Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Olämpligt boende?

Featured Replies

Publicerat

Hejsan,

Jag ska under ett och ett halvt år bo i en studentkorridor. Vet att många väljer t.ex. att ansöka om tillstånd att förvara vapnena i föräldrahemmet osv.
Jag känner mig dock trygg i att förvara skåpet på boendet. Det är visserligen endast ett cylinderlås till rumsdörren men för att komma in i korridoren krävs att man använder sitt passerkort två gånger. Jag vet även att jag inte kommer resa bort under den här perioden och vara hemma i stort sett 365 dagar om året.

Jag är dock orolig för hur polisen och lagen ser på det här. Jag har sökt överallt tycker jag men hitter ingenting om vad som gäller vid liknande boenden.
Vad tror ni polisen tycker om vapenskåp i studentkorridorer?

Publicerat

Du skall förvara dina vapen på den adress du är skriven på med de krav på förvaring som ställs av lagen, några andra krav finns mig veterligen inte.

Publicerat

Det bästa du kan göra ring o fråga polisen om detta då får du svar på vad som gäller.

Publicerat

Om du har det godkända skåpet i ditt personliga (låsta) rum är ditt studentrum att betrakta som vilken lägenhet som helst och följer du i övrigt regelverket för vapenförvaring så finns det alltså inga hinder!

Viktigast att tänka på är väl att skåpet väger över 150 Kg för jag anar att din hyresvärd inte är så intresserad av att du bultar fast skåpet...

Publicerat

Bor du i ett län med resonabla handläggare bör det väl inte vara ett problem så länge skåpet väger över 150 pannor.