Publicerat November 4, 200619 yr Jag tänkte jag skulle köpa mig ett nytt kikarsikte, vill att det ska duga till vakjakt på gris i skymning. Har kollat på Shirstone Gold 3-10X56 Belyst Riktmedel Duplex och Leupold VX-III 4,5-14X50 Belyst, vilket av dem skulle ni rekomendera? Finns det andra modeller i samma prisklass ni skulle rekomendera? //c
Publicerat November 4, 200619 yr Jag har en Leupold VX-III 3,5-10X50 med belyst duplex och tycker det är ett trevligt sikte. Ett alternativ skulle kunna vara Bushnell Elite 4200 om du vill ha belyst riktmedel. Andra sikten i ungefär samma prisklass som Leupolden är tjeckiska Meopta. Skulle dock hellre Leupolden pga det längre ögonavståndet (min vakbössa för gris är kammrad för .338 Win. Mag: ) Obelysta alternativ om du vill ha nya sikten är Carl Zeiss Conquest och Pecar (pris mellan 5500 till 7500)
Publicerat December 28, 200619 yr Har en jaktkompis som köpte ett Shirestone som han var mycket missnöjd med :- Bytte detta ( plus lite pengar ) mot samma sikte som jag har dvs. ett Meopeta. Vi är bägge mycket nöjda med detta sikte så kolla det med innan ( lite dyrare ) annars har Leupold ett bra sikte som heter VXIII ( men detta är ytligare något dyrare än Meopetan ). Och mitt personliga tycke så skulle jag inte byta mitt Meopeta mot ett Leupold ( Testat och gemfört med Farsans VXIII ) Men som sagt smaken är olika, och Shirestone är säkert inte dåliga utan prisvärda även om vi i vårat jaktlag fått en dålig syn på detta... Lycka till med valet !!
Publicerat December 28, 200619 yr varför inte en begagnad kvalitets-tysk? Det här kanske? Känns dock lite för dyrt men kanske finns prutmån http://www.jaktsidan.se/forum/index.php?topic=5271.0