Publicerat Juni 17, 201510 yr eftersom jag ligger nedbäddad och är sjuk och har tråkigt så drar jag igång ytterligare en tråd... Funderar på att anlägga en rävåtel i år. Har aldrig jagat vid åtel och har några funderingar. En kompis som kört vildsvin på åtel ett par gånger sa att det är en klar fördel med ljuddämpare för att det dämpar mynningsflamman och man då inte tappar mörkersendet på samma sätt (han har ljuddämpare på sin 30/06. Låter ju rimligt. Men hur stort är detta problem i praktiken? Jag skjuter räv med 22wmr. Får man överhuvudtaget licens på dämpare till ett klass tre vapen? Ett alternativ är ju att köpa en dämpare till 308an men den har fina fasta riktmedel som jag använder ibland så jak vill helst inte ta bort dessa. Fördelen med det skulle ju iof vara att den hade blivit perfekt för eventuella framtida grisvak också. Det är en jakt jag är verkligt sugen på....
Publicerat Juni 17, 201510 yr Gå ut och skjut några skott i mörkret, se om nån eld orkar ut från den lilla patronen över huvud taget.
Publicerat Juni 18, 201510 yr 22 wm är inget problem tror jag, du lär inte kvadda mörkerseendet där. Och du lär med stor sannolikhet inte få någon dämparlicens där heller så tja problemet är löst Vad sägs om en liten Vixen med kortad pipa och en smutt liten dämp? Tystare än din WM och effektivare samt att du förutom att du ser träffen även hör träffen?