Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Fundering öven min sako L61R

Featured Replies

Publicerat

Tjena! 

Jag har en Sako Finnbear 6.5x55. Har hörd olika antingen det är en Finnbear eller Hunter.  I vIlket fall är den från 79-80 talet vad förra ägaren berätta, Jag har länge funderat om det är möjligt att montera dit en magasin låda. Just nu är det man trycker ner patronerna i "kan det heta kryssmagasin tro?"  Är det någon här som har erfarenhet av att montera dit en magasin låda och vad det skulle kosta om man lämnar in den till smed? Eller är det ett enkelt ingrepp som man kan göra själv?

Tack på förhand!

Mvh

Niklas

Publicerat

Det du vill göra är montera ett magasinsschakt med löst magasin, det du har i dag är ett fast magasin utan schakt. Sedan indelar man magasin i radmagasin och kryssmagasin beroende på hur magasinet stackar patronerna.

Sedan kring möjligt och kostnader - så är det väldigt möjligt (snudd på allt är tekniskt möjligt att göra egentligen - men det absolut mesta är ekonomiskt vansinne att ens fundera på), men ekonomiskt sett är det extremt tveksamt sett vad en motsvarande Sako med löst magasin kostar begagnathyllan.

/T

Publicerat

Det är inte möjligt att enkelt montera då det inte finns något färdigt system. En smed kan säkert fixa en lösning men var då beredd på att lägga över 5000 (kanske uppemot det dubbla) kr för jobbet.

Behåll du vapnet som det är och köp en Sako 75 istället, då får du en av marknadens trevligaste magasinlösningar.

Publicerat
  • Författare

Okey tackar så mycket för tipsen och hjälpen.  Nu vart man lite klokare. Förresten kom jag på en till fråga då ni vekar vara hemma  på Sako. Hur ofta behöver man göra ren mekanismen om man ens behöver  ?  i så fall är det själva lådan man skruvar bort där avtryckaren sitter?  

Mvh

Niklas

Publicerat

Brukar göra rent en gång om året genom att spraya på WD40 och sedan torka av. Om jag nu inte gjort en vurpa och fått skit i mekanismen.

Sedan angående magasinet föredrar jag faktiskt ett fast med ledad magasinsbotten, men nu är jag kanske lite gammaldags. :tongue:

Publicerat

Det finns för och nackdelar med allt. Jag tycker dock att nackdelarna väger tyngre än fördelarna med löst magasin.

En klar fördel och där jag saknat löstagbart magasin är på kuljaktstigar - då kan man fylla på magasinet i kön på väg fram, när det är dags att skjuta så är det bara till att "plugga i".

Nackdelarna är såklart att man kan tappa det och man kan glömma det hemma (hänt mig med min förra heym vid ett par tillfällen.

Mvh

J

Publicerat
  • Författare

Brukar göra rent en gång om året genom att spraya på WD40 och sedan torka av. Om jag nu inte gjort en vurpa och fått skit i mekanismen.

Sedan angående magasinet föredrar jag faktiskt ett fast med ledad magasinsbotten, men nu är jag kanske lite gammaldags. :tongue:

Tack för tipsen. Men "gammaldags" är ju väll beprövat att det funkar  :thumbsup:

Publicerat

Jag håller med om det mesta i tråden - förutom att spruta bössan full av WD 40. Det är mest lösningsmedel i detta och det lilla smörjmedel som är i skavs/dunstar bort fort.

Gör eventuellt rent med detta medel - och smörj sen sparsamt med en fin OLJA av god kvalitet...

En ledad magasinsbotten är att föredra i dom flesta fall.

Publicerat

Rengör bara med WD40, smörjer med annat sedan allt är rentorkat.