Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Till er som har justerbar kolvkam!

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Jag har tröttnat på neoprenstrumpan på kolven. Konsulterade en kolvmakare och det visade sig att om jag sätter dit en höj o sänkbar, så måste jag alltid sänka ner den för att få i och ur slutstycket.

Är det så ni har det?

Jag tycker det känns som ett onödigt moment att "klydda" med!

//Nissen

Publicerat

?

Med mindre än att du skaffar en vikbar kolv så är det en grundläggande förutsättning och hela poängen med ett justerbart kindstöd att det hamnar i linje med eller över centrumlinjen i vapnet,

jag får ut slutstycket på två av tre kolvar med kindstöd, enkom för att jag föredrar att ha det lite lägre på de två, annars hade jag fått lossa det på alla tre. Christian

Publicerat

Det beror på vapen och modell- och hur stor kikare du har på (höjden på montaget)

Oftast räcker et att göra en liten urfräsning i näsan av kolvkamsförhöjningen för att slutstycket kan tas bort utan att sänka kolvkammen.

Publicerat

Njae

Det finns ju de kolvmakare som ber dig sätta en liten tejpbit för att markera hur långt bak slutstycket går.

Självklar värre problem på bössor i kalibrar med riktigt långa patroner. En 308 eller någon 22:a borde inte alls ha problemet.

Publicerat
  • Författare

Det beror på vapen och modell- och hur stor kikare du har på (höjden på montaget)

Oftast räcker et att göra en liten urfräsning i näsan av kolvkamsförhöjningen för att slutstycket kan tas bort utan att sänka kolvkammen.

Ja, det kan man ju göra!

Publicerat

En kompis till mig har justerbar på sin Sako75 .308Win och där tar slutstyket i om man försöker ta ut det med kolvkammen höjd.

Publicerat
  • Författare

Njae

Det finns ju de kolvmakare som ber dig sätta en liten tejpbit för att markera hur långt bak slutstycket går.

Självklar värre problem på bössor i kalibrar med riktigt långa patroner. En 308 eller någon 22:a borde inte alls ha problemet.

Jo, man måste ju se till att det åtminstone går att repetera!

Publicerat

Jag gör som Wizard och ser inte heller problemet/problemen. Fick göra så på tävlingsgevären också och det gjorde alla andra också som jag tävlade med/mot.

Inte ens på min Sauer 200str är det speciellt jobbigt tycker jag fast det inte är justerbart på detta sätt utan där använder man ju mellanlägg. Där lossar jag hela kindstödet som sitter med en insexskruv. Här går dock inte slutstycket längst bak vid repetering utan det slår i kindstödet men en hel patron går att repetera ut från patronläget.

Publicerat
  • Författare

Alla mina vapen har inpassade kolvar och på ingen av dem går det att plocka ut slutstycket utan att sänka kolvkammen.

Det är en fis i rymden jämfört med att ha korrekt anläggning och har man tumskruvar i stället för några fjuttiga insex så går det på nolltid.

Jag har märken på pelarna så jag vet hur mycket jag skall höja upp igen efteråt och det är inget jobb direkt ;)

Nej, är förmodligen ett icke-problem. Tänkte bara att det ska va så lite meck som möjligt.

Ville få koll på hur det ser ut på era gevär då jag inte har nån erfarenhet av justerbar kolvkam!

Åker nog och fixar till en i dag!

Trevlig midsommar

//Nissen

Publicerat

En urfräsning i näsan av kolvkammen brukar räcka till för att kunna få bort slutstycket utan att sänka ned kolvkammmen i dom flesta fall.

post-1718-0-76836400-1434716145_thumb.jp

Publicerat
  • Författare

En urfräsning i näsan av kolvkammen brukar räcka till för att kunna få bort slutstycket utan att sänka ned kolvkammmen i dom flesta fall.

Toppen. Tack för fin bild!

Publicerat

Har det "problemet" på båda mina Tikkor men det är knappast störande, skruva och tryck ned - voila!

Publicerat

Jag har två studsare med höj/sänkbar kolvkam.

En gjorde jag hos MJ-Allservice. (Kanon-nöjd)

Den andra gjorde jag hos Kolvkam.se (Supernöjd där med)

Från kolvkam fick jag med ett litet verktyg. En liten plastklump med en stump av en insexa.

I den borrade jag ett hål på motsatt sida och pressade in en insexa i rätt dim. även för den andra bössan.

Med vänlig hälsning John

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Då var det ordnat med en justerbar kolvkam. Blev riktigt bra!

Inget problem med att ta ur slutstycket med kammen uppe, så där oroade man sig i onödan!

post-3837-0-72170400-1436432883_thumb.jp

Publicerat

Jäkligt snyggt jobb det där, riktigt fint. :)

• 1 year later...
Publicerat
På 2015-07-09 at 11:14 Nissen sa:

Då var det ordnat med en justerbar kolvkam. Blev riktigt bra!

Inget problem med att ta ur slutstycket med kammen uppe, så där oroade man sig i onödan!

DSC_0517.jpg

Ser väldigt kort ut...