Publicerat Juni 22, 201511 yr Följande trillade in i min mailkorg. Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta - förslaget var tydligen på väg genom riksdagen utan remiss...... Tydligen ett steg i ett politiskt rävspel där LRF och skogsägarna vill ha allmän jakt på kron, dov och älg i hela Sverige. Nu är jag inte klövjägare men det här var nog bland det dummaste och fräckaste jag har sett på mången god dag. Och jag hoppas vid gud att förbunden INTE ställt sig bakom det. Skjuta dikalvar som ju inte betar utan diar? Hur i herrans namn kan detta vara etisk jakt? Har förbundet misst förståndet fullständigt? Hur många år tar det innan man skjutit sönder de svenska stammarna av klövvilt? Hej! Bifogas förslag om regel för skyddsjakt på årskalv av dov- och kronhjort, för bilaga 4 i jaktförordningen (1987:905), för att förhindra skador i gröda. Detta är ett enigt förslag från LRF, de fyra skogsägarföreningarna (Södra, Mellanskog, Norrskog och Norra skogsägarna), Svenska Jägareförbundet, Jägarnas Riksförbund och Sveriges Jordägareförbund. Förslaget är utformat av ovanstående organisationer, som utgjort en arbetsgrupp inom Naturvårdsverkets nationella klövviltråd. Förslaget är diskuterat i rådet, på rådets möte den 21 maj 2015. Förslaget har stöd i rådet. Arbetsgruppen har även tagit fram ett motsvarande förslag om skyddsjakt på årskalv av kronhjort, för att förhindra skador i skog. Detta förslag bifogas inte, p.g.a. att Svenska Jägareförbundet inte accepterat det förslaget. Ovan nämnda organisationer återkommer i frågan om skyddsjakt i skog. Det nu bifogade förslaget om skyddsjakt för att skydda gröda är mycket brådskande. Skadorna av både dov- och kronhjort ökar och föranleder i vissa län ett stort antal ansökningar om skyddsjakt hos länsstyrelsen, under hela vegetationsperioden. Eftersom det råder enighet om förslaget, mellan alla berörda organisationer, uppmanar vi regeringen att lösa eventuellt behov av remissomgång genom att kalla till en hearing om förslaget – i närtid. Den föreslagna regeln bör införas att gälla från och med den 1 juli 2015. Detta för att kunna förebygga skador i grödor innan och under skördeperioden detta år. Den föreslagna regeln avses gälla från den 1 juli – den 15 april. Tiden är vald för att kunna förebygga skada under huvuddelen av den tid som årets grödor behöver skyddas och under del av våren för att skydda i första hand höstsådda grödor och vall. Grödorna mognar tidigt i södra Sverige och skördarna tenderar att bli tidigare även i Mellansverige - vartefter klimatet blir mildare och torra, varma somrar vanligare. Sluttiden är vald för att vara parallell med Naturvårdsverkets definition av årskalv i 4 § NFS 2011:7. Detta för att det ska vara odiskutabelt när det är årskalv som fälls. Med hänsyn till ärendets brådskande karaktär översänds förslaget i denna form. Formella framställningar kommer att göras från respektive organisation när respektive ledning hunnit ordna formalia. Med hemställan om skyndsam handläggning och beredning av ärendet. För ovan nämnda organisationer Anders Wetterin LRF Wetterin, Anders Expert, jakt och vilt Lantbrukarnas Riksförbund Förslag till nya bestämmelser om skyddsjakt på årskalv av dov- och kronhjort Skyddsjakt på eget initiativ med stöd av 26 § första stycket jaktförordningen, i bilaga 4 till jaktförordningen (1987:905): X) Om det behövs för att förebygga skada, får årskalv av dov- och kronhjort som uppträder vid fält med oskördad gröda jagas i hela landet utom Gotlands län den 1 juli–den 15 april. Mer om saken: http://www.unt.se/asikt/debatt/oetiskt-jaga-nyfodda-3765898.aspx?fb_action_ids=10204924674182638%2C10153421347792658%2C10153337500928555&fb_action_types=og.shares /T
Publicerat Juni 22, 201511 yr Läs också: http://svenskjakt.se/Start/Nyheter/2015/06/skarp-kritik-mot-skyddsjakt-pa-dovkalv/ Samt under "Läs Mer" där Ligné och Rydholm skrivit. Raggarö
Publicerat Juni 22, 201511 yr Men kom ihåg att det viktiga är allmänhetens uppfattning av jakten och jägare i samhället, tappas den förankringen osv. /Christian
Publicerat Juni 22, 201511 yr Etisk jakt kan det ju inte vara i varje fall. Mycket konstigt beslut detta. Samtidigt bekräftar detta att systemen för skyddjakt är lite tröga. Kan ju ta ganska låg tid att hantera dessa ärenden om man verkligen har problem, tänker på vargen. Vore ju bättre att man kunde hantera dom riktiga behoven på ett snabbare och bättre sätt. Allmän jakt är ju till att be om en sönderskjuten stam på vårat klövvilt. Men det är ju bara min åsikt
Publicerat Juni 22, 201511 yr avväpna sverige är väll va det handlar om i långa loppet.. finns det inget att jaga behöver man inga räfflade gevär ..