Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Unghund äter minimalt

Featured Replies

Publicerat

Min jämte har sedan en månad tillbaka ätit minimalt. Han har ätit Mästers torrfoder sedan han föddes, alltid med god aptit. Men som sagt äter han nu ungefär en kaffekopp om dagen, vilket ju är galet lite (han blir ju självklart för mager också).

Ska man bara låta det vara? Rimligtvis tvingar han i sig precis vad han behöver..?

Man kan ju testa ett annat foder, men helst vill jag inte lära honom att han får annat om han vägrar äta en viss sort. Det är kanske fel att tänka så, då får ni gärna förklara så jag förstår bättre :)

Det enda jag vet som jag "ändrat" på är att jag nästan samtidigt som han minskade foderintaget gav honom fästingmedicin (receptbelagd tuggtablett). Är det kanske den som har en bieffekt som heter duga?

Edit: Jag läste nu på Fass att aptitlöshet kan vara en biverkning (skit med!)

Hur reagerar era hundar på Bravecto eller liknande fästingmediciner?

Publicerat

Det kan ju hjälpa att ge ett färskfoder, det är mina åtminstone galna i. Fast mina äter ju allt, gammalt bröd är ju en delikatess för dom.

Publicerat

Tandömsning?

Publicerat

Rätt tänkt att inte börja laborera med annan föda om det nu inte skulle vara en biverkan till fästingmedlet, Strävhår är också inne på ett sannolikt spår. För övrigt kan man väl säga att en frisk hund som dessutom erbjuds mat regelbundet, även om det så bara skulle vara gröpe, svälter sig inte till döds! De kan ju vara mer eller mindre tjockskalliga men förr eller senare ser de till att äta för att inte dö - OM de för övrigt är friska alltså!

Publicerat
  • Författare

Tandömsning?

Han är 9,5 månad nu så det borde inte vara något med tänderna. Jag tittade i munnen senast i går och allt såg helt och friskt ut.

Publicerat
  • Författare

Rätt tänkt att inte börja laborera med annan föda om det nu inte skulle vara en biverkan till fästingmedlet, Strävhår är också inne på ett sannolikt spår. För övrigt kan man väl säga att en frisk hund som dessutom erbjuds mat regelbundet, även om det så bara skulle vara gröpe, svälter sig inte till döds! De kan ju vara mer eller mindre tjockskalliga men förr eller senare ser de till att äta för att inte dö - OM de för övrigt är friska alltså!

Ja, han borde ju äta sitt minimibehov i alla fall. Han är ju pigg och alert annars...

Lägger jag i något extra i maten ex en klick leverpastej ryker den ner innan man hinner blinka. Dock vill jag inte göra det regelbundet heller, så jag får väl vänta ut detta och se vad som sker. Det tråkiga är ju att han blir så himla spinkig.. :/

Publicerat

Liten skvätt matolja, grädde eller leverpastej brukar få upp aptiten på hundarna. Du kan ju även blötlägga fodret som omväxling.

Har själv en wachteltik som är lite kräsen med maten.

Publicerat
  • Författare

Liten skvätt matolja, grädde eller leverpastej brukar få upp aptiten på hundarna. Du kan ju även blötlägga fodret som omväxling.

Har själv en wachteltik som är lite kräsen med maten.

Jag blötlägger nästan alltid, tyvärr gör det ingen skillnad i matlusten.

Liten skvätt matolja var ett bra tips som jag ska testa!

Publicerat

Torrfoder, lite köttfärs och vatten.

Då " måste" han äta allt;-)

Kör så med mina under högsäsong när dom måste få i sig ordentligt med mat..

Publicerat
  • Författare

Torrfoder, lite köttfärs och vatten.

Då " måste" han äta allt;-)

Kör så med mina under högsäsong när dom måste få i sig ordentligt med mat..

Jo, det gör han absolut, men vill ju gärna inte "skämma bort honom" med risk att han blir för kräsen i framtiden.

Publicerat

Har du matskålen ner hela tiden även när han inte äter inom 5 min?

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Publicerat

När min labbe åt dåligt så tog jag tid åt han inte maten innan 2 min så tog jag bort den. Då fick han vänta till nästa utfodring.

Publicerat

Jag skulle gissa på det snurrar rätt så rejält i huvudet på honom nu. Om han är 9,5 mån så håller han på att bli könsmogen, och hormonerna böjar snurra rejält. Under denna tid i livet så kan mycket hända. Hundar som aldrig visat någon reaktion på skott, kan helt plötsligt bli skott berörda. Så att han nu blivit kinkig med maten, skulle  inte oroa mig så mycket. Självklara att han är pigg och frisk i övrigt. Vi har inte märkt någon försämring med maten när våra fått Braveco. Så jag skulle gå på förslagen om att blanda i lite gott i hans mat.

Publicerat
  • Författare

Jag skulle gissa på det snurrar rätt så rejält i huvudet på honom nu. Om han är 9,5 mån så håller han på att bli könsmogen, och hormonerna böjar snurra rejält. Under denna tid i livet så kan mycket hända. Hundar som aldrig visat någon reaktion på skott, kan helt plötsligt bli skott berörda. Så att han nu blivit kinkig med maten, skulle  inte oroa mig så mycket. Självklara att han är pigg och frisk i övrigt. Vi har inte märkt någon försämring med maten när våra fått Braveco. Så jag skulle gå på förslagen om att blanda i lite gott i hans mat.

Ja det kan säkert vara så!

Han visade i går även ett relativt stort ointresse för en älg som vi följde efter. Gick bra i en 500-600 meter sen struntade han totalt i slagen. I det fallet är det ju nästan garanterat en omognadssak (får jag hoppas) :)

Publicerat
  • Författare

När min labbe åt dåligt så tog jag tid åt han inte maten innan 2 min så tog jag bort den. Då fick han vänta till nästa utfodring.

Ja, det är nog en god idé som jag hört många gör. Då lär han ju sig att äter jag inte direkt blir jag utan.

Publicerat
  • Författare

Har du matskålen ner hela tiden även när han inte äter inom 5 min?

Ja, jag har haft det den senaste tiden. När han var mindre plockade jag bort den efter en stund om han inte åt.

Publicerat

Ja, jag har haft det den senaste tiden. När han var mindre plockade jag bort den efter en stund om han inte åt.

Tror att många hundar som är kinkiga med maten har mat tillgängligt dygnet runt.

Gör en hälsokontroll och är hunden frisk så är det bara markera för han att äter han inte på en gång då är det bara vara hungrig till nästa gång det är matdags.