Publicerat Juni 15, 201511 yr Om jag har en Winchester 70 i cal 30-06 kan jag då, utan att göra om slutstycket, bygga om den till en 9,3x62? Längden på hylsorna är i princip den samma. COL på patronerna är också det samma runt 79-82 mm. Dock skiljer det lite i hylsbottenenligt de ritningar jag sett. 9,3 är 11,95 mm och 30-06 är 12,01 mm. Spelar den lilla, lilla skillnaden någon roll när det kommer till funktion och säkerhet? Eller, går det bara, glad i hågen att pipa om bössan? Ka dokker tru? Någon?? -Johan
Publicerat Juni 15, 201511 yr Författare Bra! Det blir dyrare och dyrare. Dock har jag funderar på att skaffa mig en lite smidigare och lättare bössa men för grövre, tyngre kulor. Bra öppna riktmedel men med möjlighet att använda ett kikarsikte med lägre förstoring. Vi har alldeles för mycket björn där vi jagar älg och det är nog bara en tidsfråga innan man har en framför pipan. Jag gillar min 284 win som är byggd på en låda av Winchester 70. Läste dessutom i vapentidningen om D'Arcy Echols och blev kär! En härlig bössa men inte riktigt i min prisklass. Kommer aldrig att bli det... Men, ett eget Winchesterbygge i en rak McMillan-stock blir en sorts fattigmansvariant. Nu skall här börja letas.Tack!
Publicerat Juni 15, 201511 yr Om jag inte minns fel så har tex Sako samma bottendiameter i slutstycket till 30-06 & 9,3x62.
Publicerat Juni 15, 201511 yr Varför inte. 35 wehlen! En amerikansk patron i en amerikansk bössa! Bygger dessutom på 30-06 hylsan.... Tror den är i princip identisk prestandamässigt med 9,3x62.!
Publicerat Juni 15, 201511 yr Författare Jo, men har inte sett den i jaktmatch. Skulle vilja ha en som jag slipper handladda allt till.
Publicerat Juni 15, 201511 yr Författare Jag har en 6 xc och en 284 win som jag får ladda allt till själv. Det är skit fränt! Nu kan jag lätt tänka mig något ofränt. Verkar ändå som jag skulle få mer vikt och högre fart i 9,3.
Publicerat Juni 21, 201511 yr Författare Nä, nu har jag surfat runt och hittat en IOR 1x6x/30. Vore inte den kul att ha på en jaktbössa i 9,3x62 för älg, björn och grisar? Med ett snabbfäste så att man kommer åt öppna riktmedel borde den bli en bössa för de flesta situationer. Dock känns priset som det tangerar övre medelklass bland kikarsikten. Om bössan bygger på en Winchester 70 men med ett nytt Timney-tryck, kanske en lite grövre men flutad pipa och en McMillan Compact-stock. En början...
Publicerat Juni 21, 201511 yr Man gör alltså jaktmatch i 35 welen men inte 375 Holland&Holland? 9.3x62 blir ändå mitt nästa val. 12.6 gram till 21 gram är nästan otroligt!
Publicerat Juni 21, 201511 yr Vad jag vet så laddar Norma inte Jaktmatch i .35 Whelen, och tyvärr inte i .375H&H.
Publicerat Juni 22, 201511 yr Författare 9,3x62 har ett fantastiskt utbud av kulvikter och olika laddningar hos norma. Måste bara bli den. Resten av bössan har jag en ganska bra uppfattning om. Allt utom de öppna riktmedel. Vad fasen skall man välja där? Jag har skjutit otrolig lite med öppna riktmedel. Mest med kikarsikte faktiskt.
Publicerat Juni 24, 201511 yr Behövs ny pipa verkligen? Inte bara brotcha om? Då får du ju skära om hela loppet, lär bli dyrare än att byta pipan helt.
Publicerat Juni 24, 201511 yr Författare Har en bra smed som gjort mina två tidigare pipjobb. Betalt runt 3000 kr för profil, patronläge, blueprinting och jängning för ljuddämpare. Dessa två skjuter otroligt bra och jobben är mycket snyggt gjorda. Lite coolt eftersom 284 win var en kombination av rivare i 7x57 och 6,5-284 för att få till patronläget. Den skutor grymt bra!
Publicerat Juni 25, 201511 yr Jag tycker att det låter som en utmärkt idé. Funderar själv på ett nytt customprojekt i en kraftigare klass 1 kaliber. En anledning är att jag sällan hittar en fabriksbössa som jag verkligen vill ha.
Publicerat Juni 25, 201511 yr Då får du ju skära om hela loppet, lär bli dyrare än att byta pipan helt. Med en kryddig laddning så kan du väl "fire forma" till den nya kalibern på pipan när väl det nya patronläget är brotschat.
Publicerat Juni 25, 201511 yr Författare Får knyta fast bössan i sågbocken och dra ett snöre runt vedboden för att testa. Vill nog inte hålla i åskkäppen om ska fireformas...