Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Fördelar med automat?

Featured Replies

Publicerat

Sitter och funderar på det här med automat. Finns det några fördelar med det gentemot ett brytvapen?  Fördelar jag ser med de senare är som jag ser det just brytfunktionen som jag ser som en ypperlig säkerhetsvinst och skapar trygghet för omgivningen. Det känns också som att konstruktionen är väldigt driftsäker gentemot automater. Men några fördelar med automat måste ju finnas! Annars skulle ju ingen köpa dem...

Funderar på att komplettera min sportingbock, som är jättebra på banan men lite otymplig i skogen. Har hela tiden varit inne på en sbs för den klassiska känslan, men man kanske skulle anlägga en lite mer modern stil med automat ;)

Publicerat

De fördelar som jag ser det är mild rekyl, det finns ju både rekyl och gasomladdade halvisar, gas ger minst rekyl, och att du slipper bryta den i ett trångt gömsle vid tex fågeljakt.Tre skott om man nu absolut behöver det. De passar ypperligt på plåtjaktstig  pga rekylen och att du ligger mer still på målet för ett andra skott. Men där upphör fördelarna enligt mig.

Publicerat

Man har bössan laddad samtidigt som man fyller på patroner i den, kommer en till fågel släpper man patronen och skjuter den istället för att först behöva fälla ihop, fastna i eventuellt nät osv.

Tredjeskottet är bra att ha ibland, särskilt för att bättra ett dåligt andraskott när man skjuter double och som ovan, stå laddad medan man fyller på även efter dubbelskott.

Jag har båda sorter, skjuter lika bra med båda men vissa grejer är automaten bättre till.

Publicerat

Snabba skott och vapenvård i massor, perfekt om man gillar sånt ;)

Publicerat

Jag kan inte anklagas att göra vapenvård alltför ofta, jag sprutar lite Nycolube på gaskolven innan den åker in i skåpet.

Ev så torkar jag nån gång av pistongen m en trasa och drar en bore snake genom loppet ....

Gjorde nästan mer vapenvård på Bocken när jag använde den ..

/P

Publicerat

Den stora fördelen är vid gömslejakt, att slippa bryta bössan för att ladda i ett liggömsle eller bak ett camonät, det är guld värt.

3 skott, visst ibland är det bra men oftast använder man ändå bara dom två. Då halvisar ändå är asfula så är det också den som kommer med om man vet att det är risk för gyttjebad eller att man använder den som paddel.. Det är liksom inget man gör med en fin svs..

Jakt där man står med gott om plats eller går och har sällskap av andra är inte jakt för en halmfläkt.

Publicerat

Tror allt är sagt redan.. jakt i liggömsle/stationär fågeljakt bakom camonät, tredje skottet. 

Pysslar du inte med detta så undrar jag om inte en snygg sida/sida ligger trevligare i armvecket än en automat? Automterna är hjärndöda att bära vettigt jämfört med brytvapen.

Publicerat

Snabba skott och vapenvård i massor, perfekt om man gillar sånt ;)

Vapenvård? Man säljer när den inte laddar om jaktplugg. :thumbsup:

S.

Publicerat

På den M2 Comfortech jag har kan jag ändra skränkning och pitch genom att lossa en bult och byta ut en metallbricka. Lättare att bara testa lita och inte heller lika traumatiskt som att sätta raspen i fina valnötskolvern....

/Markus

Publicerat

Tre skott, som sagt...  Omladdning i "eldställning", robust och oöm, osv...

För drev på t.ex. rådjur i trånga skogspass, så tycker jag att automaten är bra.

Jag vill ha låg rekyl och stryktålighet - alltså gärna syntetstock och gasdrift.

Vapenvården går på nolltid, i alla fall om man jämför med t.ex. en grinig studsarpipa.

Publicerat

Man får använda slug i en automat.