen lite beroende på vilken typ av tårta Använder alltid en "kock kniv för snitten och lyfter ut med samma eller "tårt spade
Publicerat Juni 14, 201511 yr Författare Pratade med bagaren och hon förespråkade tandad. Har provat de tidigare och tyckte de blev riktig bra! Kniven var fint tandad. Men en vass tunt blad med höjd går också bra då de verkar svårt med att hitta ett smalt tandat med längd. S.
Publicerat Juni 15, 201511 yr Blir finare snitt. Dem klassiska så trycket man sig igenom. En tandad skär man. S. Inte var tårtkniven på min o fruns bröllopstårta tandad. Den var helt slät o gjorde fina snitt i hela tårtan.
Publicerat Juni 15, 201511 yr Vad är det för typ av tårta ( bröllop förstår jag;)), men är det mousse,grädd eller smörkräms baserad och. Vilken typ av botten och vad är den täckt med... Fråga blivande frun annars Nordell's ( har gått ihop med " mixfishing")brukar ha, fällkniven säljer ibland lösa Kock knivs blad eller så köper du en färdig kniv och slaktar... Konditor & Bagar Mästare Johan ( men du kan kalla mig Mäster [emoji41] )
Publicerat Juni 15, 201511 yr Författare Sockerkaksbotten lemon/lime curd jordgubbsmousse shicktlager marispan överdrag. Mästare;-) S.
Publicerat Juni 15, 201511 yr Då funkar en vass kockkniv bäst! (enligt mig...) Tårt spaden är utformad för att lyfta upp tårtbiten, inte dra ut.. Därav formen på spaden ( som en tårtbit) vissa tårtspadar har en slipad egg på ena sidan men dom flesta är bara fasade om ens det. Om man använder en sågtandad kniv och sågar igenom så drar man ihop dom olika lagren. Använder man en vass kockkniv och "trycker" igenom så blir snittet finare då bottnarna fungerar som "avtorkare " Sätt spetsen av kniven där du vill att biten skall börja, ner med den hela vägen till botten av tårtan och sen Trycker du ner resten av kniven.. Mäster JohanB-)
Publicerat Juni 15, 201511 yr Om man vill göra egen tårtspade har slöjddetaljer denna.. http://www.slojd-detaljer.se/kategorier/tra-metallslojd/kniv--bestickblad/bestickblad/tartspade-pid3601
Publicerat Juni 15, 201511 yr Carl Philip och Sofia körde ju med värja. Det kan ju va nåt, en smula mer maskulint... Brorsan hade en sabel på sitt bröllop. Fast då var å andra sidan tårtan fejkad i 5 våningar, biten de skar ut var ditställd. Mycket spel för galleriet. /M
Publicerat Juni 15, 201511 yr Och om värja inte passar så testa en riktigt fin vass yxa! Slår värja sju dagar i veckan och två gånger på Söndag, åtminstone för att öppna champagne.... Ursäkta utsvävningen ;-)
Publicerat Juli 7, 201511 yr Författare Så blev resultatet. Ville ha lite Jakt tema på de hela. Var inte lätt att hitta ett blad med lite längd på. Skärpan är riktigt bra kan mitt finger intyga! S.
Publicerat Juli 7, 201511 yr Bra där, du lyssnade[emoji41] Kommer att bli strålande att skära och lyfta ur en gemensam tårtbit!! ( snyggt jobbat!)