Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jag behöver en M-96!

Featured Replies

Publicerat

Jag har en M-96 tillverkad av Husqvarna 1943. Den har rejäla förträngningar i pipan. Jag ska använda bössan på EN tävling och skulle vilja ha en hygglig pipa på den.

Finns här någon som vill sälja en -96:a med skaplig pipa till mig?

Skickat från min D5803 via Tapatalk

Publicerat

Om du ska byta pipa är frågan om du ska ha kvar lådan. CG från tidigare på 1900 talet lådorna håller högre kvalitet än Husqvarnas krigsproduktion...

Å andra sidan är det frågan om det är ekonomisk försvarbart att byta pipa på en m/96 alls......

Ska du ha den till banskytte är det en CG-63 eller en CG-80 du ska ha- dom har grövre matchpipor...

Jag har en CG-63 med bra pipa du kan få köpa... Frågan är fortfarande om det är lönsamt- speciellt om det endast gäller för en tävling

Publicerat

Jag har en M-96 tillverkad av Husqvarna 1943. Den har rejäla förträngningar i pipan. Jag ska använda bössan på EN tävling och skulle vilja ha en hygglig pipa på den.

Finns här någon som vill sälja en -96:a med skaplig pipa till mig?

Har du provat att skrubba pipan med en blandning av Autosol och krutlösare (Hoppes No9), det tar förträngningarna och du kan skjuta igen, (när du är genom svettig så är du halvvägs :biggrin:  ).

När putslappen glider med jämnt motstånd genom pipan har du 30 min kvar innan du klar.

Publicerat
  • Författare

Om du ska byta pipa är frågan om du ska ha kvar lådan. CG från tidigare på 1900 talet lådorna håller högre kvalitet än Husqvarnas krigsproduktion...

Å andra sidan är det frågan om det är ekonomisk försvarbart att byta pipa på en m/96 alls......

Ska du ha den till banskytte är det en CG-63 eller en CG-80 du ska ha- dom har grövre matchpipor...

Jag har en CG-63 med bra pipa du kan få köpa... Frågan är fortfarande om det är lönsamt- speciellt om det endast gäller för en tävling

Tack för dina råd. Ja, det är en 96:a jag måste ha. En CG-80 har redan, den kan jag använda till banskytte. Detta är till tävling med historiska förtecken, jag har gjort rent på vanligt vis tidigare.

Som en sista åtgärd kommer jag att pröva en riktigt aggressiv rengöringsmetod. Fungerar inte det, och jag inte hittar någon begagnad pipa kommer jag att låta tillverka en ny. Men det kommer att förta en del av retrolooken.

Jag är fullkomligt medveten om 96:ans ringa värde och brister men det är trots det något dom jag kommer att genomföra.